/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Svenske statsobligationer
Fra : mikael_hanna
Vist : 4860 gange
500 point
Dato : 04-05-06 22:31

Hej Kandu´er.

Har lige fået et brev ind af døren. Det er fra firmaet Dana-Invest.
Det handler om køb af svenske statsobligationer. Jeg har intet kendskab til dette firma og disse obligationer, så mit spørgsmål til jer lyder:

Er der nogen af jer som har erfaring med køb af svenske statsobligationer igennem Dana-Invest??
Hvordan foregår handlen..? og hvilke risiki er der ved køb af disse..? kan man få pengene igen? eller hvordan fungerer dette...?

Mikael

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 05-05-06 01:41

Du kan være helt sikker på at gøre en dårlig handel gennem den slags firmaer. Hvis de også tilbyder papirer på afbetaling, er du helt sikker på at tabe penge ved at handle med dem.
De vil formentlig sælge dem til overpris, og udnytte at folk har lidt sværere ved at kontrollere den reelle pris på svenske papirer.

Hvis nogen lover et bestemt afkast i fremtiden af en værdipapirinvestering, er de ikke seriøse, og man kan være sikker på, at de kun er ude på fup i en eller anden grad.

Hvis du gerne vil anskaffe svenske statsobligationer, skal du henvende dig til en almindelig bank eller bankier. Hvis du ikke har et pænt stort beløb at købe for, vil handelsomkostningerne sikkert være så store at det næppe svarer sig i forhold til så megen anden investering i værdipapirer.

Man skal pase på med at råde andre i hvad der vil betale sig bedst. hvis jeg med sikkerhed kendte til udviklingen på værdipapirer ville jeg kvitte arbejdet og låne nogle storebeløb til køb af papirer.
Alligevel vil jeg vove et øje og give et par generelle råd

jeg mener at du bedre investerer ved at købe beviser i en investeringsforening, som for eksempel sparinvest.
Der er både aktie og obligationsbaserede serier. Da renten formentlig er for opadgående er det nok ikke en god ide at købe obligationsbaserde sereier for tiden. Stigende rente vil altid give faldende obligationskurser.
Investeringforeningsbeviser køber du også gennem en bank eller sparekasse. ekspedienten vil sikkert prøve at fortælle dig at du i stedet skulle købe lige "deres egne " foreningsbeviser. Det er nu engang hans job , så det skal du bare overhøre. De kan skaffe alle slags.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-06 05:55

Ja man svømmer over øresund efter vand.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-06 05:56

PS
Dana invest tjener mest på den handel.
Du får nogle krummer.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 05-05-06 09:19

Hej.
Tak for svarene.. grunden til mit spørgsmål er at brevet ser meget fristende ud, da det er lavet som konkurrenceform. Man er med i en lodtrækning om mange lækre gevinster, det minder MEGET om det tyske klasselotteri. Så jeg vil gerne høre om ngen herinde har personlig erfaring med en investering hos dana-invest.

MVH

Mikael

P:S: jeg smider 200 points oveni hatten (indtil videre ejer transor dem).

Kommentar
Fra : dk

Dato : 05-05-06 11:04

firmaet Dana-Invest er reelt nok.
du får et bevis på at det er dine obligationer, og når de er betalt får du dem tilsendt.

det de tilbyder er at man kan købe obligationer over nogle måneder, istedet for at
bruge mange penge på engang, du vil altid kunne få obligations værdien udbetalt.

fordelen er også at Dana-Invest kontrollere for evt. gevinster.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 05-05-06 20:24

Du betaler dobbelt så meget i forhold til en handel i din egen bank.
Vil du betale overpris så køb hos danainvest.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 05-05-06 21:01

Hvordan betaler jeg dobbelt så meget???? Jeg køber jo en obligation får et beløb. Har denne obligation ikke den værdi som jeg betaler..? hvis vi siger jeg betaler 100 kr. har obligationen så kun en værdi af 50 kr..?

Jeg troede at når man købte en obligation, så er det det samme som at låne den svenske stat penge, og man får samme beløb tilbage (dog minus lidt udgifter til Dana-invest, som står for handlen)..

Mikael

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 05-05-06 21:03

Det drejer sig jo også om PRÆMIE-obligationer, så der er et spil indblandet, defor er man jo interreseret (man kan jo være så heldig at man vinder), men også lidt skeptisk..!

Mikael

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-05-06 08:28

Dine blå øjne tror på deres fagre løfter.
Dana invest skal nok sørge for at tjene pemge
på din handel.
Men jeg forstår du er faldet for deres "flotte" tilbud.
Din mistro er rettet mod dem der kritiserer Dana invest.

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 06-05-06 09:26

Overhovedet ikke Teil, jer er ikke faldet for noget. jeg mener bare i følge købeloven skal alt som indgår i et køb være skrevet ned, så man kan se se udgifter. Men jeg har nærlæst det hele og finder ikke andet end at man betaler 100 kr om måneden i 48 måneder, og når disse 48 måneder er gået ejer man 2 stk. svenske statsobligationer, desuden er man med i lodtrækningen om diverse præmier. Et andet sted på Dana-invest, står der at kontantværdien er 2900 ifølge børsen.

Jeg er faktisk ikke interreseret i at handle med obligationer eller spare op, det kan jeg gøre i min bank. Jeg er mere interesseret i den spillemæssige del af handlen.
Der er jo mange danskere som spiller Lotto og andet for flere hundrede kroner om måneden, her bruger man 100 kr. om måneden. Og man får endda størstedelen af sine penge i obligationer, så man bruger faktisk kun en 20 kr om måneden.

Jeg Vil bare gerne se lidt grundlag for dine udtalelser "Du betaler dobbelt så meget i forhold til en handel i din egen bank. vil du betale overpris så køb hos danainvest. "
"

Du siger ting, men du vil ikke bakke disse ting om med konkrete udtalelser. Jeg efterlyser argumenter for og imod dette produkt, da jeg er grøn vil jeg have gode råd, men selvfølgelig skal disse råd også have hold i virkeligheden og derfor vil jeg gerne have en begrundelse for folks udtalelser (og det er ligemeget om det drejer sig om Dana-Invest eller noget andet)

MVH

Mikael

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 08-05-06 05:59

Så glem dana invest.

Godkendelse af svar
Fra : mikael_hanna

Dato : 16-05-06 14:11

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : namaska

Dato : 05-03-08 13:58

Jeg fandt lige en side under Tjek.dk hvor de skriver omkring danainvest, og hvor meget de tjener på at sælge svenske obligationer. - Gå ind og søg på Dana Invest, så artiklen dukker op. Der står at de sælger dem til dobbelt så meget som de egentligt koster, de skal jo tjene og det gør de også. Stort!

Det kan bedre svare sig så klart at købe dem direkte og det er slet ikke noget problem, og så undgår du kurtage og at andre skal tjene penge på dine obligationer. Du kan henvende dig til den svenske afdeling - Riksgalden. Du kan også læse mere om det i Penge og Privat økonomi fra. 3 marts også.

Mvh.
Namaska