/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Aggresiv Chorkiehvalp
Fra : heyckendorff
Vist : 592 gange
50 point
Dato : 04-05-06 20:04

Vi har en 9 måneder gammel Chorkie hvalp Chihuahua/Yorkshire terrier der er begyndt nogle gange at optræde aggresivt over for fremmede når vi lufter ham. De aggresive udfald gælder både mennesker og andre hunde.
Han har altid være meget vagtsom over for nye mennekser, men samtidig også bange.

Den typiske situation når vi mødte andre hunde har indtil nu været at han bliver helt overgearet i en blanding af nysgerrihed og frygt. Han gør og fare rundt om sig selv, rundt om den anden hund og om benen på os. Han logre med halen og man kan se at han gerne vil snakke med de andre hunde, men han tør alligevel ikke rigtigt. Sådan har det også været når mennesker vil tale med ham. Han spirnger frem...gør...løber om bag benen på os og gemmer sig og springer så frem igen.

Men her i løbet af den sidste måneds tid er han begyndt at blive mere aggressiv end bange når han springer frem mod især andre mennesker. Han stikker stadig af hvis folk går for tæt på ham, men det er som om det aggressive beskyttergen er ved at overtage frygten.
Når der kommer nye mennesker i vores hjem acceptere han dem altid efter blot kort tid og er så både sød og tillidsfuld, og over for os er han aldrig aggresiv.

Det vi ikke rigtig ved er hvordan vi skal forholde os til ham i den situation hvor han farere frem mod folk der vil snakke med ham. Skal vi skælde ham ud når han gør det eller hvad?

Jeg (den mandlige del af flokken) har på fornemmelsen at det måske har noget at gøre med at min kæreste er blevet lidt for slap omkring hvad hunden må og ikke må. Hun fodre ham f.eks. alle mulige forskellige steder på gulvet og i sofaen ...også af sin egen mad. Dette har vi læst at man ikke skal gøre ud fra en betragtning om at floklederne ikke giver deres mad fra sig.
Han får også lov til stort set alt af hende, mens jeg hele tiden sætter grænser og sørger for at hævde min plads øverst i hirakiet.

Kan denne begyndene aggressivitet skyldes at kæresten ikke i til strækkelig grad sætter klare grænser omkring hvad hunden må og ikke må, som f.eks. spisning? eller er det noget helt andet?

Mvh

Werner

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-05-06 20:11

Hvis I ikke har gået til hundetræning med ham, så er det bare at gå i gang med det NU.
Han vil have rigtig godt af at få præciseret lederforholdet. Og det er noget af det, der sker under træning. IKKE fordi han skal opleve jer som fysisk stærke. Men han kan have brug for at opleve, at I -din kæreste især- er myndige personer, som finder på sjove ting, som både han og I kan have glæde af.

At være leder er andet end at bestemme over hunden...

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 04-05-06 20:31

Jeg kan ikke lade være med at tænke på i disse tider: Hvor og hvordan er hvalpen vokset op?

Der findes en del litteratur om aggressive hunde. I kan bl.a. gå ind her:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/aggressiv

De har flere brochurer bl.a. om adfærd, som man kan downloade. Man kan også få dem tilsendt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-06 20:54

Klart at hunden bliver forvirret med de forskellige signaler han modtager hjemmefra.

Og, så er det ikke så meget agressivitet der gør, at han opfører sig sådan, men fordi han ikke har lært at blive klog på, hvordan han skal omgås mennesker og dyr.
Altså et udtryk for forvirring, utryghed, usikkerhed, som så udmønter sig i at han skiftevis "leger tittebøh" og udviser agressive tendenser.

Og det hænger sikkert sammen med, at hunden kan mærke at I vakler indbyrdes i jeres måde at tackle hunden på, så den bliver så forvirret, at den ikke ved hvordan den skal gebærde sig.

Så først og fremmest skal I have aftalt ensrettede regler for hvad hunden må (konsekvens er meget vigtig, ikke noget med at en gang imellem må han, og det næste øjeblik er ting forbudt)

Dernæst skal I på skole med ham, primært for at I skal lære at opdrage en hund.....det er ved at være sidste udkald med hans alder....og så for at han skal lære hvordan man omgås mennesker og andre dyr på hensigtsmæssig måde.

mvh dova

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 05-05-06 00:35

Ligesom med børn er man nødt til at være enige om hvad hunden må og ikke må. Den skal fra starten af lære at den altså er nederst og sådan er det. og nej din kæreste skal ikke fodre ham alle mulige steder, den skal have sit foder på et bestemt sted hver gang.

Men ja, i bør sterte til hundetræning, for der er det ikke kun hunden der bliver trænet, men egentlig lige så meget mennesket.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-05-06 08:45

Jeg er helt på linie med Dova.

Uddybende kan man sige, at når I deler egen mad med hunden måske ligefrem i sofaen (på samme niveau) ligestiller I hunden med jeres egen sociale position.
Hvis han også f.eks. sover i jeres seng en gang imellem forstærker i denne tendens.

Så hunden har et dilemma - han skal være flokleder og beskytte jer, men han er også hvalp, nysgerrig, social og legesyg, hvad der tydeligt fremgår af hans opførsel.

Som skrevet i alle indlæg - er det igang med lydighedstræning - og det kan kun gå for langsomt.
Men du må også i gang med at opdrage kæresten, så I begge følger din linie, i hvert fald i grove træk.

Vigtigt: Vær altid konsekvent over for hunden, så den ved, hvad du forventer af den. Det, som hunden ikke får lov til den ene dag, skal den heller ikke have lov til den næste. (kopieret fra Vesterbos link, som er godt, men noget drastisk)

Det er ikke for sent, men tager du ikke fat i problemet her og nu, har du snart en problemhund.

Kommentar
Fra : nanahund

Dato : 05-05-06 09:46

Hej.
Kan kun give alle de andre ret, men vil lige give et link som er rigtig godt. Læs det nogle gange, sammen med din samlever så i får talt om hvad der gøres forkert og rigtigt og bliv så enige om hvad i skal samarbejde om. http://www.avonaire.dk/lederskab.htm
Mvh. Nanahund.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 05-05-06 10:04

Hej Werner
Der er kommet mange gode svar.Helt klart bør i være mere hårde,da den vil finde sin plads i herakiet/flokken.
Hundetræning er guld værd.
Prøv evt. at gå ind på denne side(søg i forum)
Der kan man få svar på næsten alt som vedrører hunde/og evt. problemer
http://hunde.dyregalleri.dk/
mvh Eskild

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-05-06 10:15

UENIG med dig, Eskild!!!!!!!!!!!!!!

Der er IKKE tale om "hårdhed", men om at gøre sig selv til en værdig leder. Det opnår du med en hvalp ved at lege meningsfyldte lege med den. F.eks. lære den kunster og lydighedsøvelser, som den kan opnå EN MASSE ROS for. Hårdhed gør bare det arme dyr endnu mere forvirret!! Han har jo ikke gjort noget galt...

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-05-06 10:37

Jamen, det er jo rigtigt Birgitta.

Og specielt i dette tilfælde, hvor hunden skal finde sin plads i hierakiet.

Men hunden er gammel nok til at forstå et skarpt NEJ. Og i visse tilfælde en verbal skideballe.
Jeg tror, at det er sundt at konflikte en gang imellem, når hunden afprøver grænser, og det vil den gøre i den alder.

Med en yngre hund skal man - som du skriver - sørge for, at den ændrer fokus fra ting, man ikke vil have den beskæftiger sig med/gør. Dette gøres ved positiv indlæring via leg.

Kommentar
Fra : eskild8720

Dato : 05-05-06 10:48

Ved at være hård mener jeg det ikke i en ond mening,men den skal vide hvor dens plads er i flokken,evt, ved at vi(menneskerne spiser før den.Da den vil afprøve grænser,det skal gøres inden den bliver for gammel,den må ikke tage magten.Ja og nej skal den også vide forskel på. Helst med leg/og ros.
mvh eskild

Kommentar
Fra : lunadc

Dato : 05-05-06 11:12

Jeg vil lige være lidt på tværs her, jeg tror slet ikke det handler om lederskab, men derimod om usikkerhed, hunden er simpelthen bange og den har efterhånden lært ,at den kan skræmme de farlige væk ved at fare frem og gø, lur mig om ikke folk trækker sig når hunden farer frem
Skæld ud vil bare forstærke situationen, du skal simpelthen undgå at sætte hunden i en situation hvor den bliver bange, dvs. folk skal ikke kontakte hunden den skal kontakte dem hvis den vil, når du går med den så bed folk snakke med dig stille og roligt, bed dem lade være med at se på hunden, bed dem meget gerne om at sætte sig på hug og vende ansigtet væk, først når hunden af sig selv går frem og snuser, så må de tale til den og meget gerne give den en godbid, masser af den slags positive møde vil med tiden løse problemet, om hunden fodres i sofaen eller på gulvet eller i går først eller sidst ud af døren har efter min mening intet at sige.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 05-05-06 12:05

Ja-lunadc.

Hvis hunden er bange, er den det pga manglende tiltro, at hierakiet virker - og så er vi tilbage igen.

Læste lige linket fra nanahund - Det er alt sammen noget, der er set/hørt/læst før.

Ikke desto mindre er det præsenteret i en overskuelig form og god læsning ifm denne tråd.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-05-06 06:58

Netop når det er en usikker hund har han brug for klare signaler fra jer og generelt i hverdagen. Det er du selv inde på at han ikke har. Læg hans dagligdag helt fast med spisning bestemte gåture og for den sags skyld også kæleture fra jeres side. Når hans daglige rutiner ikke sker, skal han blot ligge og sove også helst et bestemt sted. Skab rytme og rutine om hans liv. Lige nu opfatter han det som usikkert og formentlig kaos.
Herudover skal I socialisere ham i forhold til omgivelserne, og her kommer et hundetræningskursus ind, hvor møder han andre mennesker og hunde og i lærer også at læse hans signaler.

Held og lykke med det.

mvh
qfha