/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
chekker om brugernavn er optag
Fra : tj_cuper
Vist : 378 gange
50 point
Dato : 03-05-06 15:26

Hej en af jer der har et script til at se om brugernavnet er blevet oprettet i databasen??

Så man ike bare kan registere 2 eller flere bruger med det samme navn :)

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 03-05-06 15:42

Du kan jo bare gøre brugernavnet unikt i databasen, eller lave et opslag i databasen inden du sætter den nye bruger ind.

sMorch

Kommentar
Fra : smorch

Dato : 03-05-06 15:44

Er dette så reelt et 25 points spørgsmål? Eller lukker du også bare det?

Kommentar
Fra : tj_cuper

Dato : 03-05-06 15:50

Skal nok give point. det andet fandt jeg bare selv ud af hvordan man gjord :D

Kommentar
Fra : tj_cuper

Dato : 16-05-06 17:19

hej jeg har fået lavet mig et opret bruger script nu vil jeg så gerne have at den chekker om brugeren er oprettet og at FirstName , LastName, e-mail, username, password er udfyldt.

Scriptet ::

<table border="0" style="float: center; margin-top:6px;" cellpadding="0" cellspacing="1">
                           <tr>
                              <td>
                              <form method="post" onSubmit="return checkform(this);" action="../home/reg.asp?action=protect">
   <table class="Text" border="0" width="487">
      <tr>
         <td colspan="3" class="Overskrift">Team 2006 Registration</td>
      </tr>
      <tr>
         <td width="343">First name:</td>
         <td><input class="logFelt" type="text" value="" name="FirstName"></td>
         <td class="stjerne">*</td>
      </tr>
      <tr>
         <td width="343">Last name:</td>
         <td><input class="logFelt" type="text" value="" name="LastName"></td>
         <td class="stjerne">*</td>
      </tr>
      <tr>
         <td width="343">Email address:</td>
         <td><input class="logFelt" type="text" value="" name="Email"></td>
         <td class="stjerne">*</td>
      </tr>
      <tr>
         <td width="343">UserID:</td>
         <td><input class="logFelt" type="text" value="" name="Username"></td>
         <td class="stjerne">*</td>
      </tr>
      <tr>
         <td width="343">Password:</td>
         <td><input class="logFelt" type="password" value="" name="Password"></td>
         <td class="stjerne">*</td>
      </tr>
      <tr>
         <td width="343">Confirm password:</td>
         <td><input class="logFelt" type="password" value="" name="Confirm"></td>
         <td class="stjerne">*</td>
      </tr>
      <tr>
         <!-- her opretter man login til normal bruger -->
         <td><input type="hidden" value="3" name="Rettigheder"></td>
         <td><input type="hidden" value="<%Response.Write(Request.ServerVariables("remote_addr"))%>" name="UserIP"></td>
      </tr>
      <tr>
         <td colspan="2" align="right"><input class="regKnap" type="submit" value="I ACCEPT" name="ACCEPT"></td>
      </tr>
   </table>
</form>

<!---------------------------------- Start på script til indskrivning i database --------------------------->

<%
   If Request("action") = "protect" then
%>
<!--#include file="../725718/inc_forbindelse.asp" -->

<%
   Set protect = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
   protect.Open "protect", database, 2, 2

protect.AddNew

   protect("FirstName") = Request.Form("FirstName")
   protect("LastName") = Request.Form("LastName")
   protect("Email") = Request.Form("Email")
   protect("Username") = Request.Form("Username")
   protect("Password") = Request.Form("Password")
   protect("Confirm") = Request.Form("Confirm")
   protect("UserIP") = Request.Form("UserIP")
   protect("Rettigheder") = Request.Form("Rettigheder")
   protect("dato") = Date()

protect.Update

' Luk databaseforbindelse
protect.Close
Set protect = Nothing

Response.Redirect("../home/default.asp")
%>
<% End If %>

                              </td>
                           </tr>
                        </table>
                        <!-- TEXTBOX MENU SLUTTER HER -->
                        </div>

                     </td>
                  </tr>
               </table>
               <!-- HER SLUTTER TABEL ER HOLDER STYR PÅ ALLE TABELERNE -->
               </div>

            </td>
         </tr>
   </table>

Kommentar
Fra : theSurfer

Dato : 28-07-06 05:01

Den mest simple måde at lave kontrollen på, er at lave en forspørgsel på navnet.

Eksempel:

Username = Replace(Request.Form("Username"), "'", "''")

strSQL = "select * from TabellensNavn where Username = '" & Username & "'"
Conn.Execute(strSQL)

If not protect.EOF then
' brugernavnet eksisterer allerede
else
' det er et nyt brugernavn
end if

Med hensyn til validering af felter:
Du bør gøre det både på klientsiden, via JavaScript, og på serversiden, via ASP.
JavaScript for brugervenlighed, og ASP for sikkerheden.

JavaScript:
<script type="text/JavaScript" language="JavaScript">
function valider(f)
{

if (f.FirstName.value == '' || f.FirstName.value == '' || f.FirstName.value == '' || f.FirstName.value == '' || f.FirstName.value == '')
{
alert("Disse felter SKAL udfyldes: FirstName , LastName, e-mail, username, password");
return false;
} else {
return true;
}

</script>

ASP:
<%
for each item in request.form
if request.form(item) = "" then
      ' der er et tomt felt.. gør hvad du vil her
      response.write "empty: " & item & "<br>"
   end if
next
%>

' Hvis der er felter, som gerne må være tomme, kan du ekskludere dem sådan:
if instr("firstname,", item & ",") = false then response.write "empty: " & item & "<br>"

Grunden til at jeg har tilføjet et komma, er vis du f.eks. har et felt der hedder "ame".
Hvis du ekskluderer "ame", vil du komme til at ekskludere "firstname" og "lastname", hvilket ikke er godt.