/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
forskel på benzin og petroleum
Fra : LeFisk
Vist : 2728 gange
50 point
Dato : 03-05-06 12:18

jeg har arvet en jerrycan med noget fossilt brændstof af en slags. Hordan ser jeg om det benzin ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-06 12:24

Du bør kunne lugte om det er benzin eller ej.

Brændstof man ikke ved hvad består af, skal man ikke eksperimentere med, men i stedet få det destrueret.

mvh dova

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 03-05-06 12:43

Du bør kunne lugte om det er benzin. Petroleum eller diesel/fyringsolie kan nogengange være svære at lugte forskel på. Hvis flamme punktet er lavt nok til at du kan tænde det ved stuetemperatur eller lavere, er det ihvertfald IKKE diesel/petroleum/fyringsolie/lampeolie/jetfuel eller noget i den familie. De skal alle varmes op til mindst 40 gr. C før man kan tænde dampene i en "åben" beholder:

( Hvis du hælder en lille sjat op i en lille metaldåse (10-20 dråber i en tom tomatkoncentratdåse), dækker den til med et stykke pap el. lign., lader den stå og samle dampe ved stuetemperatur i 10 minutter, så skal du kunne tænde benzindampene med en lighterflamme, når du linder lidt på paplåget, men ikke nogen af de andre. Hvis det bare lige siger "flup", er testen positiv for flammepunkt, resten af væsken behøver ikke at brænde videre). Sikkerhedsforanstaltninger siger hold håret væk, og lad være med at skalere forsøget op til større beholdere.

Men hvis du er i tvivl, så ville jeg ikke hælde det på hverken bilen eller græsslåmaskinen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 03-05-06 13:03

Enig, jeg ville være ked af at få noget meget gammel benzin, måske endda med skidt og møg i, hældt på bilen. En gammel karburator motor, er antagelig bimlende ligeglad, og kan også sagtens æde det selvom det er petroleum (blandet med benzin altså). Men i en nyere indsprøjtningsmotor med katalysator, lambda sonde osv kunne man godt bekymre sig lidt for resultatet.

Er den helt fuld, dunken, kan du forsøge dig med plæneklipperen, det er billigst, hvis det går galt. Men ellers gør som Dova sige. På genbrugsstationen med det!

Kommentar
Fra : LeFisk

Dato : 03-05-06 13:08

ok det er petroleum. Kan man iøvrigt bruge petroleum i en dieselmotor ?

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 03-05-06 13:19

...igen gamle maskiner er væsentlig mindre følsomme en nye. Jeg ville ikke hælde det på en HDI motor. Men en gaaaaammel Mercedes eller en gaaaammel traktor er antagelig ligeglad.

Et oliefyr vil nok være det bedste sted at brænde det af. Det er (næsten) ligeglad og "spiser" gladelig petroleum.

Godkendelse af svar
Fra : LeFisk

Dato : 03-05-06 13:30

Tak for svaret 3773. Jeg må rense cykler med det eller køre på genbrugspladsen