/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Black Molly Salt i Vand
Fra : jnvejen
Vist : 813 gange
100 point
Dato : 01-05-06 21:44

Jeg har købt 4 stk Lyrehale Blackmolly, er det nøvendig at kommer akvarie salt vandet og skader det planterne ?

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 01-05-06 22:08

det sker der ikke noget ved , det er jo en ferskvandsfisk , og salt skader ikke planterne , hvis du senere får behov for det

Accepteret svar
Fra : Cirkelinedk

Modtaget 100 point
Dato : 02-05-06 08:16

Det er ikke nødvendigt med akvariesalt. Du kan sagtens bruge alm groft køkkensalt. Det har samme effektive virkning. Og det alm køkkensalt er også billigere

Mvh Cirkelinedk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-05-06 10:53

Her en lille huskeregel:

Citat
En god regel siger, at har fisken skæl, så skal der salt i, har fisken ikke skæl, så skal der intet salt i vandet.

Derudover:

Citat
Poecilia x spehenops stammer fra fisk som lever i både ferskvand og brakvand. En slægtning Poecilia orri, som muligvis har leveret nogle af generne til den lille sorte, forekommer regelmæssigt i Det Caraibiske hav på koralrevene udfor Belize.

Den kræver ikke 20 % salt, som er værdien i det typiske brakvandsakvarie. De fleste beskrivelser siger noget med omkring 0,1 % salt

Der er også forskel på kravene til vandet. De opdrættede foretrækker temperaturer omkring 26oc - 28oc.

Tolerancen for stigninger / fald er ganske stor. De klarer sig også på 32oc eller ved et fald til 22oc. Dermed er ikke sagt noget om at de skal udsættes for sådanne svingninger. For deres slægtninge og stamfædre gælder givetvis andre værdier. Dét kommer vi ikke ind på her.

Krav til vandværdier er i øvrigt: pH 6,0 – 8,0. dH har ikke den store betydning. Det helt sikre er altid at tilstræbe gennemsnitsværdierne.

..fra : http://akva-net.hjem.myinternet.dk/molly.htm

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : jnvejen

Dato : 02-05-06 13:40

Tak for svaret Cirkelinedk.

Kommentar
Fra : Orlin2

Dato : 02-04-09 01:33

Groft køkkensalt er mange ting og der er alle mulige tilsætningsstoffer i som f eks anti klumpningsmiddel, jod mv, så jeg vil stærkt fraråde at bruge almindeligt, groft køkkensalt. Brug i stedet fransk middelhavs salt som ikke er raffineret på samme måde.