/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
jeg vil have mere køling ?
Fra : crayzee
Vist : 386 gange
80 point
Dato : 01-05-06 15:32

hey jeg har en minicooler fra tuborg men jeg syntes ikke rigtigt at den køler særlig meget - er der nogle af jer der kan fortælle mig hvad man kan gøre ved elektronikken inden i ? det er med elektronisk termostat :S

venlig hilsen

Morten

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-05-06 16:19

Uden lige at kende dimsen specifikt, mener jeg de der små kølere kører med et themoelektrisk element. Umiddelbart har du ikke rigtig mulighed for at tune på den.

Nu er den heller ikke udtænkt til indkøling, men som en køler til opretholdelse af en temperatur.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-06 19:48

Sådan et lille peltier element har nu engang ikke så stor køleeffekt.
Men du kan sagtens tune den . En ispose vil tune ganske heftigt , mindst 1000%

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 01-05-06 19:54

det flot sagt.. søger desværre kun seriøse svar, transor

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-06 08:39

Transors svar er såmænd ganske seriøst. Det drejer sig om at bortlede varmen fra den varme side af pladen. Der er is særdeles effektivt.

Iøvrigt er det heller ikke seriøst at have 9 åbne spørgsmål. I særdeleshed ikke når der er faldet brugbare svar i disse.

Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 02-05-06 17:02

nej, men mit spørgsmål gik IKKE på at lægge is ind. men på hvordan man fik den til at køle mere via elektronikken !

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 80 point
Dato : 02-05-06 17:17

Så skal du forsøge dig med overspænding, hvilket antagelig tager livet af noget af indmaden, eller brænder køleelementet af.

Et bedre forsøg var nok at forbedre varmeafledningen fra pladen der afleverer varmen. Dvs på bygning af blæser (eller en større blæser hvis den allerede har en).

Tuning af elektronikken får du ikke noget ud af, idet skidtet skal kunne bortlede varmen. Det hjælper ikke du flytter mere varme hvis du ikke kan komme af med den. Simpel fysik du! Det resuleterer bare i absolut 0-køling.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-06 17:18
Kommentar
Fra : crayzee

Dato : 02-05-06 17:19

så begynder vi at finde frem til et svar.. tak for svaret 3773

Godkendelse af svar
Fra : crayzee

Dato : 02-05-06 17:19

Tak for svaret 3773.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 02-05-06 17:22

http://www.gotweak.dk/koleboks.htm mere læsning.

Som du kan se lidt nede af siden er alfa og omega at den varme side skal køles alt hvad den kan trække. Så virker skidtet bedst!