/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Underlag i en carport
Fra : AlexBJeppesen
Vist : 2069 gange
100 point
Dato : 01-05-06 07:07

Jeg havde tænkt mig at benytte beton som underlag i en dobbeltcarport,ville dette være en god ide,istedet for sten...
Mvh Alex

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-06 07:19

Jeg ville vælge fliser. Hvis der nu skulle ske noget med carporten, f.eks en stolpe skal skiftes, så

står du med hele den store betonklods, da er det nemmere at fjerne en flise. Sten ville jeg også

fravælge, de har det med ikke at ligge hvor de skal efter et stykke tid

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-05-06 08:08

Jeg ville klart vælge beton.

Vi byggede for nogle år siden en stor dobbeltcarport, med granitskærver. (sand og stabiltgrus nedenunder og drænrør) Men vi har en del problemer med at der trænger fugt op igennem granitskærverne. Ikke at det har den store betydning for bilerne, men det er træls at man ikke kan stille træplader eller lign, uden at de bliver ødelagt af fugt, i løbet af meget kort tid.
Granitskærverne gør også at man ikke rigtig kan arbejde på bilen i carporten, så bilen skal køres ud under åben himmel for at kunne få den op på en donkraft.

Jeg overvejer kraftigt at skrave de 16 m3 granitskærver af og lægge en dampspærre og beton ovenpå.

Du kan se carport m.m. på min hjemmeside

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 01-05-06 09:08

Carporten er dobbelt og af en type hvor bjælkerne står på nogle betonpyloner så der bliver ingen problemer med udskiftning,jeg ønsker bare et rent betonlag og intet andet af belægning,dog havde jeg tænkt på noget fald og en kloak..
Mvh Alex

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-06 09:12

Det er meget omstændigt at fundere og lave et betondæk, som man holde. Det er nemmere og bedre med et dybt lag grus under ( minimum 30 cm , gerne det dobbelte) og så fliser, brosten eller lignende over. Det afhænger af smag og behag. Gruslaget skal være "skarpt" uden ler eller andre fine partikler. Ellers er det ikke ordentligt kapillarbrydende, og kan trække fugt op.

det er vognmænd , der plejer at levere, og jeg har oplevet, at uaset hvad man har bestilt, kommer de med det de tror er godt nok. Så sig, du skal bruge gruset til at støbe beton.

Hvis du falder for selv at lægge beton, skal du huske fald, så vand fra sne og slagregn løber væk. ca 5% skal du nok regne med er nødvendigt. Mindre kan gøre det, hvis du er meget dreven i at lægge beton uden lunker.

De fleste tror at man kan banke grus sammen med en pladevibrator, så det ikke senere sætter sig. Min erfaring er at det er bedre at vande gruset, så det næste svømmer i vand ; så blævrer man lidt med det så kornene falder tættest muligt sammen . Når vandet er sunket ud ligger det fast, som det skal, og senere vintervæde kan ikke få det til at sætte sig yderligere. Det var et godt råd jeg engang fik, og det har virket fint.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-06 09:13

Det er meget omstændigt at fundere og lave et betondæk, som man holde. Det er nemmere og bedre med et dybt lag grus under ( minimum 30 cm , gerne det dobbelte) og så fliser, brosten eller lignende over. Det afhænger af smag og behag. Gruslaget skal være "skarpt" uden ler eller andre fine partikler. Ellers er det ikke ordentligt kapillarbrydende, og kan trække fugt op.

det er vognmænd , der plejer at levere, og jeg har oplevet, at uaset hvad man har bestilt, kommer de med det de tror er godt nok. Så sig, du skal bruge gruset til at støbe beton.

Hvis du falder for selv at lægge beton, skal du huske fald, så vand fra sne og slagregn løber væk. ca 5% skal du nok regne med er nødvendigt. Mindre kan gøre det, hvis du er meget dreven i at lægge beton uden lunker.

De fleste tror at man kan banke grus sammen med en pladevibrator, så det ikke senere sætter sig. Min erfaring er at det er bedre at vande gruset, så det næste svømmer i vand ; så blævrer man lidt med det så kornene falder tættest muligt sammen . Når vandet er sunket ud ligger det fast, som det skal, og senere vintervæde kan ikke få det til at sætte sig yderligere. Det var et godt råd jeg engang fik, og det har virket fint.

Kommentar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 01-05-06 09:16

Ok hvor tykt skal betonlaget være og skal jeg bruge armeringsjern,jeg har er mure til at hjælpe mig med det hele,som osse har erfaring med støbning..

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-06 10:07

Det er anbefalet af bruge et 100 mm betonlag med 6 mm armeringsnet 150/150.

Normalt anbefaler man at bruge 300mm banket stabilt grus under betonen. Det er ialletilfælde ærgeligt hvis man bruger et for tyndt lang beton eller stabiltgrus, så gulvet revner om 1 år.

Det er også værd at overveje om man skal lægge noget isolering i gulvet, hvis du på et eller andet tidspunkt vil lukke carporten og isolere væggene.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 01-05-06 16:35

Jeg synes det er pænest med fliser, men hvis du vil støbe så brug armeringsnet eller jern du binder sammen, lav godt med fald, der kommer mere vand end man tror. Led evt vandet hen i enden og læg en afløbsrist i fuld bredde.
Fordelen ved fliser er at meget af vandet løber ned i revnerne og bliver ledt væk. Drypper der olie kan du altid skifte en flise.

Kommentar
Fra : bse1537

Dato : 18-05-06 18:01

Hej Alex

Jeg vil ligesom et par af de andre vælge en løsning med fliser, da carporten er er udført med punktfundamenter og søjler. Hvis den er sammenbygget med beboelsen og har et randfundament kan det bedre gå.

Kommentar
Fra : niller27

Dato : 20-05-06 20:19

Til Thulin:
Hvad vil du med en dampspærre??? Der skal vel ikke isolering i hvis det er en åben carport???

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 20-05-06 21:19

Der var vel egentlig ikke noget som ikke sagen at den kunne være lukket.

Selv om det er en åben carport, vil jeg investere 50kr til dampspærre, hvis jeg støber et gulv, hvis nu man engang i fremtiden ønskede at lukke carporten, skal man banke hele gulvet op for at få en dampspærre lagt i, og det ville være noget træls.

Kommentar
Fra : niller27

Dato : 21-05-06 18:31

Til Thulin:

Ja, det kan du selvfølgelig have ret i...

Jeg personligt, opfatter en carport som værende åben, og når man taler "lukket" opfatter jeg det som værende en garage. Det er ikke sikkert det er den rigtige måde at opfatte det på, og jeg kan godt se din hensigt nu.

Tak for svaret.

Godkendelse af svar
Fra : AlexBJeppesen

Dato : 10-07-06 20:11

Tak for svaret thulin.