/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
katte
Fra : kingkat
Vist : 331 gange
20 point
Dato : 30-04-06 15:21

min kat har dårlig mave! den er lige flyttet til...hvilket foder skal jeg give den!!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-04-06 16:43

Førs og fremmest absolut ikke mælk. Det kan voksne kattes fordøjelse ikke klare og de får dårlig mave af det.
Det bedste for katte er naturlig kost. Mus, fugle og deslige. De spiser også græs, og kan ikke trives uden græs. Man ved ikke hvorfor. De kaster græsset op igen i klumper, og det er naturligt. Nogen mener det tjener til at fjerne de hår, som katten får i sig når den slikker sig.

Hvis det er en kat , der er kommet rendene til, skal du starte med en ormekur og en vaccination.
Det sidste først når maven er i orden.

Ellers kan du fodre med tør kattemad blødt op med vand. Vandet er vigtigt selv om katten helst vil have det tørt. Når du køber kattemad ser du efter deklarationen og vælger det med mindst indhold af Calcium ( Ca) og fosfor (Ph) . disse to stoffer kommer fra benmel. Katte er ikke benædere og deres urinsystem kan ikke tåle det i større mængder . Vandet er vigtigt for at tvinge katten til at danne urin nok . Ellers ender det med nyresten. En udbredt forfærdelig sygdom hos menneskefodrede katte.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-04-06 16:46

Du skal kontakte din dyrlæge og få undersøgt katten. Hvis den ikke er vaccineret, fået ormekur og eventuelt chippet eller øremærket kan du jo få gjort det i samme omgang.
Dyrlægen vil rådgive om foder - både til den nuværende situation og i fremtiden.

Vaxen

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 30-04-06 19:48

jeg vil tilføje noget til det med græsset, at de bruger det til at brække hårboller op med, men nogen gange spiser de det, da det indeholde et bestemt vitamin de har brug for, ellers spiser katte ikke grøntsager fx, da de ikke kan nedbryde det, bl.andet fordi de har et kort tarmsystem, der er specielt godt til kødfordøjelse, det vil sige at deres naturlige føde ikke er som vi kalder kød, men indeholder også knogler fra mus fx, hvorfra de får deres behov for kalk dækket og skin og sener der også har deres funktion for katten.
Det bedste ved dårlig mave er at give den skånekost et par dage.
Du kan godt give den Whiskas kattemælk, da deer bearbejdet så det ikke indeholder laktose.
Du kan evt blande maden op med lidt opblødte havregryn.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-04-06 23:35

Hvorfor blande havregryn i når katten, som du selv siger ikke er vegetar. Der er såmænd rigeligt vegetabilk indhold i det færdikøbte kattemad.

Det kan da godt værr at man kan købe specialbehandlet mælk, som katte kan tåle. Men der er ingen grund til det. Hvis man vil kræse for katten er lidt rå fisk, eller rejer udmærket og sundt.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-05-06 08:22

En god grund til at give katten mælk fra whiskas ude laktose er at katten har brug for kalk, som den hvis den jævnligt fik mus og fugle ville få fra knogler.
En god grund til at komme opblødte havte gryn i den sædvanlige mad, bare ikke så meget, så den ikke vil spise det på grund af smagen, er at det gør maden mildere, hvilket er godt for en syg og dermed sart mave.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 01-05-06 08:31

MEGET VIGTIGT. : Når din kat har diarre er den i MEGET stor fare for at få vædskemangel og dermed risikere dehydrering, det er det samme som med mennesker, derfor er det en rigtig god idé at putte vand i maden og hvis den ikke bliver rask i løbet af få dage er det eneste rigtige at få den til dyrlæge hurtigst muligt. Du kan eventuel hvis den ikke er meget for at drikke, give den lidt med en plastik sprøjte direkte. Du kan få en sprøjte på apoteket.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-05-06 09:50

Hvis katten har diarre, der holder ved mere end en dag, skal den til dyrlæge - alskens gode kostråd kan ikke bruges i den forbindelse.
Der kan være meget galt med katten...

Angående mælk - hvis man køber et ordentligt foder til katten, er der ingen grund - tværtimod - til at give katten kattemælk. Det er penge ud af lommen og kun for ejerens skyld.

Vaxen