/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
Problemer med trykudligning
Fra : lassethorsted
Vist : 4591 gange
20 point
Dato : 30-04-06 09:28

Jeg er nystartet OWD dykker, men allerede ved pooldykkene oplever jeg store problemer med at trykudligne i højre øre. Jeg har efterfølgende konstateret at jeg også har problemet oven vande. Min læge har undersøgt mit øre for brister på trommehinde osv. men kan ikke finde noget. Han har anbefalet mig at prøve med næsespray, men det virker ikke. Kan man være født med en misdannelse på det eustatiske rør der gør trykudligning (og dermed dykning) umuligt? Har også læst at man med en ballon kan forsøge at "blæse" lust op i øret gennem næsen, men synes ikke rigtigt jeg kan få det til at virke. Kan man blive undersøgt for en sådan mistanke om misdannelser i øret, eller er det bare mig der skal træne det noget mere?

Håber at enten en erfaret instruktør eller en læge kan hjælpe mig med dette spørgsmål.

Lasse

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 30-04-06 12:53

Min venindes dreng havde øreproblemer, og han skulle puste en ballon op med næsen hver dag. --Men det var vistnok en speciel ballon. Måske kan du få en på apoteket...

Jeg synes, at du skal give det lidt tid... Og brug næsesprayen samtidig. Følg din læges råd. Bed ham evt. om at vise dig, hvordan du skal bruge den ballon.

Hvis du havde en medfødt misdannelse af dit eustatiske rør i det ene øre, så ville du nok have haft mange ørepiner som barn, og i den sammenhæng ville det være blevet opdaget.

Og du ville have opdaget det, hvis du har været oppe og flyve..

Nå, men her står der noget om øreproblemer og dykning. Måske kan du bruge det...

http://www.havbasserne.dk/Blade/1995/hbn0395/reproble.htm

Godkendelse af svar
Fra : lassethorsted

Dato : 30-04-06 20:43

Tak for svaret Birgitta.

Jeg prøver at snakke med farmaceuten og få hjælp til den der "ballon" håber det hjælper!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-04-06 21:02

Tak for accepten af mit svar..
Og held og lykke med det...