/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
kalkning ovenpå cempexo
Fra : solling
Vist : 4835 gange
80 point
Dato : 28-04-06 10:06

jeg skal have kalket mit hus med kalk + jernvitriol for at få den flotte farve "nyboder gul"... den helt mørke...
men nu har jeg læst et sted at det ikke er muligt at kalke ovenpå cempexo som mit hus er malet med og cementpuds som selvfølgelig er brugt til at udbedre store skader på vores stald...?????
kan det være rigtigt ????? ohh rædsel.
gode råd søges hurtigst muligt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 10:23

Cempexo ER et kalkprodukt, så det skulle altså kunne lade sig gøre, men hvor har du læst andet??

Kommentar
Fra : solling

Dato : 28-04-06 10:32

hej på www.boligtorvet.dk

"Hej Jens

Kalkning af murværk, tidligere behandlet med Cempexo, er næppe en god ide. Kalkning anbefales ikke til overflader med et højt cementindhold. Kalkens vedhæftningsevne til cementholdige overflader kan være ringe. Kalkning af tjæret bindingsværk er heller ikke muligt.

En anden mulighed er at anvende facade silikat maling, der kan males på Cempexo, dog afhængig af fabrikat, men det er næppe muligt at anvende malingen på bindingsværket. Silikat malingen giver en mat overflade.
Det bedste råd vi kan give dig er at søge vejledning om mulighederne ved en producent af silikatmaling, eksempelvis Skalflex A/S. Se mere på www.skalflex.dk

Venlig hilsen
Codan Forsikring "

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-04-06 10:41

Citat
Cempexo ER et kalkprodukt,

Cempexo et et cementprodukt og ikke kalk

Og det er ikke godt, at kalke ovenpå.

Der skal pudses med kalkmørtel.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 90 point
Dato : 28-04-06 10:45

Måske det kunn e misforståes:

Altså, flader der skal kalkes, skal være pudset med kalkmørtel.

"Kalkmørtel - mellem – til kehlede fuger, og til almindelig fugning, hvor der kalkes ovenpå!.

Sandblanding:

Der blandes et tilslag af tørret Dansand fra Silversand i flg. forhold:

1 del nr. 19 - ( 0,05 – 0,25 mm)

1 del nr. 36 - ( 0,20 – 0,70 mm)

1 del nr. 55 - ( 0,30 – 1,00 mm)

Denne sandblanding blandes til en kalkmørtel i tvangsblander med en blandetid på minimum 20 minutter i forholdet 1: 2½ =

1 del vådlæsket lagret kulekalk og 2½ dele sandblanding (ovenstående)"

http://www.gamle-huse.dk/Default.asp?m=33

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-06 10:45

Når man læser deklarationerne på de to produkter, så er det bygget op på samme måde

Kommentar
Fra : janik

Dato : 28-04-06 16:47

dova
Den blanding du taler om holder ikke. Det med at
vi ikke har brugt cement i gamle huse passer heller ikke.
Vi har i rigtig mange år brugt jurakalk og læsket kalk
Blandet vasket sand og læsket kalt til en 10% mørtel og
man brugte jura kalken som cement ligesom vi gør idag.
Den blanding blev brugt til en kirke vi lige har renoveter og
den er 650 år gammel.
Man kan ikke kalke overpå cempexo det skal af det hele.
Skalflax laver et produkt der kan holde på skelcem men det
er noget dyrere end kalk.
Det er et vandskurings produkt med farve og det holder op til 15 år.
http://www.skalflex.dk/produkter/index.htm

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-04-06 15:46

janik

Den blanding jeg nævner, er skam ikke en jeg selv har fundet på, men er et citat fra den side jeg linker til, om renovering af gammelt murværk.

Jeg påstår heller ikke, at man ikke har brugt cement i gamle huse.

Men, man kan ikke kalke på cementpuds eller cementpuds der er malet med cempexo.

Hvilket du også selv påpeger.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 17-06-06 16:15

Tak for svaret dova.