/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Stofa netværk IP problem!
Fra : palle22
Vist : 3983 gange
200 point
Dato : 27-04-06 22:46

Hej
Min søster købte for nyligt en Linksys router som hun har sat bag sit stofa modem. Nu er den oppe at køre, min søster er koblet på med kabel, mens en del andre skal på trådløst. Én er koblet på, han har ingen problemer. Men når en tredje så kobler sig på, kommer der en fejlmeddelelse om at der er en IP fejl.
Kan det tænkes at ders Stofa forbindelse ikke vil tillade brug af mere end to IP adresser? Og hvis dette er tilfældet, er der så en måde de kan undgå problemet på, uden at investere i en dyrere forbindelse?

Mvh Palle

Kommentar
Fra : severino

Dato : 27-04-06 23:09

Det er IKKE stofa der gør det, selv om det er et skod-selskab.
Når du har tilsluttet routeren til dit stofa bredbåndsmodem, og har fået hul igennem, efter at have fenregistreret din nye MAC adresse, så kan stofa kun se den MAC adresse der er på routeren, og kan derfor ikke se om det er en router eller PC.
Problemet ligger i din opsætning af routeren; altså et lokalt problem.

Prøv at se om hvor stort et område, hvormed routeren deler lokale IP adresser ud. Hvis dette område ikke er særligt stort, kan det være derfor der opstår problemer. - Sæt det fx. fra 100 til 150, så der er 50 adresser at dele ud af.

Sørg for at alle bruger sammen kryptering, at alle brugere er registreret i dit MAC filter, at alle søger trådløs forbindelse på det valgte SSID, og at det er den de låser sig fast til; så finder de selv den kanal du benytter.

Check også at du benytter den nyeste firmware i din router!

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 27-04-06 23:13

Hej Severino
At alle brugere er registreret i MAC filteret, kan du uddybe det?
De har ikke sat kryptering på endnu, da de først vil have det op at køre
Den genregistrerer selv MAC adressen hos stofa ikke? Den gik ihvertfald direkte på efter en genstart

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 28-04-06 12:04

Ja, Stofa tillader normalt kun 2 forskellige IP adresser på samme tid, men prøv:
Sluk alle Pc'er, på nær den med kabel opkobling til Linksys.
Gå ind i menuen på Linksys routeren, under "advanced", find og aktivere "MAC Clone".
Så er du kørende med "alle" de Pc'er du vil.

PS Hvilken Linksys model er der tale om ?

Kommentar
Fra : pjuller

Dato : 28-04-06 15:57

Hun kunne jo også bede de andre splejse sammen og betale de 25kr, det koster oveni om måneden, at få en familieopkopling. Så kan man fuldt legalt være 5 personer på nettet på samme tid.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 28-04-06 23:26

Det er muligt at kjeldal har ret med de to IP-adresser, MEN - Når din router er sat op og fungere på nettet, så er det routeren der overtager forbindelsen, uanset hvor mange maskiner du kobler bag på routeren.
Routeren adskiller forbindelsen i et WAN net og et LAN net. Alle maskiner der kører over routeren, sidder jo i et lokalt net (LAN), og dem kan stofa ikke se. Routerens opgave er at fordele forbindelsen til LAN efter behov, og behøver derfor kun en IP-adresse på nettet.
Har du hentet den seneste opdatering af firmware til din router??? - Måske kan det løse problemet!

Hvad er det du nøjagtigt vil have uddybet?

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 28-04-06 23:28

Jeg prøver lige at lade hende lege med de løsningsforslag der er kommet indtil nu, og så melder jeg tilbage med hvordan det går
Mvh

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 29-04-06 08:52

Helt korrekt severino, men derfor kan MAC adressen godt sendes ud på WAN, og det er det som giver "problemet", når man kun har 2 IP adresser, for så får man oplysningen om at der ikke er flere ledige IP adresser (læs: MAC adresser=IP adresser), når man forsøger at koble nr. 3, 4 & 5 på, og at man skal koble en af de andre PC'er af.
Ved "MAC Clone" fremtræder ens LAN, som båstående af kun ÈN IP adresse.

Enige med pjuller...hvis man har brug for flere IP adresser kan 5 stk. købes for kr. 25 / mdr.

Nu var det vel ikke et spørgsmål om moral, men mere om man kunne koble mere end 2 Pc' på Stofa net med en Linksys router der var "tråden", og svart må være JA.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-04-06 22:07

OK kjeldal!
Jeg skal ikke kunne sige hvordan stofa kan se det. Hvis de kan?
Jeg har selv 2 IP-adresser på min forbindelse, og har tit 4, somme tider 6 forbindelser kørende på en gang. Herunder 2 IP-telefoner flere PC'er og et online vebcam med indbygget server. Alt fungere uden problemer, og køre på samme IP-adresse.

MAC adresse er IKKE det samme som en IP-adresse; bare for at slå det helt fast. Her må være noget du har misforstået.
De har godt nok et samspil på WAN siden af routeren, men de er ikke det samme!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 29-04-06 22:13

Til Palle22!
Hvis kjeldal mener at have ret, så skulle du heller ikke kunne åbne flere browservinduer til forskellige websteder på samme maskine. Men det er jeg næsten sikker på at du kan!
Selv en statisk forbindelse (en fast ip-adresse) kan deles ud til flere maskiner via en router.

Så jeg er stadig sikker på, at du skal finde fejlen lokalt.