/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Vitaminpiller
Fra : Jonn87
Vist : 1221 gange
70 point
Dato : 27-04-06 20:06

Jeg skal have købt mig nogle vitaminpiller men er i tvivl om hvilke jeg skal købe mig..
Har lige været på nogle "Gensing +Energi" i 65 dage men syntes det er svært at sige om det hjalp.. er der nogle der har prøvet dem eller ved noget om dem evt. har kunnet mærke nogen virkning med dem?

Eller er der nogle andre der har haft erfareringer med nogle i sys var gode som i evt. kan anbefale?

Grunden til jeg tager dem er for at få de daglige vitaminer, være frisk, aktiv og kan tænke klart

Håber på nogle svar

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-04-06 20:09

i så fald skal du bare købe helt almindelige vitaminpiller - så du får det tilskud du evt ikke får i din kost

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-04-06 20:10

ps alderen taget i betragtning selvfølgelig for det oplyser du intet om

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-06 21:12

Jeg tror det er noget helt andet der skal til.

Du skal lægge din livsstil om, så får du slet ikke brug for vitaminpiller.

En god nats søvn mindst 5 gange om ugen vil også gavne

Er det her ikke din hjemmeside

http://www.diversefester.dk/ http://www.kandu.dk/Spg65956.aspx

og her

http://www.kandu.dk/Spg64333.aspx

spørger du om piller mod tømmermænd.

Det er din livsstil, du skal ændre.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-06 21:19
Accepteret svar
Fra : Axelise

Modtaget 70 point
Dato : 27-04-06 21:55

Jeg har prøvet adskillige vitaminpiller og synes selv at Omnimin er rigtig gode. De går for at være nogle af de bedste på markedet og koster ca. 210 kr for 180 stk. Jeg plejer at tage 1 morgen og aften om vinteren og 1 om dagen resten af året. Min erfaring siger, at vitaminer er et godt supplement til en sund livsstil: God og nærende kost, motion og god nattesøvn. Nogle mennesker har brug for/gavn af det ekstra tilskud, - andre ikke.
På mig virker ginseng ikke specielt godt (men det er forskelligt fra person til person), det giver mig nærmest lidt stress-agtig energi. Til gengæld tager jeg et kosttilskud, der hedder Schizandra (som også fås hos helsekosten), og det giver energi samt øger koncentrationsevnen. På mig er det meget virkningsfuldt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-06 22:30

Normale vitaminpiller er beregnet til at een om dagen giver fuld dosis.

For nogle af vitaminerne er der ikke langt fra fuld dosis til forgiftning. Så lad være med at tage mere end een pille om dagen.

Hvis brugsanvisningen angiver at man skal tage mere end een om dagen er det et dårligt produkt med lavt indhold, og kun markedsført for at tjene ekstra penge på uvidende mennesker, som godt kan lide at spise piller.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-04-06 22:31

Normale vitaminpiller er beregnet til at een om dagen giver fuld dosis.

For nogle af vitaminerne er der ikke langt fra fuld dosis til forgiftning. Så lad være med at tage mere end een pille om dagen.

Hvis brugsanvisningen angiver at man skal tage mere end een om dagen er det et dårligt produkt med lavt indhold, og kun markedsført for at tjene ekstra penge på uvidende mennesker, som godt kan lide at spise piller.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-04-06 22:36

Ja, såfremt du får en sund, alsidig kost, og ellers fører en fornuftig livsstil, er de eneste der får glæde af vitaminpillerne, dem der tjener på at sælge dem til dig, da vitaminpiller og kosttilskud så er komplet overflødigt

Og hvis du ikke får en sund, alsidig kost, og fører en fornuftig livsstil, kan du ikke kompensere for det uanset hvor mange vitaminpiller eller andre kosttilskud du fylder dig med

Mange der spiser vitaminer og andet, får faktisk for meget af det, ofte op til flere hundrede gange anbefalet dosis. For nogen af stoffernes vedkommende, er det ligegyldigt, da de bare passerer i systemet, hvorimod andre kan overdoseres.

mvh dova

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 27-04-06 22:38

miritdk>>
Hvis jeg vælger at købe helt almindelige vitaminpiller skal jeg jo spise et hav af piller for hver vitamin i hver sin pille osv. ville heller have fat i en der indeholder det hele og måske andre godt ting for krop og sjæl
Jeg R 19 år..

ans>>
Hehe du holder vist rigtig øje med mig hva
Jeg får til hverdag masser af søvn! gennemsnitllig 8 timer hver dag, det må være nok
Og det med tømmermændene... Det var bare fordi jeg ved at man mister en masse ting i kroppen dagen efter man har drukket alcohol og derfor kan de jo genoprette stabiliteten/balancen i kroppen. Det er ikke fordi jeg drikker unormalt meget, en gang om ugen eller mindre..

Axelise>>
det lyder spændende med den der Omnimin men sys dog det er irríterende at tilskuddet til energi og konsentration ikke er i pillen for det er også en god ting syntes jeg
Det bliver jo ret dyrt hvis jeg skal købe begge piller og det er jeg ikke særlig interesseret i..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-04-06 22:47

jamen almindelige vitaminpiller (multivitaminpiller eks.) indeholder skam alle de vitaminer du skal bruge !!

De indeholder også en del mineraler..så køb du bare de billigste..der er det samme i dem!

Når du har været på druk, skal du bare sørge for at spise god sund mad, masser af grønsager og drikke en masse vand..så er du såmænd dækket godt ind.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 27-04-06 22:49

ganske almindelige multivitaminer er rigeligt for dig som jeg ser det og de er ikke dyre på nogen måde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 27-04-06 23:24

Citat
Grunden til jeg tager dem er for at få de daglige vitaminer, være frisk, aktiv og kan tænke klart

Hvad foretager du dig i dagligdagen, som er grund til at du ikke kan være frisk, aktiv og tænke klart?

Citat
ans>>
Hehe du holder vist rigtig øje med mig hva

nej det gør jeg ikke, men har vel lov til at være bekymret for en ung mand.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 28-04-06 14:09

Hejsa, -jeg spiser slet ikke vitaminpiller.

jeg har to gange haft den oplevelse, at hvis jeg tager et bestemt vitamin, så får jeg mindre lyst til den mad, der naturligt indeholder det vitamin.

Første gang var, da min tandlæge!!! bad min om at tage store doser C-vitamin daglig i en måneds tid inden jeg skulle have fjernet mine amalgam-fyldninger.
det var tilfældigvis i november måned. Og det år spiste jeg næsten ingen appelsiner og clementiner.

Anden gang drejede det sig om forskellige b-vitaminer, som min læge har ordineret på grund af en hjerneskade..... Efter at jeg er begyndt med dem, så er jeg stille og roligt holdt op med at spise ris...
Selvfølgelig kan jeg da godt tvinge mig selv til spise ris, -f.eks. hvis jeg er ude og spise. men jeg kunne ikke drømme om at koge ris til mig selv mere. --Tidligere skete det tit, at jeg lavede "kinamad" til at spise med pinde. Det gør jeg ikke mere...

Mine oplevelser gør, at jeg tror på, at i hvert fald for MIG er det sådan, at der er den bivirkning ved at tage koncentreret vitamin, at jeg mister lysten til de fødevarer der indeholder det vitamin.
Og så handler spisning pludselig ikke mere om, hvad min krop fortæller mig at den har brug for, men om hvad min hjerne fortæller mig er sundt for mig.

Samtidig får vi jo også at vide i medierne, at raske mennesker, der spiser sund og varieret kost har slet ikke brug for vitamintilskud....

Men jeg spiser sund og varieret kost. Det kan jeg slet ikke lade være med. De "600g frugt og grønt daglig" er nærmere et kilo daglig. Fisk spiser jeg et par gange om ugen. Ikke fordi jeg skal, men fordi jeg har lyst.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-04-06 01:13

WOW Birgitta...så skal jeg til at spise vitaminpiller...så spiser jeg ikke så meget

Nej spøg til side..
Der er nok noget om det du skriver, men det er altså ikke alle mennesker som er så gode til at mærke efter hvad deres krop har brug for....
Tænk på dem der lever af grillmad!

Hotdogs, Pizza og burgere...de kan da intet mærke, for de mangler jo stort set alt!

Jeg kunne godt tænke mig at vide baggrunden for at du gerne vil spise vitaminpiller?
Hvad har fået dig på den tanke, at du har brug for dem?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-06 13:36

mangorossa, sådan fungerer det jo ikke... For hvis jeg spiser vitaminpiller, så er jeg jo stadig sulten efter kalorier. Der er bare andre ting, der afgør hvilken type kalorier, det skal være. Og så kan der være visse mikronæringsstoffer, som jeg ikke liige får af en pølse med brød plus en vitaminpille. Så derfor spiser jeg i stedet TO pølsermed brød eller TRE pølsermedbrød...

DET kan så muligvis dæmpes, hvis jeg får spottet det mikronæringsstof, jeg savner.... Og jeg så spiser et par piller med DET i ---som "kosttilskud"..

Men det der gælder for mig gælder jo ikke nødvendigvis for alle andre.
Og det, med ikke at spise vitaminpiller gælder jo også kun for raske voksne, der ikke er gravide.

Godkendelse af svar
Fra : Jonn87

Dato : 29-04-06 17:04

Tak for alle svarene..
Tror jeg vil prøve uden vitaminpiller et stykke tid og se om jeg kan mærke forskel, hvis jeg kan vil jeg nok gå igang med "Gerimax +Energi" igen

Grunden til jeg tager vitaminpiller er sådan set bare fordi jeg godt kan li' at være sund, og gider sådan set ikke følge "SpiseTrekanten" Allt for besværligt hehe så tager den nemme løsning

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-04-06 17:32

-------------Der er jo andet end vitaminer i "spisetrekanten"-------

Det gør en rimelig stor forskel for din sundhed, hvor du henter dine kalorier fra.......

Kommentar
Fra : brandrocket

Dato : 22-05-18 12:20

Intet kan erstatte en varieret kost, men hvis du ønsker et tilskud findes der i dag 100% naturlige tilskud fremfor de kemisk fremstillede vitaminer som de fleste køber.
Prøv evt. at kigge på Terranova´s tilskud her:
https://terranova-nutrition.dk/vegansk-kosttilskud/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-05-18 15:04

Hej, brandrocket!
Tråden er over 12 år gammel, så trådopretter og flere af de øvrige deltagere er nok for længst døde af vitaminmangel ??..

Se dig for en anden gang. For når du trækker SÅ gammel en tråd frem ---og indsætter et link til et produkt, så har dit svar en umiskendelig lighed med en reklame for noget, du måske selv producerer eller på anden måde tjener penge på.