/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
køb af dødsbo med nedgravet...
Fra : mkj1976
Vist : 1612 gange
20 point
Dato : 25-04-06 21:50

Vi er ved at købe et dødsbo som har en nedgravet olietank (fra 1978) som ikke har været anvendt de seneste 10 år. Er der noget vi skal kræve af sælger så som at tanken graves op eller blot sløjfes? Eller skal der laves en form for forureningsundersøgelse?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-06 22:08

For at være på den helt sikre side, ville jeg spørge kommunen, du kan komme slemt i klemme hvis jorden er forurent.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-04-06 22:20

Hvis olietanken ikke har været brugt i de sidste 10 år, så er den vel afblændet.

Den skal tømmes for olie og fyldes med sand, hvis tanken ligger i en indkørsel eller andet sted hvor tunge køretøjer kommer til at køre.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-04-06 22:32

Olietanke
Alle private olietanke, benzintanke m.v., der tages ud af brug, skal afmeldes skriftligt til Vejle Kommune, Teknisk Forvaltning. Afmeldingen skal foretages af grundejeren eller brugeren af tanken. Afmeldingen skal indeholde oplysninger om, hvad der er foretaget med den sløjfede tank. Du kan evt. benytte Vejle Kommunes skema for ændret opvarmningsform og afmelding af olietanke. Hent skema her.

Hvis du f.eks. sløjfer en nedgravet olietank for at skifte den ud til en overjordisk olietank, skal du anmelde sløjfning af den nedgravede tank. Desuden skal du anmelde etableringen af en ny overjordisk olietank med oplysninger om tankstørrelse og placering på ejendommen.

Hvis en husstand ændrer opvarmningsform f.eks. fra olietank til fjernvarme, skal du som grundejer meddele kommunen dette.

fra dette link http://www.vejle.dk/page6091.asp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-04-06 22:45

Citat
Den skal tømmes for olie og fyldes med sand, hvis tanken ligger i en indkørsel eller andet sted hvor tunge køretøjer kommer til at køre

Det er så ikke nok længere, hvis ikke I selv vil bekoste en opgravning, skal sælger gøre det.

den skal fjernes, uanset om den ligger i en indkørsel eller midt i græsplænen. Og det skulle den have været inden november 2005, hvis ikke den er glasfiberbelagt eller andet.:

§ 36. Ejeren skal sikre, at nedgravede ståltanke under 6.000 l sløjfes inden for følgende sløfningsterminer:

1) Tanke, som er typegodkendt med indvendig korrosionsbeskyttelse og med udvendig belægning med glasfiberarmeret polyester, skal sløjfes senest 50 år efter fabrikationsåret.

2) Tanke, som er typegodkendt uden indvendig korrosionsbeskyttelse, men med udvendig belægning med glasfiberarmeret polyester, skal sløjfes senest 40 år efter fabrikationsåret.

3) Tanke, som er godkendt af kommunen efter § 10, stk. 4, i bekendtgørelse nr. 386 af 21. august 1980, skal sløjfes senest 40 år efter fabrikationsåret.

4) Tanke, med udvendig belægning med glasfiberarmeret polyester, og hvor fabrikationsåret ikke kendes eller kan fastlægges, skal sløjfes senest den 31. marts 2010.

5) Tanke med anden typegodkendt udvendig belægning end glasfiberarmeret polyester skal sløjfes senest 50 år efter fremstillingsåret.

6) Tanke, der ikke er omfattet af nr. 1-5, skal sløjfes senest den 31. november 2005.

fra http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/B20050063305-REGL

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-04-06 08:14

Hvis det er et dødsbosalg kan du ikke kræve noget som helst, men bare købe som beset.
Som jeg er orienteret.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 26-04-06 09:29

Citat
Hvis det er et dødsbosalg kan du ikke kræve noget som helst, men bare købe som beset.
Som jeg er orienteret

Ups, ja jeg havde lige overset det med dødsbo.

Ja, der mener jeg du har ret e.c., at det normalt er "købt som beset".

Så hvis olietanken skal op/skulle have været oppe (reglerne for det kan ses i mit tidligere indlæg), er det nok købers eget problem.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-06 12:03

Du skal have afslag i prisen svarende til omkostningerne ved at fjerne tanken. Desuden skal du sikre dig at der ikke er forurening.
Det er omsonst at spørge kommunen. De har ikke kendskab til alt, og yder ikke erstatning ved forkert svar. Få en undersøgelse ved et professionelt firma med rådgiveransvarsforsikring, mindst svarende til husets pris. Det koster penge, men gør det til sælgers problem. Ellers er det bedst at holde sig fra den sag.

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 25-05-06 17:22

Det er en kedelig situation, men faktum er, at der ved salg

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 25-05-06 17:24

sorry - havde lige en kat, der blandede sig.....

salg fra dødsbo medfører normalt 100% ansvarsfraskrivelse - dette vil fremgå af skødet. Gør det det, er der desværre ikke noget at gøre.

Mvh

Slambert