/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Lecablokke hvor meget tryk ?
Fra : Thomas_Mygind
Vist : 940 gange
100 point
Dato : 25-04-06 21:22

Hvor meget tryk kan man lægge oven på en leccablok som er 11x14 cm - før den kolapser ?

Trykket er fordelt via en jernplade på 11x14 cm.

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 25-04-06 23:01

Hej, Du kan søge på Leca, der kan du finde svaret, ellers må du få lavet en beregning af en ingenør. mvh. Kissan

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 26-04-06 09:44

Det kommer lidt an på om denne lecablok står for sig selv uden nogen form for "støtte" ved siderne ...altså er en del af et fundament?
Et lodret tryk på en fritstående lecablok kan i sig selv være stort, fra en tagflade f.eks. men kan være meget større i et fundament.
Hvad skal det eksakt bruges til? Hvad har lecablokken ellers neden under sig?

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 26-04-06 20:13

Lecablokken er 3 stks stablet på den breddeside - ialt 3x20 cm. Da de står på sidden er de 10 cm bredde og ca. 50 cm lange.

Blokken er stablet så siderne 50x10 cm mødes.

Oven på lecablokkene er placeret en stålplade, og oven på igen er placeret en stålsøjle til bæring af en midterrem i vores hus. Huset er under ombygning og håndværkeren har netop lavet det.

Spørgsmålet er om trykket fra søjlen, som måske bliver 5 tons, kan bæres af de 3 stk lecablokke.

Annuller spørgsmålet
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 04-05-06 11:28

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål