/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
pris jernvitriol?
Fra : tomha5450
Vist : 2486 gange
100 point
Dato : 25-04-06 17:09

hej er der nogen der kan hjælpe mig med en pris på jernvitriol.... jeg skal bruge det til kalkning.
jeg er meget i tvivl om hvad det ca vil komme til at kalke hele vores gård... alle siger bare at det er forholdsvis billigt????? huset er ca 250 kvm og udhusene er ca 500 kvm.
jeg er klar over at man ikke kan give en præcis pris, men et skud i tågen ????

altså:
pris på jernvitriol?
ca. pris på kalkning af hus ?

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 25-04-06 17:21

Hej tomha...

Man skal da ikke bruge jernvitriol til kalkning?

Mvh

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-04-06 17:34

Selvfølgelig kan man bruge jernvitriol til kalkning.

Her er et link til et firma, der sælger bøtter a´ 2,5 kg. til kr. 69,-...men det må kunne gøres billigere....og jeg kender ikke blandingsforholdet

http://www.linolie123.dk/shop/default.asp?ProductID=4177

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-04-06 17:42

Blandingsforhold:

Blanding
1 del jernvitriolkrystaller, der er grønne, udrøres med 5 dele varmt vand ved 40-60 grader. Opløsningen er orangegul. 1 del kalkdej udrøres med 5 dele vand. Blandingen er hvid kalkmælk.

1 del jernvitriolopløsning blandes med 1 del kalkmælk. Blandingen bliver tyktflydende og grøn. Derefter tilsættes 10 liter vand.

Det kan være en fordel at dele blandingen i to portioner, en med mindre vandtilsætning til påføring nede, hvor murværket kan være forholdsvis fugtigt, og en med mere vand til påføring oppe, hvor murværket er mere tørt.

Påføring
Før kalkning med jernvitriol bør overfladen være påført et lag hvidtekalk.

Grundig vanding er især vigtigt inden kalkning med jernvitriol, og der skal arbejdes vådt i vådt for at undgå stød og striber. Under arbejdet skal der røres i blandingen.

Strygning udføres i en kombination af lodrette, vandrette og cirkulære bevægelser. Mellem hver fyldning af kosten må det nye lag stryges sammen med det gamle, mens det er vådt.

Ved huse i én etage lægges opholdene ved dør- og vinduesfalse. Ved huse i flere etager bør arbejdet udføres af flere personer, foroven og forneden, og ophold foretages samtidig.

Jo flere lag, der påføres, jo kraftigere bliver farven.

Efter endt behandling afsluttes med påstrygning af kalkvand.

Hvor ofte behandlingen skal gentages er afhængig af slitage og klimapåvirkning og især af bygherrens forhold til patina.

Ziggy99

Kommentar
Fra : tomha5450

Dato : 25-04-06 18:39

hej jeg er ikke i tvivl om blandingsforhold og deslige......... KUN PRISER

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-04-06 20:33

Spørg de samme som sælger hvidtekalken.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 25-04-06 21:44
Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 25-04-06 22:44

Jeg købte sidste år 2 x 5 kg= 10 kg for 58,00 hos "Land & Fritid".

Mvh
Helge

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 26-04-06 08:41

Hej ziggy99

Selvfølgelig kan man blande mange ting sammen i kalk - i dit link bruges jernvitriol til at give en gullig farve - og der fortælles at man kan dræbe Mos med den.
Til at farve kalken er der bedre løsninger en at bruge jernsulfat.
Man kan gøre kalken mere hvis med ultramarin (optisk hvid).
Man kan blande diverse pulvere i for at give farve etc. etc.
Hvad formålet med jernvitriolen er fremgår ikke af spørgsmålet, men den billigste pris finder man i varehuse, hvor man kan købe spande med mosdræbere.

Mvh

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-06 09:12

>2603ph: Jernvitriol er en ældre dansk stavemåde for jernsulfat, så der kan næppe være forskel på prisen. Virkningen af jernvitriol/-sulfat er, at huset blir gult. det er den oprindelige recept på Nyboders farve.