/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Indlæsning af siden ?
Fra : renekure
Vist : 717 gange
500 point
Dato : 24-04-06 17:31

hej alle

Jeg har fundet og brugt er ganske fancy java-script, til at vise billeder.
http://www.huddletogether.com/projects/lightbox2/#download

Problemet er bare at scriptet først kan bruges, når hele siden er læst ind.
Jeg har bla. brugt det på en side med 95 thumbnails, som jo tager lidt tid at indlæse.

Folk kan nok ikke holde "klikke-fingeren" i ro så længe, og så får de en forkert visning af billedet, uden mulighed for at bladre med N og F tasterne, som ellers skulle være en af de stærkke sider i scriptet.

På scriptet´s supportside, står der blot, at siden skal indlæses helt, inden scriptet kan bruges.

Men kan man ikke sætte brugeren i en slags "stand by" position mens siden indlæses.
jeg forestiller mig et eller andet i stil med et billlede med "siden loades - vent venligst"...

Kom gerne med foreslag til løsning af problemet, men foreslå ikke at jeg laver flere sider med ikke så mange thumbnails. - Så mister jeg muligheden for at man kan bladre igennem hele billedeserien.

I kan se hvad jeg mener, hvis I går ind på min side:
http://www.xfoto.dk/auning%202005.htm

Med venlig hilsen

René

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 24-04-06 21:34

kun fordi du ikke har fået svar endnu, så vil jeg foreslå dig at stille dit spg her

http://www.janum.net/itsvar/

Det er en kanon side til den slags problemer. Meget kompetente brugere der er der.

Accepteret svar
Fra : lawitt

Modtaget 500 point
Dato : 25-04-06 11:05

Hej, der findes en rimelig let løsning her:

http://javascript.internet.com/text-effects/please-wait-message.html

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 25-04-06 11:12

Hej Lawitt

Det ser lovende ud. Det vil jeg lige prøve at lege lidt med.

Mvh René

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 26-04-06 10:28

Jeg har prøvet at bruge det forslag Lars kom med, men jeg kan ikke få det til at virke. "Please Wait" boksen kommer kun frem, når man klikker på knappen. Kan ikke lige gennemskue hvordan det skal tilrettes, så det vises imens thumbnails læses ind.

Jeg har fundet et andet script her.

http://authors.aspalliance.com/peterbrunone/pleasewait.asp

Jeg har sat det ind på siden, men her vises "please wait" boksen kun i ganske kort tid, og den forsvinder når selve siden begynder at indlæses.

Se selv på http://www.xfoto.dk/auning%202005.htm

Jeg vil være meget taknemlig for gode råd og vejleding.

Mvh René

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 26-04-06 11:19

Hej, jeg tror begge problemerne skyldes den kode der bruges ifbm. visningen af billederne...

Ved ikke om det kan lade sig gøre men prøv at indsætte '<%Response.Flush%>' i FP_preloadImgs() funktionen.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 26-04-06 13:45

Så noget i stil med:

function FP_preloadImgs() {//v1.0
var d=document,a=arguments; if(!d.FP_imgs) d.FP_imgs=new Array();
for(var i=0; i<a.length; i++) {
d.FP_imgs[i]=new Image;
d.FP_imgs[i].src=a[i];
<%Response.Flush%>; }
}

Men er ikke sikker på om man kan anbringe kaldet i en funktion...

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 26-04-06 15:03

Hej Lars

Tusinde tak for din indsats.

Men det hjalp ikke at indsætte <%Response.Flush%> der hvor du skrev, at jeg skulle gøre det. - desværre.

Jeg når ikke at "lege" mere med det før engang i aften - men du skal foreløbig have tak for din hjælp.

Mvh René

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 26-04-06 15:07

Måske lige et dumt tillægsspørgsmål.

Kan det have noget at gøre med at "Siden indlæses" billedet forsvinder om bag ved siden.
Et eller andet med at man skal have rykket det over til "allways on top" - hvis sådan en funktion ellers findes.

Bare lige en ide jeg kom til at tænke på, da billedet forsvinder præscis samtidig med at siden kommer frem.

Mvh rené

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 26-04-06 22:36

Ja måske... Prøv at sætte <%Response.Flush%> ind i koden længere nede f.eks lige efter denne linie inden billederne:

<font face="Verdana" size="4" color="#FFFFFF">&quot;F&quot;</font><font face="Verdana" size="2" color="#FFFFFF"> for Forrige på tastaturet.</font></b><p align="center">

Ellers prøv at sætte den ind flere steder for at se om man kan tvinge boksen frem på den måde.

Mvh. Lars

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 26-04-06 22:39

Hej Lars

Jeg prøver

mvh René

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 26-04-06 23:04

Hej Lars

Jeg får ikke rigtigt noget ud af alle mine forsøg.

Men jeg vil imorgen prøve at lave en website uden andre former for script, og så prøve mig frem den vej.

Måske er øjnene også mere friske i morgen

Tak for nu

René

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-06 20:07

Efter at have kigget det 'fancy' Javascript efter i 'sømmene' kan jeg prøve at komme med en forklaring; hvorfor billeder ikke kan preloades på siden, hvor scriptet includeres.

Det er fordi lightbox.js koden er lavet således at HTML koden dannes 'on the fly' alt efter hvilke elementer der befinder sig i kilde-HTML koden. Dette sker ved dynamisk at tilføje HTML elementer (markører som f.eks. <div> ... </div>) til sidens kildekode ved kald til aktuelle elements inner.HTML DOM repræsentation.

Selvfølgelig er det implementeret således det fungerer uanset; hvor mange eller hvilke (deres størrelse/dimensioner/format) billeder kan vises ved brug af scriptet. Hvorfor det er et kompromis i forhold til scriptets funktionalitet.

Yes... det ér et 'fancy' script

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 27-04-06 20:23

Ps. Som det bliver bemærket øverst på siden:

Citat
No limits to the number of image sets per page or how many images are allowed in each set. Go nuts!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : renekure

Dato : 28-04-06 12:00

Hej Molokyle.

Skal jeg forstå det derhen, at der ikke er nogen mulighed for at "bremse" brugerens klikke finger imens thumbnails indlæses.

I så fald, må jeg se mig om efter en anden løsning på problemmet.
Eller lade være med at bruge dette script i billede serier der indeholder mange billeder.

Jeg lader tråden være åben lidt endnu, selv om jeg ikke får tid til at lege med "problemmet" de næste par dage.

God weekend til alle

René

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-04-06 16:29

Korrekt forstået renekure.

Jeg øjner ikke umiddelbart en løsning?

Det skulle da lige være at indlejre loaden af Javascriptet i en "include-ting" (CGI eller ej) i starten af HTML kildekoden i stedet for i <head> ... </head> sektionen, men så tror jeg 'gassen' går af scriptet, da det så ikke har informationer om; hvilke billeder der er tale om, ved load af sidens <body> ... </body> sektion. (Det er så en del af 'denne' og kan derfor STADIG ikke preloade billederne ...før brugeren 'klikker' løs)

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : renekure

Dato : 05-05-06 15:26

Tak for svaret lawitt.
Dit svar løste dog ikke mit problem, men det er ikke din skyld, men det script jeg bruger, ville ikke tillade en "Please wait" funktion. Dit forslag vil dog sikkert kunne bruges i mange andre sammenhæng, hvor man har brug for den funktion, som dit forslag gør.
Tak til alle andre for gode og saglige forslag
Mvh René