/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Hjemmelavet skrivebord
Fra : Nischa
Vist : 11040 gange
50 point
Dato : 24-04-06 10:50

Hej med jer.

Jeg har været på jagt efter et godt, praktisk, flot men billigt skrivebord i laaang tid, og er nu ved at opgive. Derfor er jeg kommet på ideen at man evt. selv kunne købe en billig bordplade i lige præcis den mørke træfarve som jeg sukker efter, og så selv skærer den til så den passer i "hakket" jeg gerne vil have den stående i og at der så er helt frit under bordet/pladen til pc'eren kan stå der osv.

Men hvor finder man billige bordplader?
Og hvad skal der bruges for at holde pladen oppe?
Hvor meget skal jeg ca. af med i det hele?

På forhånd mange tak!

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 24-04-06 11:06

Et firma som SILVAN har ofte tilbud på hele plader i forskellige eksotiske træsorter. Se deres husstandsomdelte reklamer eller klil ind på hjemmesiden (gæt:www.silvan.dk). Det er tit meget billigere end køkkenfirmaernes listepriser. Dertil skal du betale for tilskæring i butikken medmindre du slæber hele pladen hjem og selv skærer til. Et sæt ben som dem under mit arbejdsbord: Lige op og ned i 51 mm stålrør kostede vist omkring en hundredmand for 4.
Men det er besværligt. Check telefonbogen under kontorudstyr eller lignende og find nogen, der opkøber konkursboer eller tager brugte kontormøbler i bytte og fortæl, hvad du skal bruge og hvad du vil betale for det.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 24-04-06 11:56

Kig hos genbrugsbutikkerne, der er priserne overkommelige. I overskud får du selvfølgelig resten af møblet, hvad enten du finder et spisebord eller skrivebord af "slagte"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-06 13:03

Det er sværere at lave et pænt godt og stabilt bord end du tror. Jo større du vil have det jo sværere er det.

Du får så afgjort met for pengene ved at slagte et professionelt gammelt skrivebors. Se spejdernes loppemarkeder. Jo ældre des bedre materialer kan du forvente der er brugt. En mindre pæn plade kan du bare slibe ned men en rystepudser og så behandle med det du bedst kan lide.

Hvis du vil lave selv er det nemmest med en plade som du med vinkler fæstner på langsiden mod en væg. Det giver en stabilitet, så du kan nøjes med et par ben på modsatte side. Der fås færdige stålben til at sktue op under en træplade.

Blot fire ben på en plade, kræver en meget krafig plade og kort afstand mellem benene ( under 1 m ) for at det ikke skal blive en blød eftergivelig og ubrugelig vakkelvoren konstruktion.
En professionel snedker ville stabilisere med en sarg, og måske også et kryds ; men det er nok for svært for dig. Hvis du kunne sådan noget ville du slet ikke spørge.

Kommentar
Fra : Nischa

Dato : 24-04-06 14:27

Så Jeg kan ikke bare købe en billig plade i Silvan og få den til at stikke dirrekte udfra væggen således at bordet slet ingen ben har?Så det kun er de holdere der sidder fast på væggen der holder pladen oppe.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 14:32

Hvis du har en niche i væggen, kan du sagtens sætte bærelister op og lægge pladen på dem.

Kommentar
Fra : Nischa

Dato : 24-04-06 14:44

niche?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-04-06 14:50

ja, et firkantet indhak, en alkove, i væggen.

Kommentar
Fra : eryom

Dato : 22-08-06 09:50

Eller et smalt rum, hvor bordet skal gå fra væg til væg. Så kan der sættes en kraftig liste op hele vejen rundt under bordpladen så behøver du ikke nogle ben.

Fordelen ved denne løsning er også at du så selv kan bestemme højden på bordet.

Hvis du ikke skal have bordet fra væg til væg, ville jeg vælge løsningen fra balcanard

Eva

Godkendelse af svar
Fra : Nischa

Dato : 01-02-07 21:32

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-03-08 19:16

På begge mine børns værelser har jeg lavet (skrive)borde på den måde, at jeg har sat 2 rørbæringer (kraftige og beregnet til det) op (ud fra) på væggen, ovenpå har jeg så skruet en bordplade fast, i dette tilfælde lavet af køkkenbordsplade af massiv træ. Disse borde har den fordel at det er nemt at komme ind under med støvsugeren.