/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rem og Spær
Fra : pentium
Vist : 3681 gange
100 point
Dato : 23-04-06 17:32

Hej

En carport på ca. 40 m2.

Jeg sætter 4 100 mm x 100 mm stolper med 3 meter i mellem.

Den rem der skal bruges kan det være en 50 mm x 150 mm og 10 meter lang?

Breden er 3,5 meter fra stople til stople.

Her vil jeg 50 mm x 150 mm og 4 meter lang - er dette ok - hver 600 mm?

Hilsen Carsten

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-04-06 17:57

nej , du må max have 4 m mellem stolperne med den dimention
skal du spænde over de 10 m skal du op i limtræ , men det koster en herregård

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 19:26

4 stolper 1oo x 1oo er det i hver side ellers forstår jeg ikke sørgsmålet.
Hvis det er det og det er dem remmen skal ligge oven på så kan du sagtens

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 23-04-06 20:38

Ja, limtræ er dyrt.

Spørgsmål 1.
Og ja det er 4 stk. 100 mm x 100 mm stolper i hver side at min carport. 8 stolper i alt. Og det er her jeg vil ligge en 10 meter lamg rem med dimensionen 50 mm x 175 mm.
Er dette OK?

Spørgsmål 2.
Breden af carporten er 3,5 meter uden udhæng og med udhæng 4 meter. De spær jeg her vil bruge er 50 mm x 125 mm og 4 meter lang - er dette ok? - hver 600 mm?

Spørgsmål 3.
Oven på dette vil der komme en form for undertag og Plastmo Bitumenplader http://www.plastmo.dk/Products/Roof%20solutions/Plastmo%20Bitumenplader/Assortment.aspx
Nogle gode ider til noget undertag?

Takker på forhånd.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 21:04

Sp 1 ja det er helt fint..
Sp 2 Det kan gå an
Sp3 Jeg havde ikke lagt disse plader, for det første kræver de et fald på 9 cm pr m. min d.v.s. hos dig et gald på 36 cm hvis de ligger på tværs og 9o cm hvis de ligger på langs. De er ikke særlig holdbare heller, men undertag kunne da være masonit lagt på tynde lister, tagbrædder bliver for tunge. Det er en god ide at sætte krydsbånd op for at stabilsere carporten

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-04-06 21:45

ok , så havde jeg misforstået afstanden med stolper
så er det fint nok med den dimention
og som tidligere nævnt , skal du have et vindtrækbånd monteret
hvis der skal sider på er det også en meget god ide at få vindtrækbånd på disse

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 23-04-06 22:47

Ja, ok. Det kan jeg da godt se med det tag. den havde jeg ikke lige fanget.

Mit tag falder bag ud - det er et fladt tag.

Hvad for noget tag kunne man så bruge?

Hvad så med noget Decra tag?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 22:56

Jeg har Sunlux, de er billigere og nemmere at lægge, fald 1 cm pr. m.
Mine har holdt i 20 år. Fås i flere kvaliteter.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 23-04-06 22:57

Du kan ikke bruge Decra til et fladt tag

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 23-04-06 23:22

til fladt tag er der ikke ret meget andet end tagpap der duer
og så må du huske at selvom du kalder det et fladt tag , kræver byggerelemaget mindst 7 graders fald
du må ikke lave noget derunder uanset tagtype

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 24-04-06 08:24

Ok.

Hvad er 7 graderes fald over 10 meter?

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 24-04-06 08:28

Grunden til at jeg overvejer at lave en carport selv, er fordi de færdigbyg jeg har kigget på syntes jeg er for smalle. Jeg vil gerne have en ordentelig brede og en god længde, så bilen kan holde i tørvejer. Og et godt stort redskabsrum.

Kan man bruge noget trapetzplader til tag, så som Sunlux, og et krydsfiner eller masonit som undertag. For jeg vil gerne have mit redskabsrum isoleret.????

Hvad er 7 graderes fald over 10 meter?

Takker

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-04-06 13:31

Hvis du skal isolere under kan du bruge de dobbelte Sunlux, de sørger for at deer ikke dannes kondensvand under pladerne, og ja så masonit til undertag. Flade paptege duer ikke, se bare de problemer de har nu med alle de huse der var så smarte i 70érne vandet står i pytter og trænger igennem.
Vi har sådan et build up tag på mit arbejde vi lapper og lapper på det, det højeste sted er snart afløbet.