/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Granada32
Fra : kankun
Vist : 4762 gange
200 point
Dato : 22-04-06 22:44

Har set en båd af denne type til salg for noget over 500.000 kr.

Er der gode råd i forbindelse med en evt handel jeg bør være opmærksom på ?

Erfaringer med denne båd ?

Prisen lyder umiddelbart høj ???

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-04-06 07:13

Hej kankun
Du må nok lige ud og kigge igen--der er noget galt.
Granada 32 ?????---jeg kender en 31'er, men de ligger ikke i den prisklasse.
Så vidt jeg husker er der kun Atlanticen i Granadaserien der når op i den pris, så kom lige igen med flere oplysninger

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 23-04-06 10:05

PAS PÅ !!! Det er en lidt speget affære.

Granada 32'eren blev designet af Kjærulff en gang omkring 1980.
Grunden til, at du skal passe på er, at bådene findes i forskellige "udgaver".
Den første produktion blev lavet hos Granada Yachts i Geesten - værftet gik konkurs - disse både er, mig bekendt, i orden, bortset fra nogle få, der ikke blev færdige. De få blev selvapteret i forskellige grader og er derfor ikke på kvalitetsmæssigt højde med de første.
Efter konkursen overgik produktionen til et andet dansk værft - var det LM ? - der senere (midt 80'erne) lavede et antal både. Disse både var ikke - apteringsmæssigt - af samme kvalitet, men fremstod som en lidt "skrabet" udgave (mindre teaktræ).
LM?-bådene var dog lavet på samme form som i Geesten.
Som om det ikke var nok, findes Geestenbådene i et antal, som har været charterbåde i udlandet, og dem skal man selvsagt passe på (slidte).

Af ovenstående fremgår det, at det er nødvendigt/vigtigt at kende bådens forhistorie.

32'eren er en såkaldt cruiser/racer dvs den er ikke optimalt nogle af delene.
De første både var flot apteret og havde en hyggelig rummelig salon. Lidt skæmmet af en gennemgående mast. Båden er en letvejrssejler, og der skal rebes tidligt i opfriskende vind, hvilket gør, at den måske ikke er den bedste feriesejlbåd.

Mit kendskab til båden stammer fra et naboskab i min tidligere sejlklub. Jeg gastede nogle gange på et enkelt "Sjælland Rundt" og flere onsdagsmatcher, hvor båden/vi klarede os udemærket.

Umiddelbart lyder prisen for høj - afhængig af udstyr og stand, bør den nok ikke være højere end 450.000 kr.

Har du flere spørgsmål - så kom bare an.

Kommentar
Fra : kankun

Dato : 23-04-06 10:42

tak

har du eller andre flere kommentarer til sejlegenskaber m.m.

det lyder ikke som det bedste køb ?

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 200 point
Dato : 23-04-06 14:26

Sejlegenskaber ? - Andet end det, jeg har nævnt !

Tja, jeg synes, at det er en elegant båd. Den har 7/8 rig, så vidt jeg husker, og kapsejlads kræver meget arbejde med trim (mast og sejl), men det gør der jo i alle både, men denne er ekstra følsom forekommer det mig.

Af plusser vil jeg sige letvejrsegenskaber, hvor den er utrolig hurtig. Herudover planer den nemt i medløbende sø.

Af minusser vil jeg nævne riggen. Forholdet mellem stor- og forsejl (mastens placering?) er efter min mening forkert. Selv med 2 reb i storsejlet er dette sejl ubrugeligt i hård luft.
Vi præsterede at gennemføre krydsbenene en onsdag med en 110% genoa alene - med success.

Men båden skal sejles - selvfølgelig - forlægning for motor i modsø er håbløs.

MEN - MEN til den pris er min vurdering, at du kan finde en mere moderne båd, som måske er mere all-round.

Slutteligt: Granada32 er iøvrigt en lillesøster til en af Dynamic-bådene - nummeret kan jeg ikke lige huske.
Som sagt en meget visuel båd med flot overhang på hækken. Dette gør bare, at agterkahytten er ubrugelig til overnatning pga vandklukkeri. Men så kan man jo bruge forkahytten.

Hvis du kan komme til det, ville jeg forlange en prøvetur, hvor du også kan vurdere sejlenes alder/tilstand.

God fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : kankun

Dato : 25-04-06 06:45

Tak for svaret brokke44.

Venter nok med køb