/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvad betyder GT?
Fra : Mut707
Vist : 2066 gange
50 point
Dato : 22-04-06 20:35

Jaa overskriften siger vist sig selv Hvad betyder GT?
Grand Theft, eller noget?

Skal gerne være på dansk (-:

Venlig hilsen mut

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-06 20:38

Grand Tourismo hvis du mener biler

Kommentar
Fra : RISKOGER

Dato : 22-04-06 20:38

Hej mut

GT betyder kort og godt GRAND TURISMO ELL. EVT. GRAND TURIST

Men vil nu nok holde mig til det første.

Hilsen Riskogeren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-04-06 20:43

Grand Touring = Til lange storslåede ture.

Kommentar
Fra : Mut707

Dato : 22-04-06 20:44

okay tak. Men hvad vil det sige? Har lieg set en Ford GT , altså en Ford Grand Turismo ;)
kan det oversættes til dansk? Og vil det sige at bilen er speciel når det er en GT?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-06 20:46

oh ja - ford grand tourismo ligger jo også i de store dyre amerikanere for samlere

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 22-04-06 20:52

Eller et gammelt tærskeværk - for jyder

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-06 21:03

åhhh dog - en ford grand tourino i god stand fra en god årgang er da fed at køre i - men filans dyr -

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 22-04-06 21:22

Grand Tourismo er italiens og betyder sportslige køreenskaber

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-04-06 21:39

ja før i tiden brugte man grand tourismo/grand touring til at beskrive en tosædet bekvemmelig og hurtig vogn

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 22-04-06 22:16

LoooL så mange modsætninger.
Enten en sportsbil eller en flyder.

Kommentar
Fra : Mut707

Dato : 22-04-06 22:25

jaeh.. ved heller ikke helt hvad af det der er rigtigt? hvem jeg jeg give de 50 point til? kan jo ikke dele dem op..

Kommentar
Fra : rolandkorg

Dato : 22-04-06 22:59

GT betyder da GennemTæret

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-04-06 23:00

Den Engelske MGB GT er ikke særlig stor.
Grand = stor
Turing / Tourismo / = turbil
Men det kan ikke oversættes direkte, og almindeligvis regnes en bil med bogstaverne GT for at være en gaderæser.
Ford Consul Cortina 1600 GT var en almindelig bil med lidt ekstra fut i. Hvor imod Lotus Cortina var en virkelig ræserbil.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-04-06 23:54

Det er ikke noget der mere betyder noget særligt der kan oversættes, men bruges i flæng som en standardbetegnelse om modeller der er "født" med mere udstyr end en standardmodel.

Hvis der så f.eks. kobles et "i" på GT, betød det tidligere "injektion", men på nogen modeller betyder det idag "intercooler".

mvh dova

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-06 01:48

GTI = Sportslige biler, der typisk er modeller i "familiebilklassen". Begrebet sås først i midten af 70-erne. GT står for "Grand Turismo" (italiensk) og i'et for "injection" = elektronisk benzinindsprøjtning, der engang ikke var særlig udbredt.

GDI = Gasoline Direct Injection - Direkte benzin indsprøjtning i motorens forbrændingskammer.

GT-Klassen:
GT-Klassen er ved at grave sin egen grav, og det er bilfabrikanterne selv, der fører skovlen, godt hjulpet af organisationen FIA. Ideen med at lave en racerserie for supersportsvogne var genial i al sin enkelthed. Det gav masser at TV-venlig racing, når en ildsprudende Ferrari F40 duellerede mod en McLaren F1 med glade (og velhavende!) amatører bag rettet. Men med introduktionen af Porsche GT1, der ikke havde det fjerneste at gøre med en gadebil, kørte klassen helt af sporet. Og den nye generation GT-biler.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-04-06 01:50
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 07:30

http://images.google.dk/images?q=ford+gt&hl=da&btnG=S%C3%B8g+i+billeder her lidt fotos af forskellige ford gt

min datter kørte en gammel men flot ford torino gt (veteran) - skøn og absolut en flyder - ja så var det prøvet også - ( ca 4 km literen - ups !)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-04-06 09:12

Citat
NB:
Kilde http://www.volkswagen.dk/kundeservice/ordbog.asp?Frame=kundeservice&kundepage=bilensabc

Jeg synes så, at det lyder meget underligt, at det er den forklaring VW bruger, når det lige netop er nogen af deres egne modeller hvor GT betegnelsen ikke har den betydning, samt at deres egne modelbetegnelser ikke oplyses
Eks: GTD , GL , GLD , TDI, GTI

Hvor G'et faktisk på nogen af dem betyder "Gelände" (terræn), mens det på øvrige modeller ser sådan ud:

Hvis vi nu tager en GTD og en GTI, så er en GTD betegnelsen for nogen af dieselmodellerne, mens på en GTI , betyder G'et såmænd at der er skivebremser bag på bilen, hvis altså det er en benzinmodel med "i" altså injektion, mens G'et så lidt ulogisk ikke betyder at der også er skivebremser bag på en GTD

Så er der GTDi hvilket for VW er lige så forvirrende, for der betyder i'et noget forskelligt alt efter hvilken årgang bilen har.

På de ældre modeller er en GTDi en golf turbodiesel med intercooler (sådan en har jeg selv haft) for dengang var der ikke opfundet injektionsystem til VW, hvilket i'et så altså står for på de nyere modeller

Så altså, man kan ikke bare generelt sige, at GT altid betyder Grand tourismo.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-04-06 09:35

dova - spørger har set på en FORD

men det er sq forvirrende

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 23-04-06 11:44

Det med Bogstaver på bagsmækken er ret forvirrende som Miritdk skriver. Det er jo mest noget bilfabrikkerne har fundet på, for derved at kunne give deres moddeller en ekstra salgsglorie.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-04-06 01:55

Citat
Men det kan ikke oversættes direkte, og almindeligvis regnes en bil med bogstaverne GT for at være en gaderæser.
Ford Consul Cortina 1600 GT var en almindelig bil med lidt ekstra fut i. Hvor imod Lotus Cortina var en virkelig ræserbil.

GT har så normalvis ikke ret meget med motoren at gøre

Et typisk eksempel på det, er en Opel GT, som kører med nøjagtig samme motor som de gamle Opel Rekord i samme årgange, på dem er det så bare karosseriet der er anderledes.

Men derimod betyder det, at bilerne er udstyret med lidt mere "luksuriøst" udstyr end den "skrabede" standardmodel.
Og det kan være alt, lige fra blanke kanter/lister omkring askebægeret og i vinduesrammer, til sidespejle og kofanger lakeret i samme farve som bilen, istedet for de sorte af plastic.
Og evt. også anderledes mekaniske dele, som f.eks. på golferne hvor nogen havde tromlebremser bagpå, mens andre havde skivebremser.

I en Skoda, siges der lidt for sjov, at GT betyder, at den er udstyret med GulvTæpper

mvh dova

Kommentar
Fra : thyfoon

Dato : 24-04-06 09:22

GT og GTI kommer kun fra en frabrik og det er fabrikken fra torino (fiat) der i starten af 1920erne ville lave en drivers cars det blev i første omgang en romeo Grand Turistmo og det siges at det også var en drivers car hved at læse de verse bilblade vil i se og læse at GT står for gran turistmo henviser til bilmagasinet og autobild

Kommentar
Fra : wan42060

Dato : 27-04-06 21:25

hvis man går ca. 5 år tilbage, stod gt altid bag på en bil der havde en lille smule mere udstyr, samt flere HK en standard modeller, i dag er gt bare en udstyrs betegnelse.

så en ford med gt på bagklappen har formentlig 20- 40 hk mere end standard modellen med samme
størrelse motor.

wan

Kommentar
Fra : wan42060

Dato : 27-04-06 21:25

hvis man går ca. 5 år tilbage, stod gt altid bag på en bil der havde en lille smule mere udstyr, samt flere HK en standard modeller, i dag er gt bare en udstyrs betegnelse.

så en ford med gt på bagklappen har formentlig 20- 40 hk mere end standard modellen med samme
størrelse motor.

wan