/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Matematik Hjælp!
Fra : ko_maelke
Vist : 642 gange
100 point
Dato : 20-04-06 14:16

Hej jeg ville høre om der var nogle der kunne hjælpe mig med et par regninger.

Opgave 5
Antag f(x) er eksponentiel med fordoblingskonstant 5
a) Bestem vækstraten

Opgave 6
a) Bestem fordoblingstiden for penge der indsættes på en konto med en rente på 8% p.a.

jeg er helt lost.. svar hurtigst muligt!

på forhånd tak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-04-06 14:51

udtrykket fordoblingskonstant kender jeg ikke. Jeg tror det er lærerens hjemmelavede

opgave 2

når penge indtsætes på 8 % pa rente vokser kapitalen med en faktor 1,08 hver år .

spørgsmålet er da hvilken eksponent skal man sætte 1,08 i for at det giver 2.

1,08 ^x = 2

tag logaritmen på begge sider af lighedstegnet og løs med hensyn til x .

x= ln2/ ln 1,08 udregnes på lommeregneren , det er ligegyldigt hvilken slags logaritmer du bruger.

Resultatet forhøjes til nærmeste større hele tal da renten kun tilskrives helårligt.

Kommentar
Fra : ko_maelke

Dato : 20-04-06 16:37

kan det passe resultatet bliver: 9 år? altså efter 9 år vil beløbet med 8% p.a. være fordoblet!

jeg forstår ikke hvad du mener med: 1,08 ^x = 2

kan du omformulere det?

mange tak fordi du tager dig tid til at besvare mit spørgsmål

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 20-04-06 17:16

1,08 ^x
betyder 1,08 opløftet til eksponenten x

1,08 ^x = 2
er et åbent udsagn. I ord kan det omformes til

for hvilke værdier af x skal 1,08 opløftes med eksponenten x for at give 2

Kan også skrives som :

Hvor mange gange skal jeg gange 1,08 med sig selv for at resultatet bliver 2.

På min lommeregner bliver det 9,00646 hvilket er 9 år og godt 2 dage.

Så man må vendte 10 år før man har fuldstændigt fordoblet kapitalen, hvis der kun tilskrives rente en gang om året.

Det er jo næsten fordoblet på 9 år men matematik handler ikke om næsten.

Godkendelse af svar
Fra : ko_maelke

Dato : 20-04-06 22:45

Tak for svaret transor. det er sku kanon du gider tage dig tid :)