/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Løbetid
Fra : monique1983
Vist : 749 gange
20 point
Dato : 19-04-06 15:13

Har lige et lille hurtig ogspørgsmål

Hvorlænge (sådan ca.) er hunkatte i løbetid, jeg er nemlig ikke hel sikker men såvidt jeg husker er det ca en uge, er der nogen der kan af- eller bekræfte dette?

Monica

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-04-06 15:47

Hej Monica.
Kik på dether link:

http://www.petsdirect.dk/content.57.49.5open=7,13

Der står, at katte er i løbetid en til to uger første gang...
Senere kan det blive mere og mere, hvis de ikke får piller, bliver steriliseret eller bliver parret...

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 22-04-06 19:00

hej!
Mine katte holder gennemsnitlig kun en uge, men det er måske fordi jeg har en partner til dem, men jeg har oplevet at holde hende separeret og da kan der godt gå lidt længere tid. De er stædige med deres elskere, så hvis ikke lige Br.pitt står og savler, kan de være irriterende!
Held med det:
La

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 20 point
Dato : 23-04-06 13:25

Hunkatte er i løbetid i 6-8 døgn (1 uge), fra dét tidspunkt hvor vi mennesker kan registrere kattens ændrede adfærd samt -stemmebrug. Er der en hankat i nærheden, kan hankatten lugte/snuse sig frem til, at hunkatten er i købetid (før mennesker opdager det), og derved få lov til at parre hunkatten meget tidligt i løbetidscyklusen. Sjovt nok, vil dette for det meste give hankillinger ud af så tidlig en parring). Hvis en hunkat ikke bliver parret i en løbetidsperiode, vil hunkatten atter komme i løbetid 3 uger senere. Hvis hunkatten bliver parret, men ikke bliver gravid, vil hun tidligst komme i løbetid 7 uger senere. Der vil naturligvis være afvigende variationer i normalerne, hvis der "går kuk i hormonerne", - men ovennævnte er det generelt normale.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : monique1983

Dato : 23-04-06 21:11

Tak for svaret akle det var rigtig godt... men den lille skal heldigvis steriliseres om en lille måned

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-04-06 21:19

Selv tak "monique"! Held og lykke samt mange dejlige stunder med din lille mis!
MVH Akle