/ Forside/ Teknologi / Udvikling / PHP / Spørgsmål
10  Interkril.. 1146
MD5 glemt password
Fra : reneholm
Vist : 579 gange
100 point
Dato : 16-04-06 20:50

Hej

Hvis jeg nu opretter en side med login og jeg vil bruge MD5 kryptering

laver jeg det i stil med md5(post password) -- det har jeg læst mig til
Dette skal laves både på oprettelsessiden og rediger siden..

Men hvad med "glemt password" ?? hvordan laves det der så jeg sender en mail til brugeren med det er det noget som systemet selv laver??

Kommentar
Fra : Zwekja

Dato : 17-04-06 01:15

nej du skal sætte den op til at:

Ved oprettelse (need email)
og lav en glem knap..

Under gem knappen skal den be om email og brugernavn..

også sæt den til at sende koden fra din database til emailen som stemmer overens med brugernavnet.

Kommentar
Fra : reneholm

Dato : 17-04-06 09:29

Det jeg mener det er at den selv "dekrypterer" passwordet, når den sender en mail?

Kommentar
Fra : funbreak

Dato : 17-04-06 11:32

du kan ikke "dekrypterer" noget som er blevet kryptere med "MD5 kryptering"

Kommentar
Fra : reneholm

Dato : 29-04-06 22:52

@funbreak jeg mener heller ikke at jeg skal dekryptere.. det jeg mener er når man benytter glemt password funkrionen..

Men ellers hvor skal jeg sætte md5($password) ind henne i disse linier, jeg har fjernet noget af koden da den vil blive for langtrukket

Kode
function inregistrare($nume,$password,$email

insert into users values (' ','$nume','$password',now(),'

Der er desuden en tjekker af passwords
Kode
function password_check($password1,$password2)
{
if ($password1==$password2 )
{
return TRUE;

Jeg formoder ikke at md5() skal indsættes i <form> hvor man opretter???

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 01-06-06 11:31

Sådan som jeg forstår problemmet (ret mig hvis jeg er forkert)

Så har du lavet et bruger system så at når brugeren bliver oprettet kryptere du password'et med md5 og ligger det ned i databasen. Når folk så mister sit password ved du ikke hvordan du skal få fat i hvad de har intastet.

Løsning:
Send en mail til folk med et nyt password.

Her er et forslag til hvordan du laver et nyt password
Kode
$minLangde = 6;
   $maxLaengde = 10;

   $input = array(
   "1","2","3","4","5","6","7","8","9","0","q","w","e","r","t","y","u","i","o","p"
   ,"l","k","j","h","g","f","d","s","a","z","x","c","v","b","n","m","M","N","B","V"
   ,"C","X","Z","A","S","D","F","G","H","J","K","L","O","I","U","Y","T","R","E","W",
   "Q","1","2","3","4","5","6","7","8","9","0");

   for($i=rand($minLangde,$maxLaengde); $i>=0;$i--)
   {
      $kodeord.=$input[rand(0,76)];
   }

OBS
Husk at du skal kryptere det nye password inden du smider det i databasen.

/Angband

Kommentar
Fra : Angband

Dato : 01-06-06 11:37

Forresten hvis du er i tvivl om hvordan mail(); virker så se her

http://www.webcafe.dk/artikler/php/mail/mail.html <--- Dansk men lukker om 5 dage (6/6/06) så skynd dig

http://www.phpfreaks.com/tutorials/130/0.php <---- Engelsk men langt

http://dk.php.net/manual/da/ref.mail.php <--- dokumantationen dansk/engelsk

Kommentar
Fra : MortenWollsen

Dato : 05-12-06 15:23

Jeg har lavet noget lignende hvor jeg sendte et link til den email som havde glemt passwordet. I linket var der så en kode af en art som også var gemt i databasen for at være sikker på at det var netop den bruger der ville have et nyt password. På siden personen så kom frem til kunne denne lave en ny adgangskode