/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Hjælp med målenhed?
Fra : vixen
Vist : 1214 gange
200 point
Dato : 16-04-06 14:43

Er der nogle der kan forklare hvad måleenheden "nmol/1" går ud på? Hvad hedder den når den ikke er forkortet - hvad står bogstaverne og et tallet for?
Hvordan regner man den ud og hvordan sammenligner man den med andre måleenheder?
På forhånd tak
Vixen

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 210 point
Dato : 16-04-06 14:58

Nanomoles per liter (nmol/L)

Some medical tests give results in nanomoles (nmol) per liter (L).

A mole is an amount of a substance that contains a large number (6 followed by 23 zeros) of molecules or atoms. A nanomole is one-billionth of a mole.
A liter measures fluid volume. It is a little bigger than a quart.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-04-06 15:02

så det står for Nano Mol .

DVS, en nano mol er en billiontende del af en mol (molokyle)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-04-06 15:04

http://www.inano.dk/sw156.asp

Nano kommer af det græske ord nanos, der betyder dværg, og nano refererer således til noget småt. I moderne sprog betyder nano 10e-9, så en nanometer er en milliontedel af en millimeter. Det er ca. 100.000 gange mindre end tykkelsen af et hår eller nogle få gange diameteren af et atom. En nanometer og er således en typisk afstand i den atomare og molekylære verden.

Alt stof er bygget op af atomer. Udviklingen af de såkaldte scanning probe mikroskoper har gjort det er muligt 'se', og endog flytte rundt på, de enkelte atomer og molekyler i overfladen af materialer. Dermed kan man danne nye kunstige 'nano-strukturer', og vi nærmer os en situation, hvor man i princippet kan opbygge nye materialer atom for atom og molekyle for molekyle på samme måde, som man sætter Legoklodser sammen. Det er den slags færdigheder, der er kernen i nanoteknologi.

Mere præcist drejer nanoteknologi sig om at forstå, designe, fremstille og kontrollere materialer og objekter på nanoskalaen, dvs. fra 0,1 til 100 nanometer. Ved at kunne styre nøjagtigt, helt ned til det atomare og molekylære niveau, hvor enkelte atomer og molekyler placeres, kan man i princippet udvikle nye materialer og processer med funktioner og egenskaber, som ikke kan opnås på andre måder.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-04-06 15:06

Ps. er næsten sikker på at 1 tallet skal være et L skrevet med lille nmol/l

Kommentar
Fra : steno

Dato : 16-04-06 15:25
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-06 15:29

Vil ikke gøre mig klog på det, men forsøger at hjælpe.

Kan det tænkes at nmol/1 er en skrivefejl, og at der burde stå nmol/l .... l som liter.
http://da.wikipedia.org/wiki/Mol_%28enhed%29
http://da.wikipedia.org/wiki/Grundl%C3%A6ggende_SI-enheder

http://da.wikipedia.org/wiki/Stofm%C3%A6ngde

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 16-04-06 15:35

Tak for svarene, jeg tror at jeg forstår troldenesdhb's bedst!
Kan I så svare på hvordan man læser dette tal da der ikke er nogle måleenhed efter tallet, men jeg ved at det er de samme levels de snakker om som dem jeg har i nmol/l:
"T4 levels (Thyrodixin) should be at lease 8.5."

Ps så er det helt rigtigt at det er et lille L og ikke et 1 tal!!! Det kan jeg se nu
Vixen

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-04-06 15:48

Her står lidt, men ikke sikkert det giver noget svar på det du spørger om

http://www.endocrineweb.com/tests.html

Kan man få at vide i hvilken sammenhæng du vil vide det?? kan ske det hjælper, med vores forståelse.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 16-04-06 15:51

The T4 reflects the amount of thyroxine in the blood

Det vil vel sige at man bør tage thyroxine, til ens blod indeholder 8.5 nmol/l blod af thyroxine.

Altså der skal være 8.5 billiontende del thyroxine pr litter blod, for at opfylde det krav de søger.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 16-04-06 16:11

Jeg forstår bare ikke tallet 8,4 fordi dette er hvad der står i min prøve resultater: "Thyroxin t4 total er på 146 nmol/l, og skal være min 80 og max 180 nmol/l"
Hvordan sammenligner man 146 nmol/l med 8,4??
På forhånd tak
Vixen

Kommentar
Fra : steno

Dato : 16-04-06 16:18
Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 16-04-06 18:03

Det er 2 forskellige måder at angive målingen på.
De 8,4 er en vægtangivelse.

http://de.wikipedia.org/wiki/Thyroxin
Citat
Referenzwerte im Blutserum
Im allgemeinen wird nur noch das freie Thyroxin gemessen und in der Regel erfolgt gleichzeitig eine Bestimmung des freien T3 und des TSH Wertes.

freies T4: 0,8-1,8 ng/dl oder 10-23 pmol/l
T4: 5,5-11,0 µg/dl oder 77-142 nmol/l
ACHTUNG! Die Normwerte können von Labor zu Labor unterschiedlich sein, daher sind die hier genannten Normwerte nur als Anhaltspunkt zu sehen!

Godkendelse af svar
Fra : vixen

Dato : 16-04-06 18:51

Tak for svaret troldenesdhb.
Jakjoe jeg vil også gerne give dig så jeg laver en ny tråd til dig
Vixen