/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Moment spænding af baghjul
Fra : mhi
Vist : 1068 gange
200 point
Dato : 14-04-06 20:48

Hej
Hvor mange kg skal baghjulet på en Piaggio Typhoon 2006 spændes med?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-04-06 22:36

12 kg svarende til 120 nm
Men har du ikke en momentnøgle, så bare spænd dem det du kan, den skal nok holde i gevindet, giv lidt fedt eller olie på gevindet.
Spænder du med luftnøgle, så skal du jo ikke blive ved med at spænde og spænde, for så kan de kraftigste af slagsen ødelægge gevind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-04-06 00:12

et moment kan ikke angives i kg. eller nm ( nano meter)

De 120 Nm (Newton meter) er det eneste korrekte mål, og det som momentnøglen skal vise eller indstilles til, afhængig af typen.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-04-06 00:21

Ja ja, så skriver jeg Nm, men hvis mhi alligevel ikke har en momentnøgle, såå

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mhi

Dato : 15-04-06 10:57

Hej tak for hjælpen, har en momentnøgle

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-04-06 11:27

Hvis det var alt, kan du lukke dit spørgsmål, også som derskrives i:
http://www.kandu.dk/Spg53740.aspx

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : mhi

Dato : 15-04-06 11:55

Men er du sikker på at det skal spændes med 120 Nm, for det synes jeg bare lyder lidt meget til sådan en scooter?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 15-04-06 13:21

Det er det normale, og faktisk også det man spænder hver af hjulboltene på en bil, og deres bolte/møtrikker er endda noget mindre.
Nu er der ikke den store fare for at baghjulet går løst, hvis det ikke er spændt hårdt nok, da der er et låseblik, der bøjes omkring møtrikken.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : mhi

Dato : 15-04-06 15:42

Tak for svaret pallebhansen.