/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
nødvendig jordybde til græs
Fra : anders_bak
Vist : 1990 gange
100 point
Dato : 13-04-06 19:34

Vi har købt et hus, og er nu ved at komme igang med "renovering" af haven. Vores indkørsel var belagt med fliser, som efter alle kunstens regler var lagt på et afrettet lag af sand.

Nu har vi imidlertid valgt at tage en stribe fliser op i midten, således at der bliver to striber fliser, og vi vil så lægge jord i midterstriben, og så græs her.

Mit spørgsmål er derfor, er det nok bare at fylde renden efter fliserne op med jord (12 cm) således at jorden ligger oven på sandet, eller skal der graves ned inden vi fylder jord på for at græsset kan gro ordentligt, og i givet fald, hvor langt ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-04-06 19:39

Der bør graves ned.

Til plæne f.eks. skal der være et 40-50 cm dybt muldlag for at få noget robust græs der kan udvikle et ordentligt rodnet.

mvh dova

Kommentar
Fra : steno

Dato : 13-04-06 21:05

Til anders_bak

Citat
Mit spørgsmål er derfor, er det nok bare at fylde renden efter fliserne op med jord (12 cm) således at jorden ligger oven på sandet, eller skal der graves ned inden vi fylder jord på for at græsset kan gro ordentligt, og i givet fald, hvor langt ?

Det du er inde på er korrekt. Græs skal ikke graves ned. Det skal drysses ovenpå jorden. Husk vanding med spreder inden græsset drysses. (Jorden skal ikke være pjaskvåd !) - Slut af med let rivning, og husk at fuglene gør et bravt indhug i frøene så du skal ikke spare for meget.
God arbejdslyst

Hilsen steno

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-04-06 21:15

Hvis man skal anlægge en hel optimal græsplæne skal der helst vægges sand under et tyndt lag muld.
Det giver en god dræning , jævn plæne og tvinger græsrødderne til at gå dybt ned hvor fugten er mere stabil. Så holder den sig bedre grøn om sommeren.

Sandlaget må dog ikke være al for tykt . 20 til 30 cm vil jeg tro er godt. Mere bruger man sjældent under fliser. Det er vel nemt at kontrolmåle.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-04-06 21:22

Jordlaget er nu ikke det største problem for græs gror fint med ganske lidt muld oven på sand. Jeg har et stykke hvor der ind imellem køres med tunge traktorer og når jeg lapper hullerne der bliver gør jeg det med sand og så et par cm muld og det holder fremragende.
Det største problem kan blive at undgå at fliserne skrider eller trykker sandet væk og derfor skal der nok sættes noget ned der kan styre sandet under fliserne da jeg går ud fra at der er tale om kørefliser.

Accepteret svar
Fra : donning

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-06 20:51

Jëg vil mene at det optimale ville være, at lave striben mellem fliserne, som græs armering

Derved opnår du/i en styrke i græsarealet, som kan tåle belastningen fra en bil, i tilfælde af at der bliver kørt ved siden af fliserne.

Til jeres formål vil jeg foreslå græs armering, af plast, da de er nemme at tilpasse til netop jeres mål. Styrken i plast græs armering er rigeligt til personbil / varevogn.

Som faglært anlægsgartner, har jeg erfaret at græs vokser på helt ned til 5 cm muld jord. (hvor tit ser i græs imellem fiserne på jeres terasse ?) Græs er en meget taknemmelig plante, den vokser næsten alle steder.

Kim

g

Godkendelse af svar
Fra : anders_bak

Dato : 16-04-06 20:28

Tak for svaret donning.