/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Nedsat bugspytkirtelfunktion
Fra : sonjor
Vist : 2990 gange
100 point
Dato : 12-04-06 17:39

Hej. Er der nogen, der har erfaring med ovennævnte sygdom (kronisk exocin pancreasinsuffiens)?
Jeg er ret sikker på min puddelhvalp på 7 mdr. lider af det. Han taber sig på trods af en glubende appetit, han er dog frisk og glad, men han er mager nu. Vi har været hos dyrlægen, som så skulle have taget en blodprøve, men det må vente til tirsdag efter påske, da hunden skal være fastende mindst 12 timer, og det var han jo ikke. Jeg har læst på www.netdyredoktor.dk, at det er en livsvarig sygdom, der skal behandles med dyr medicin og specialfoder resten af livet. Jeg er ulykkelig over det (selvom det ikke er konstateret helt endnu.) Evt. erfaringer vil være kærkomne.
Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-06 17:45

Hvilke undersøgelser har I fået foretaget?
Han ER blevet undersøgt for noget så simpelt som orm ikke?

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 12-04-06 17:48

jo vi havde en afføringsprøve med til dyrlægen og han kunne ikke finde et eneste ormeæg. Det var ham der foreslog den omtalte sygdom, som vi som skrevet, ikke kan få foretaget før efter påske.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-04-06 17:51

Ja, jeg tænker også orm, som det første, netop fordi hvalpen virker sund og rask.

Det er meget sjældent, at hvalpe har problemer med bugspytkirtlen, og en glad og livlig hvalp der spiser og drikker normalt er ikke alvorligt syg.

Jeg har faktisk haft en hund (Welsh Corgi) der havde problemer med bugspytkirtlen og også havde betændelse i bugspytkirtlen inden jeg fik ham som gammel hund.

Men der skulle man bare passe på, at han ikke blev overvægtig og fik for fed kost.

Og så en ting, chokolade er gift for hunde, og især hvis det er en hund med bugspytkirtelproblemer.
De kan blive drønsyge af det.

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-06 17:52

Puha, så har jeg lige læst DKKs forklaring:

http://dansk-kennel-klub.cms123.com/867

Eftersom det er en arvelig sygdom, så må I henvende jer til opdrætteren og finde ud af et rimeligt afslag i prisen på hvalpen. Hvis I altså beslutter at beholde ham. Han kan sagtens leve et godt liv, men det betyder livsvarig diætfoder med det manglende enzym tilsat.

Kommentar
Fra : steno

Dato : 12-04-06 18:25

Hej

Jeg har været inde på dyrlægevagten.dk ---Link til sygdomme i bugspytkirtel:
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm?id=853&sprog=1&grp=3&menu=9

Hilsen steno

Kommentar
Fra : bvh

Dato : 12-04-06 18:29

Jeg har haft en schæferhund der led af nedsat bugspytkirtelfunktion.
Jeg havde den i 7 år, før jeg fik den aflivet.
For at kunne klare sig fik den et bugspytkirtelgranulat og specielt foder fra den var ca et par år gammel.
Det kostede os ca 200- om måneden dengang (25 år siden)

Den skulle have så magert kød som muligt. Vi startede med at give den komaver, som vi kogte (lugter meget dårligt).
Senere fandt vi ved hjælp af en dyrlæge (Korfitzen i Middelfart) og lanbrughøjskolen i kbh. ud af at den vegatabilske (mærkeligt ikke) udgave af Royal Canin var det bedste tørfoder, vi kunne give den.'

Nedsat bugspytkirtel betyder bl.a. at hunden ikke kan omsætte fedt godt nok, så den afføring var meget glinsende og gul - og den kunne ikke blive træt af at æde den igen.

Den blev trods alle bestræbelserne tyndere og tyndere og var konstant sulten, så da den var ca 7 år gammel aflivede vi den til trods for at den stadig var frisk, men sammenlagt havde et dårligt liv.

mvh bvh..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-04-06 18:37

måske er der bedre foder i dag, med bugspyt-granulatet tilsat...
Og der skal jo ikke så meget mad til hvis det er en lille puddel...

Ifølge DKK skulle hunden kunne leve rimeligt normalt, men på dyrt foder... Det er godt, at det ikke er en hund i schæferstørrelse..

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 100 point
Dato : 12-04-06 19:07

Jeg havde en engelsk setter med den sygdom. Det var i 1980-82, så hun blev kun 2 år. Jeg fik at vide af dyrlægen dengang, at det var en "nyopdaget" sygdom. Jeg ved ikke helt, hvad han mente, om det var fordi man havde fundet ud af at kunne give granulatet, eller om det var fordi, sygdommen havde fået navn, eller hvad.

Som I kan regne ud, var hun ikke ret gammel, før sygdommen blev konstateret - højst et års tid.

Granulatet kostede dengang 1.000 kr. pr. kg. Min engelsk setter tæve skulle have 10 gram om dagen tilsat maden. Hun måtte ikke få fed mad.

Hun spiste meget, f.eks. ris og kød - hel skålfuld, men var meget tynd alligevel.

Man gjorde ikke så meget i tørfoder dengang. Det var før, at det blev mere almindeligt at fodre med det.

Hun havde i perioder flere store, slimede, ildelugtende afføringer om dagen. Det var ikke et værdigt liv. Det betød, at hver dag, når jeg kom hjem fra arbejde lå der 2-3 store "bjerge", og hun havde det dårligt. Det var virkelig synd.

Jeg mener ikke, at jeg fik at vide, at det var arveligt i sin tid. Man vidste ikke så meget på det tidspunkt.

mvh
vesterbo

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 12-04-06 19:12

Tak for mange gode svar også til bvh. Har nogen et bud på prisen på foder og medicin i dagens priser. Jeg er pensionist og derfor ikke SÅ mange penge at gøre med. Har jo også endnu en pudel (knap 2år).
Så vidt jeg kan læse af de senere indlæg, er der ingen garanti for, at det hjælper ret meget, desværre.
Hilsen Sonja

Godkendelse af svar
Fra : sonjor

Dato : 13-04-06 17:48

Tak for svaret vesterbo. Jeg kan se, at dit tilfælde en del ligner mit. Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-04-06 18:01

Sonja, du må ikke miste modet helt... vesterbos og bvh's hunde blev syge for 25 år siden... Der er sket en del med hundefoder siden dengang. --Du må have en snak med dyrlægen efter påske..

Jeg håber det bedste for jer..

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 13-04-06 18:21

Tak for godkendelsen, sonjor.

Jeg er sikker på, at udsigterne med denne sygdom er bedre i dag end for 25 år siden.

Udgiften til maden vil sikkert også være overkommelig for dig. Det er jo en mindre hund, som ikke skal have så meget som settere, schæfere m.v.

Det er rigtigt, at det er noget med, at der mangler et enzym i bugspytkirtlen. Min dyrlæge kaldte det dengang "omvendt sukkersyge". Det var sikkert en populær betegnelse, for at man bedre skulle kunne forstå det.

Held og lykke fremover. Vi hører gerne, hvad dyrlægen finder ud af.

Venlig hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 13-04-06 19:38

Jeg har prøvet at søge på Prescription Diet i/d, og har fundet disse priser på Farum dyrekliniks hjemmeside:

i/d canine, dåse kr 15,00
i/d canine 14 kg kr 535,00
i/d canine 2 kg kr 129,00
i/d canine 5 kg kr 239,00

Jeg ved ikke, om det er det foder, man bruger nu, det er udelukkende ud fra det, der stod i et af indlæggene.

Det lyder måske umiddelbart dyrt, men jeg synes ikke det virker uoverkommeligt. Det ligger på samme niveau, som jeg fodrer mine hunde med, når de skal tabe sig.

Hertil kommer graunulatet, går jeg ud fra. Har fundet følgende i lægemiddelkataloget:

pankreatin, granulat:

100 g 146,25
400 g 416,20

Så prisstigninger o.s.v. taget i betragtning, er det vist ca. ½ pris af dengang, jeg købte det. Så fat mod, sonjor.

Venlig hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-04-06 01:06

Det er ophavsretsloven, der gælder her. Der er muligvis andre love, som går ind over.

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsretsloven.htm og

http://www.ophavsret.dk/Ophavsret/ophavsret.htm (forklaringer)

Du kan søge i google på ophavsretsloven.

Her finder du ophavsretsloven på Kulturministeriets hjemmeside med deres forklaringer:

http://www.kum.dk/sw5905.asp

Hilsen
vesterbo

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 14-04-06 01:15

Åh, undskyld - forkert gruppe.

Kommentar
Fra : sonjor

Dato : 20-04-06 15:03

Tak for alle trøstende ord, som jeg især nu har brug for. Min lille dejlige Zulu blev aflivet skærtorsdag, iflg. aftale med dyrlægen. Han sagde, at han godt kunne holde den i live skrantende en tid, men han var enig med os i, at det ikke var et godt og værdigt liv for en hvalp, såh.. vi græder lidt. Vi har jo endnu en dejlig puddel - Tico - , som nu snart er 2 år, så han får al vores kærlighed og omsorg nu, men han savner helt sikkert også sin "lillebror". Han startede forøvrigt også syg som helt lille (9 uger) med Parvo, men dyrlægen reddede ham, så han er helt fit for fight.
Hilsen Sonja

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 21-04-06 17:05

Kære Sonja

Jeg føler med dig og din familie samt Tico.

Håber, I snart kan komme videre igen. Det er godt, at I har Tico.

Mange hilsner
vesterbo