/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Fragt bogføring (kontoplan)
Fra : 2100
Vist : 1727 gange
30 point
Dato : 11-04-06 19:40

Hvordan bogfører jeg dette her.
I min kontoplan under udgifter har jeg en konto ”Emballage, tilbehør” ”købsmoms”

Jeg sælger så en vare hvor fragten er 60 kr hvoraf de 10 kr er for emballage. Det er sendt med Postdanmark. På faktura er der ikke moms af fragt men kun af varen. Hvordan bogføres dette, samt salgsmomsen.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 11-04-06 20:18

Bruger du et bogføringssystem, der selv trækker moms ?/Ann

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 11-04-06 21:55

annfriis: du forstår ikke spørgsmålet kan jeg se. Fragt med Postdanmark er momsfri, det er kun de 10 kr som er incl moms der skal trækkes ud af fragten på en eller anden måde, og derved bogføres under konto salg. De 10 kr. er emballage, labels, fyld.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 12-04-06 07:53

2100: Det mener jeg nu nok jeg gør - der er bare forskel på hvordan du bogfører, afhængig af hvilket system du bruger. Men hvis du bruger fx. SummaSumarum eller lign.:

Krediter varesalgskontoen for faktura (varesalg + emballage)
Krediter varesalgskontoen for faktura (fragt) - hvor du så nulstiller momsen

Man er nødt til at lave det i to arbejdsgange, hvis kontoen selv trækker moms

/Ann

Accepteret svar
Fra : annfriis

Modtaget 30 point
Dato : 12-04-06 08:04

2100: Glemte lige...

Hvis du bruger et regneark bogføres fakturaen minus moms på varesalget og momsen direkte på momskontoen (udgående)

/Ann

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 14-04-06 13:48

Tak for svaret annfriis.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 14-04-06 20:25

Mange tak. God påske (og arbejdslyst)