/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Unge vælger ikke naturfag?
Fra : Elsalil
Vist : 524 gange
40 point
Dato : 10-04-06 23:26

Hvorfor vælger de unge ikke naturfag; der er hårdt brug for det?

Formanden for gymnasiernes rektorforeningen Peter Kuhlmann bekræftede 9. april 2006:

"...at den nylige gymnasiereform ikke har lokket flere i gymnasiet til at vælge de naturvidenskabelige fag. Det skyldes mangel på velkvalificeret naturvidenskabelig undervisning i Folkeskolen..."

Primo april 2005 oplyste DR-teksttv, at 30 pct. af folkeskolelærernes arbejdstid går med at undervise børnene. Nu forstår man måske bedre, hvorfor hollandske 9 årige skoleelever undervises dobbelt så meget til den halve pris. Eller tag nogle andre områder: Ca. 10 pct. af studenterne falder fra på de videregående uddannelser, og det årlige optag på ingeniøruddannelserne er faldet med 50 pct. fra 1985-1995 .

Uden detaljerede ressourceopgørelser er problemerne umulige at afdække. 11. april 2005 oplyser TV2-Nyheder, at 57 pct. af de folkeskolelærere, der underviser i faget dansk i Folkeskolen, ikke havde valgt danskfaget i uddannelsen på seminariet, og tilsvarende gør sig gældende for 97 pct. af de, der underviser i fagene naturfag og teknik . Det mest afsindige er, at vi ikke har fået disse oplysninger, længe før skolen rent faktisk brød sammen. At eleverne tilegner sig ideologien indgår helt centralt i bedømmelsen af hvilke elever, der klarer sig godt og hvilke skidt helt nede fra børnehave- folkeskoleniveau.

Viden og kompetencer skal i front:
Skal Danmark have en chance i disse år med virksomhedsudflytning, skal der satses helhjertet og konsekvent på viden og kompetencer, der kan bringe os hurtigt i front i den vestlige verden. Arbejdskraften til at tage sig af en voksende ældreandel i befolkningen vil aldrig blive et problem. Den næstfarligste udvikling vi overhovedet har været inde i nu i to generationer er gymnasielærernes egen reproduktion af egne irrelevante kompetencer, der langt hen ad vejen ikke er business-relevante, hvis vi skal overleve som civiliseret nation. Det står ikke bedre til i Folkeskolen, men her må vi satse centralt på dansk, engelsk, tysk, matematik, biologi, økonomi, data og historie, fordi det ikke kan lade sig gøre at udskifte store dele af lærerstaben her og samtidig finde en udviklings-befordrende erstatning, der gør eleverne egnede til det nye gymnasium.

Elsalil

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-04-06 01:36

TJa du har såmænd så ret. Men hvad spørger du om.

Vi ved da godt at det står ringe til. Se bare spørgsmålene her på kandu. Yhyggeligt mange har en helt håbløs skriftlig fremstilling, og så spørger de til helt fundamentale ting i matematik og naturfag under rubrikken "højere uddannelse" . Til med er svarene ofte forkerte ud i det groteske.

For få dage siden var der en der spurgte om division med en brøk, og fik et svar hvor der var byttet om på divisor og dividend. Jeg tror vi i min skoletid i 50´erne skulle kunne det for at rykke op i 5. klasse.

Kommentar
Fra : sandtatsige

Dato : 11-04-06 12:16

De møder op på Handelshøjskolen uden at kunne brøkregning; men nogen har given dem en en studentereksamen????