/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
UV filtersæt
Fra : SACA2
Vist : 1877 gange
100 point
Dato : 10-04-06 21:24

jeg har et lille formstøbt guldfiskebassin i haven. ca. 3500 liter...og vil gerne i år få købt et rigtig godt UV filtersøt. I "Plantorama" har de en pondo clear set 4500 med UV-filter, pumpe og slange
er det sådan en jeg skal købe eller hvad??
Jeg har 5 guldfisk i bassinet og vandet er ikke rent...

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 10-04-06 21:55

Der findes jo et hav af forskellige filtre med og uden uv og det du omtaler kender jeg ikke,
---men---uv filter renser ikke vandet for andet end alger og andre microber.
Du skriver at vandet ikke er rent, men på denne årstid er der som regel ikke alger i vandet, så mon ikke der er tale om en anden form for forurening.
Det kunne være forurening på grund af forrådning af efterårets nedfaldne blade eller overfodring.
Som tommelfingerregel skal du kun fodre når vandtemp. er 10 gr. og derover og aldrig mere end der bliver spist på 5 min.
Hvis vandet bliver grønt og uigennemsigtigt af alger er det en meget god løsning med et uv filter.
Prøv i første omgang at rense bassinet og skifte vandet.
Jeg bruger selv uv filter, men kun fra juni til august hvor algevæksten er stor (mit bassin får desværre for meget sol)
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 22:52

Alger fjernes også med et mekanisk filter med almindeligt filtervat (perlon). Ikke lige med det samme, men der dannes hurtigt i vattet et lag,som også tilbageolder svævealger. Rensning af vattet skal ikke være for grundig.

I øvrigt hæmmer det algevæksten meget, at man holder vandet rent for gødningsstoffer fra fiskene og foderet. Jeg gør det ved sommeren igennem at bruge bassinvandet til vanding i haven og erstatte med oplagret regnvand. Tørvemuld ( gødningsfri ) i filteret er med til at holde lav pH , når vandet er kalkfrit, som også hæmmer algerne, uden at genere fiskene.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-01-07 23:10

Til SACA2

Det dabj skriver passer ikke. Et UV-filter, fjerner ikke alger, men giver klart vand/men, stadig med alger, så algerne må du fjerne på anden måde. Jeg kører selv med UV-filter, og mit bassin har krystalklart vand, men med alger, som jeg ugentligt fjerner MANUELT.
Inden du køber det, skal du også vide, at UV-lampen holder højst 2 år, og må ikke, være der om vinteren. Jeg har lige købt et nyt UV-rør. Det kostede kr. 220,00.

mvh
franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-01-07 23:11

Da dit spørgsmål er gammelt, synes jeg du skal lukke det.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-01-07 12:04

->franksp
Jeg er altid meget forsigtig med at dømme om en andens udtalelser er rigtige eller ikke.
UV-lys dræber eller sterilliserer svævealger således at de ikke kan formere sig--så enkelt er det.
http://koiimport.dk//group.asp?group=6
Prøv f.eks. at Google på UV-lys.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-01-07 18:58

Til dabj

Ja, du har ret. Det må du undskylde. Grunden til at jeg svarede som jeg gjorde, var at forhandleren, fortalte mig, at UV-filteret ikke ville fjerne mine trådalger.

Jeg tænkte ikke på, at der findes mange andre alger. Derfor skriver jeg også, at mit bassinvand er krystalklart, men stadig med mange grønne trådalger.

Som sagt, det må du undskylde. Jeg skal tænke mig lidt mere om, inden jeg svarer.

Jeg håber du kan tilgive mig.

Venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 11-01-07 19:02

Mon SACA2, i det heletaget har læst vores svar?

Det bliver nok aldrig lukket.

Som jeg skrev i denne tråd

http://www.kandu.dk/spg98816.aspx

synes jeg det er ærgerligt, at KanDu medlemmer ikke svarer/lukker de spørgsmål de har stillet.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 11-01-07 20:50

->Franksp
Alt forladt og tilgivet.
I øvrigt har du ret med hensyn til lukning af spørgsmål, men vi får nok aldrig kandu til at gøre noget ved det, og efter min opfattelse, er teamet de eneste der kan gøre det.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 29-01-07 22:44

Nu er dit spørgsmål GAMMELT, så der må være sket noget i mellemtiden. Har du ikke overvejet at lukke spørgsmålet.

mvh
Franksp