/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Skilsmisser / Spørgsmål
10  pifo 320
huset skal sælges
Fra : pdaisy
Vist : 5965 gange
200 point
Dato : 09-04-06 17:46

Jeg ligger i separation. Vores hus skal sælges. Min mand er flyttet og jeg bor i huset. Jeg har fået tilbudt en lejlighed, men tør ikke tage den pga. økomomien. Kan jeg kræve han deler udgifterne til huset til det er solgt? For jeg står jo med 2 huslejer i perioden. Han mener, det er mig der bor i huset til salg. I det område jeg bor er ikke meget til leje, så jeg føler mig presset. Kan nogen hjælpe mig!

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 210 point
Dato : 09-04-06 17:47

Er huset fælles eje, skal han betale til skilsmissen er ordnet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-04-06 18:09

Du skal skynde dig hen til din advokat, og få ham til at klare den sag. Teil har sikkert ret, men det hjælper dig ikke, hvis du ikke har nogen til at forklare din mand det på den rigtige måde.

Hvis huset kun står i din mands navn er det også ham som hænger på husets driftsomlkostninger, men kan kræve dig for din del af udgiften, hvis du hidtil har været med til at betale.

Kommentar
Fra : stylteløber

Dato : 09-04-06 18:15

Hej med dig

Jeg er sikker på at din/jeres bank kan give jer råd og vejledning, det er hverdags kost for dem, men i sidste ende er det jer to som skal blive enige sammen.

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 09-04-06 18:21

Hvis det er fælles eje, skal din mand betale hans andel, også terminer hvis han skal håber at for andel i husets sælg!! det gælder også at kun en er på skødet. Man skal være gift og ikke kun bor sammen som kæreste. Held og lykke med sseperation!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-06 18:22

Jeg går her ud fra, at huset er fælleseje.
Og derfor som hovedregel skal din mand også betale sin halvdel af de faste udgifter vedrørende huset, medmindre det er aftalt, at du får en vis kompensation for det du har betalt ekstra, når et evt. overskud fra hushandlen skal deles.

Så du må gøre ham klart, at hvis ikke han betaler, så kan du jo sådan set også bare stoppe med det, så det ryger på tvangsauktion

Der er ingen lov der fritager en for at fortsætte sine forpligtelser med at betale på sit hus, selv om man evt. flytter fra det i en skilsmissesag.

Men som nævnt, tal med en advokat og jeres bank.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-04-06 18:40

Du kan i første omgang kontakte den gratis advokathjælp i kommunen

http://www.advokatsamfundet.dk/Default.asp?ID=11780

der vil du kunne få råd og vejledning til det du skal foretage dig fremover.

Hvis i er fælles om huset, så kan din mand ikke frasige sig retten til at betale sin del af de faste udgifter.

Det ville jo være for nemt at sige "jeg vil skilles, flytter nu, udgifterne er dine"

Men tag kontakt til den gratis advokathjælp, der kan du også fortælle en del mere, end du vil involvere brugerne på kandu i.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-04-06 18:50

Jeg går ud fra at huset ikke er særeje, men ejes i fællesskab af jer begge. I hæfter begge to for evt. kreditforeningslån, banklån m.m. Nu hved jeg ikke hvordan det ser ud med lån og hvad du kan sælge huset for. Måske kan det bedre betale sig at du også lade være med at betale og så går det på tvangsauktion. På den anden side, hvis der er friværdi, så er det bare med at få det solgt.

Det er dit problem hvis du betaler afdragene på kreditforeningslån og få halvdelen af dit mand. Dette kan ende med et cicilt søgsmål i retten.

Hvis du har et godt forhold til dit pengeinstitut, vil de sikkert gerne hjælpe dig med dobbelt husleje i nogle måneder, indtil du får huset solgt.

Alt er fælles eje og bliver normalt lige delt ved en skilsmisse. Hvis din mand er flyttet og ikke vil have mere indbo med, end det han har fået, så lav et stykke papir, hvor der står hvad han har fået og at han ikke gør krav på mere. derefter skriver i begge under. Så kan han ikke komme senere og hente flere møbler m.m.

Lad være med at kontakte en advokat. De fleste tager mellem 1500-2000 kr. pr. time.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 09-04-06 20:25

Du bliver nødt til at skaffe dit eget sagfører i sådent en tilfælde. Han ville vejlede dig igenemm de fælder der kan blev. Jeg har været i den samme civitation som du er. min sagfører reddet mig for ca. kr. 50.000,00 som jeg ikke troet at jeg vil for, bl.a 3mnd. halv termin? Det hele var ordenet når huset blev solgt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-04-06 20:43

Der er fast ejendom indblandet i denne skilsmisse.

Manden er flyttet og har sagt til pdaisy at udgifterne er hendes.

Den separation/skilsmisse kan kun klares ved hjælp af en advokat.

Kommentar
Fra : pdaisy

Dato : 09-04-06 21:36

Hej fra pdaisy.
Tusinde tak for de gode svar. Der er noget at arb. med.

Kommentar
Fra : golfhouse

Dato : 09-04-06 21:59

Gad vide hvor i landet det hus ligger, jeg søger et i Nordjylland.

Peter

Godkendelse af svar
Fra : pdaisy

Dato : 09-04-06 22:23

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-04-06 22:28

Du har stadig brug for en advokat, hvis du ikke selv vil betale det hele.

Kommentar
Fra : repe1961

Dato : 13-02-07 20:56

hej jeg har lige været turen igennem, vi havde et hus i begge parters navn, altså lån og , alt lån i huset skal deles 50/50 ligesom provenuet ved salg skal deles 50/50 altså i det tilfælde at huset står i begges navne deler man lige over. I den tid du bor alene i huset, hvis i er fælles om lånet i huset skal alle boligudgifter også deles 50/50 også selv om at den ene part ikke bor der, husk også at der er udgifter ved at sælge et hus de skal også deles 50/50.

Kommentar
Fra : cirkeline-a

Dato : 09-11-07 10:22

Hejsa

Jeg er i nogenlunde samme situation, men har et spørgsmål, som ligner Pdaysi's lidt (jeg er ny, så hvis jeg bryder en eller anden regel med at benytte en andens spørgsmål, så lad mig få det at vide).

Hvad med udgifter til huset i den periode, hvor huset er til salg? Udgifterne, der vedrører huset, skal vi naturligvis betale hver halvdelen af. Men jeg bor ikke i huset, og mener ikke, at jeg skal betale halvdelen af forbrugsudgifterne...
Jeg har selv ny bolig, hvor jeg afholder alle udgifter alene, samtidig med udgifterne til det fælles hus. Men jeg mener ikke, at forbruget i huset vedrører mig, når jeg ikke bor der... men hvad mener I?