/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
husholdningsbudget
Fra : Gojen
Vist : 4481 gange
100 point
Dato : 09-04-06 16:48

Hej med jer
Jeg er lige flyttet sammen med min kæreste i en treværelses i København. Hun ønsker en slags husholdningsbudget.. Jeg har ikke tidligere benyttet en sådan. Er der nogle af jer som har erfaringer med sådan noget? en fælles gris man putter penge i en gang om måneden.. Vi splitter i forvejen huslejen, betaler hver sine forsikringer osv.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-04-06 17:04

Det er en god ide, at I laver aftaler og holder styr på pengesagerne på den måde, noget mange glemmer så den ene på et tidspunkt kommer til at føle sig udnyttet på tegnebogen.

Men husleje og formentlig også de andre fællesudgifter, lys varme o.s.v. er I enige om at dele.

så må I bare finde frem til, hvad I bruger pr måned til mad, vaskepulver, tandpasta (kort sagt daglige indkøb) og dele det. Evt. noget med, at den der står for daglige indkøb holder regnskab med det og den anden så betaler det halve.

Og lige et råd (måske noget I ved i forvejen, men alligevel) , lad være med at blande jeres bankkontoer sammen på nogen måde.
Hav hver jeres og evt. en fælles konto (i begges navn) hvor I sætter ind til fælles udgifter.
Af flere årsager:
Det er nemmere sådan, hvis I f.eks. skulle komme i tanke om at gå hver til sit.
Og så noget mange ikke tænker over:

Hvis I f.eks kun har en konto hvor begges løn o.s.v. går ind, og som kun står i den enes navn (det er der flere end man tror der gør sådan), hvis kontohaveren så kommer ud for et eller andet og dør, så kan den anden ikke engang hæve sine egne penge. Ikke engang om de så er gift med hinanden.

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 09-04-06 17:05

vi har en fælles husholdningspung, hvor vi hver betaler 1500 kr. om måneden. det dækker alt i husholdningen, mad, vaskepulver, toiletpapir, snold + benzin til bilen. det sker, at vi kommer en ekstra sjat i. prøv jer frem, for meget afhænger jo også af, hvor I køber ind, hvad I mener at kunne undvære og ikke osv.
held og lykke med jeres lejlighed og kærlighed.

Kommentar
Fra : stylteløber

Dato : 09-04-06 18:27

Hej med jer.

Selv vil jeg dele alt, fælles økonomi- en og samme konto og budget med alle de udgifter i har.

Mvh Stylteløber

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-04-06 10:14

Uanset om man er gift eller ej er det godt med en form for regnskab og styr på økonomien. Så undgår man også at den ene uretmæssigt kommer til at føle at den anden bare bruger af de fælles penge til sine egne særinteresser. Nyt smart tøj til kvinden , eller ny udstødning til mandens bil, skal ikke snydes ud af den fælles husholdning.
Hvis man ikke er så god til at føre skriftligt regnskab, kan man bruge cigarkasseprincippet (en kasse til hvert formål) , men det er dårligere.

Hvis man som samlevende har den holdning, at hver tjener sine egne penge og kan nøjes med at bidrage ens til fællesøkonomien, er forholdet dømt til ikke at vare ved. Langsigtet samliv og fælles børneavl vil ikke blive lykkeligt.

Man bør dele indkomst og opgaver, efter bedste formåen, og glæde sig ved at yde til fællesskabet, hvad enten det er pengeindtægt, eller husligt arbejde.

Uanset om man er gift eller ej, tjener lidt eller meget, er det godt med en form for regnskab og styr på økonomien. Så undgår man også at den ene uretmæssigt kommer til at føle at den anden bare bruger af de fælles penge til sine egne særinteresser. Nyt smart tøj til kvinden , eller ny computerdims til manden, skal ikke snydes ud af den fælles husholdning.
Hvis man ikke er så god til at føre skriftligt regnskab, kan man bruge cigarkasseprincippet (en kasse til hvert formål) , men det er dårligere

Husk i budgettet at der skal afsættes et pænt beløb til hver. Til privat brug, som man ikke skal gøre rede for. Det dækker også tøj, smarte dimser, gaver mv.

Det er også væsentligt at der afsættes bare lidt til opsparing.

Som Dickens skrev : Den der bruger en penny mere end han tjener kan kun se frem til ulykke , trængsler og til sidst gældsfængsel; men den der bruger en penny mindre , vil aldrig have økonomiske sorger.

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 24-04-06 21:52

Ville egentlig kommentere spørgsmålet - har boet sammen med en meget "økonomisk" mand, men "Transor" har jo forklaret det hele for dig

Plads til jeg begge to, plads til fornøjelser og plads til både dyre bowlingkugler og designertøj, eller til en time på bowlingbanen og et par bukser fra "tøj og sko" alt efter jeres økonomi.......

Der [B]skal [/B]bare være plads til jer begge to

Knus Ripley

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 24-04-06 21:54

Skal