/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Trådløst netværk på Stofa??
Fra : palle22
Vist : 1255 gange
300 point
Dato : 08-04-06 17:03

Hej
Min søster bor i et kollektiv med 6 andre. De vil nu gerne have trådløst internet. Min søster har en stofa forbindelse, og de har tænkt sig at bruge denne forbindelse til deling. Nu er spørgsmålene så:

1. Kan man sætte en hvilken som helst trådløs router efter et stofa-modem? (De regner med at kunne undgå at opgradere til en stofa familie-løsning)

2. Hvor mange PC'ere kan man koble på en enkelt trådløs router?

3. Skal alle netkort overholde en vis standard for at kunne få forbindelse til routeren? (Ved der er noget med 11mbps og 52mbps, har det indflydelse?

Netværket skal bare bruges til almindelig mail tjekning osv, ikke det vilde.

Kommentar
Fra : ohodk

Dato : 08-04-06 18:12

Hej Palle22.
1. Ja, du kan godt smide en trådløs router, til dit stofa modem.
2. Du kan koble 254 pc'er til din trådløse router.
3. 11mbps og 52mbps er de hastigheder dine trådløse net kort kan havde, det der gør forskælden er hvor hurtigt du kan hente data, men er din internet forbindelse ikke over 10 Mbit, sp spiller det ingen rolle.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 300 point
Dato : 08-04-06 18:20

Der skal dertil lige tilføjes, at når routeren er sat på nettet, så skal den registreres på STOFA via SIGON adressen, så stofanet får den nye IP-adresse fra routeren, istedet for fra den PC der før var tilsluttet.
Denne registrering skal udføres hver gang der skiftes om på den enhed der er tilsluttet direkte til STOFA's modem.
Alt hvad der sættes på routerens LAN porte, kan stofa ikke se, da det er lokalt netværk.
Hastigheden kan variere hos den enkelte bruger, alt efter hvor flittig en af de andre bruger det til download. - Båndbredden vil jo ikke ændre sig, før der bliver bestilt et større hul igennem til det globale net.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-04-06 18:23

Da stofa bliver snydt for en ekstra indtægt i forbindelse med en familieløsning, yder de heller ikke support på router eller det efterfølgende.
Men så har I jo KANDU!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-04-06 18:41

Det er ikke lovlig efter stofas regler, at dele, men det ved du jo nok.
Men en hvilken som helst router kan bruges, men jeg vil foreslå en wirelessrouter:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=18516
54 standarden er bagudkompitibel, dvs. den klarer også 11 Mbits netkort i computere.
Der er 4 faste udgange til netkabel, altså til dem der kun har alm. netkort i computeren, derudover er der mulighed for rigtig mange trådløse forbindelser.(Normalt angiver de fleste fabrikater, op til 32 trådløse forbindelser.)
Dem der "kun" har et trådløst netkort i deres computer på 10 Mbit kan kun max hente/overføre med den hastighed, hvilket er rigeligt til internettet.
Men ved udveksling af filer, (hvis en vil hente et spil ved en af de andre) kan hastigheden højest blive som den med den laveste hastighed har.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-04-06 22:05

Ja ja Palle22!
Du behøver ikke at blive nervøs. Du har ret til at have et lokalt netværk, så her kan skodstofa ikke komme med deres sultne beklagelser.
En router med indbygget firewall, er med til at beskytte alle maskiner på det lokale netværk. Her er det at skodstofa glimmer ved deres manglende sikkerhed, velsagtens fordi "Hvad der er sparet er tjent".
Jeg har selv haft diskution med den lokale stofa, som giver mig en fornemmelse af, at jeg har ret i min påstand.

En familieopkobling består sommetider i at man får (lejer) en router af stofa, som du over en årrække har betalt flere gange. - Og så dårlig er kvaliteten ikke på de routere man kan købe på markedet idag. Og prisen kommer ikke op på, hvad en glad aften i byen for din søster kan komme op på. (Gentlemenn no exist any more)

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 02-05-06 15:16

Tak for svaret severino.