/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Navne-skifte?
Fra : sofiehagen1
Vist : 443 gange
100 point
Dato : 07-04-06 20:28

Hej--

Da jeg har fået mit efternavn efter min mor, og ønsker at få tilføjet min fars efternavn, har jeg i lang tid overvejet hvordan det gøres.

Informationer? Nettet er mig ikke til megen hjælp efter.

Og sidst men ikke mindst; hvad koster det/koster det noget?

Mvh,
Sofie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 20:31

Du skal sende dine papirer til dit amt, sådan var det i hvert tilfælde for mig, der skal bl.a. sendes din dåbsattest, men prøv at ringe dertil, så kan de fortælle hvor mange papirer de skal bruge. Jeg skulle ikke betale noget, men om det er ændret ved jeg ikke

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 20:32

Du kan læse mere om det her

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/912.html

Kommentar
Fra : steno

Dato : 07-04-06 20:46

Du kan bare henvende dig på kordegnekontoret ved den kirke du hører til. Husk dåbsattest og personnummer. Så klarer kordegnen sage for dig. Det er vist stadig gratis.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 20:47
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-04-06 20:54

Da jeg ændrede navn, brugte jeg "kun" kordegnen til at indhente papirerne fra mine afdøde slægtninge. Så det kan nok være forskelligt fra hvor man bor, havde jeg selv haft papirerne, havde
jeg ikke behøvet at rette henvendelse til kordegnen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 21:00

Der er jo kommet en ny navnelov i år vist endda pr. 1/4

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 07-04-06 21:04

Familiestyrelsen:
Citat
Ansøgning om navngivning eller navneændring skal sendes til ministerialbogsføreren (præsten eller kordegnen) i dit bopælssogn.

Vejledningen til loven http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/C20060913160TARGET=%22_blank%22

Bekendtgørelse med ikrafttræden 1/4 2006: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20060014605

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 07-04-06 21:47

Her er der en god oversigt over hvad der skal til for at ændre navn.

http://www.statsamt.dk/site.asp?p=1219

http://www.familiestyrelsen.dk/navne/generelt/ofte-stillede-spoergsmaal-faq/
Citat
Koster det noget at ændre navn?
Nej, navneændringer er gratis. Du skal være opmærksom på, at du selv skal betale for fornyelse af pas og kørekort.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-04-06 14:42

tror sådan set du har fået link så du kan finde ud af det

Min lille kommentar : jeg har både min mors pigenavn og mine forældres fælles efternavn - ingen problemer i det i og med det går i lige linie fra forældre til barn