/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Kikærter og kulhydrater
Fra : Signepigen
Vist : 12238 gange
50 point
Dato : 05-04-06 20:08

Hejsa

Det er jo så meget oppe i tiden at det er usundt at få for mange af de usunde kulhydrater. Mange menes endog at man helt skal skære kulhydrater ud af sin diæt, hvis man vil tabe sig. De gængse råd er, som jeg har opfattet det, at man skal holde sig fra hvide ris, pasta, hvidt brød, og selvfølgelig slik, sodavand og sådan.

Jeg synes det er lækkert at spise kød og salat, men kunne godt tænke mig noget at spæde op med, noget som fylder lidt mere, og som man kan variere med. Altså som kan erstatte brød og pasta. Jeg synes kikærter er lækre, men hvordan ser det ud med kulhydrater i kikærter? Jeg har kigget lidt rundt på nettet, men har ikke fundet ud af det.

Spørgsmålet er altså: Hvis man gerne vil skære ned på de slemme kulhydrater i kosten for at tabe sig, er kikærter så gode eller dårlige?

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh Signe

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 60 point
Dato : 05-04-06 20:16
Kommentar
Fra : solling

Dato : 05-04-06 21:04

det er gode kulhydrater men der er mange af dem i kikærter

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-04-06 21:47

Du kan sagtens spise kulhydratholdig mad, så længe det ikke er de såkaldte hurtige kulhydrater eller raffinerede kulhydrater. De kommer, som du siger, af alt, der indeholder hvedemel, sukker, kartofler, ris.
Personligt spiser jeg ingen former for korn, men vælger man kornsorter, der ikke er så raffinerede, eksempelvis spelt, enkorn, emmer, kæmpedurum, så er det ikke så slemt som det helt hvide mel.
Vælger du at spise som eksempelvis i specifik kulhydratdiæten, så er det en kost uden kornprodukter overhovedet. (inklusive majs, i øvrigt)

Jeg har erstattet brød, ris, pasta og kartofler med masser af kød, grønt og rodfrugter. Jeg bruger rodfrugter på samme måde, som jeg før brugte kartofler. Det er slet ikke noget problem, det er bare et spørgsmål om vane.
Kikærter kan også spises, men ikke i for store mænger.

Her til aften har jeg spist frikadeller med bagte gulerødder, rødbeder, pastinak og persillerod. Det er rigtig lækkert og man bliver perfekt mæt uden at blive overfyldt.
Man kan også lave mos af rodselleri, eller koge hele rødbeder og bruge dem ligesom kartofler. Gulerødder stegt i fedtstof (smager bedst med smør, men andet fedstof kan også bruges) med timian er også virkeligt lækkert.
Her i huset spiser vi også ofte kogt kål - blomkål, broccoli som om, det var kartofler - altså uden noget andet til. Eller køber en pakke med blandede frosne grøntsager og steger dem på panden - lige i en snæver vending...
Kålrabi er også et hit - både kogt og stegt. De er ret kartoffelagtige uden at indeholde de gale kulhydrater

Der er mange muligheder - man skal bare lige opdage dem...

God fornøjelse med det

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : Signepigen

Dato : 05-04-06 22:17

Tak for svaret miritdk. Tak for linket til den fine oversigt, det var lige det jeg ledte efter. Og kan jo briuges til at få overblik over meget andet end kikærter.
Også tak for svaret og de mange gode råd til Vaxen. Jeg vælger at give pointene til miritdk, fordi det svar er mere præcist i forhold til mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-04-06 22:27

godt det var noget du kunne bruge - mums - tror det er på tide at lave lidt kikærtesnacks her snart

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-04-06 16:55

af ren kedsomhed - nej - fordi jeg har lagt kikærter i blød til imorgen - så prøv at lave en slags frikadeller (nærmest falafel) med løg - eller hvidløg - krydderier efter smag og persille i - det er lækker mad og dem der ikke ved bedre tror helt sikkert de får frikadeller af en art