/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Overenskomst eller ej
Fra : fk2001
Vist : 1336 gange
50 point
Dato : 05-04-06 15:02

Jeg vil gerne vide hvornår man er omfattet af en overenskomst.

Jeg går ud fra at, hvis man har en given uddannelse og arbejder inden for denne og er medlem af tilhørerne fagforbund så er man automatisk omfattet af dette fagforbunds overenskomst.

Men hvis ens situation er som ovenstående dog uden at være medlem af fagforbundet, er man så stadig omfattet af samme overenskomst?

Håber at der er nogle der ved dette.

Accepteret svar
Fra : Bille1948

Modtaget 60 point
Dato : 05-04-06 15:11

Først og fremmest kræver det, at din arbejdsgiver er organiseret i en arbejdsgiverforening, der har overenskomst med det pågældende fagforbund eller har lavet en lokal overenskomst.

Om du er medlem af fagforeningen eller ej, er i den forbindelse underordnet.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 05-04-06 17:26

Man skal ikke være medlem af det overenskomstbærende forbund. Arbejdsgiveren har, ved indgåelse af overenskomsten, forpligtet sig til at anvende denne overfor alle ansatte.

Du kan derfor sagtens være medlem af et "gult" forbund, og alligevel være underlagt overenskomsten.

Kommentar
Fra : birkenfeldt

Dato : 05-04-06 19:52

Det der er vigtigt her er at din arbejdsgiver er medlem af en arbejdsgiverforening, så er det den gældende overenskomst på området som gælder.

Og det er lige meget om du er medlem i et fagforbund eller ej

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 05-04-06 20:10

AAAhhh, svarne er ikke helt rigtige!

Det arbejde du udfører skal være overenskomstdækket for at du er omfattet af overenskomsten, så er det ligegyldigt om de er organiseret i den fagforening der har indgået overenskomsten.

Arbejdet kan godt være overenskomstdækket uden virksomheden er medlen af en arbejdsgiverorganisation. Af overenskomsten fremgår hvilket arbejde der er omfattet.

Hilsen Morten

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 05-04-06 20:11

ligegyldigt om de er organiseret

de = du

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 05-04-06 21:07

du skal sørge for, at din arbejdsgiver har en overenskomst. hvis ikke han har det, kan du intet gøre, hvis der opstår en tvist. desuden får du ingen arbejdsmarkedspension, hvis han ikke har overenskomst. jeg er selv startet ved et nyt firma den 3. januar, og aftalen ved ansættelsen var, at han skulle skrive overenskomst. det har han ikke gjort, og da jeg konfronterede ham med det, sagde han , at han syntes det var for dyrt for ham.
jeg tog konsekvensen og sagde op øjeblikkeligt. det er trods alt 35-40000 kr om året man mister i pensionsopsparing.
så bare gå til arbejdsgiveren og forlang en overenskomst.
det er dog noget anderledes, hvis du er funktionær eller leder. der forhandler man en kontrakt på plads, og så er den juridisk gældende

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 05-04-06 21:21

Det er ikke korrekt, at der ikke - automatisk - indbetales til pension, hvis arbejdsgiveren ikke har overfenskomst,

Jeg kender flere "uorganiserede" arbejdsgivere, der alligevel indbetaler til medarbejdernes pension (arbejdsmarkspension), selvom de ikke er forpligtet til det, men de viser på en eller anden måde allivel "samfundssind".

Jeg er iøvrigt enig i din handling med den omtalte arbejdsgiver.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 05-04-06 21:23

Arbejdsgiveren skal være medlem af en arbejdsgiverforening som har overenskomst indenfor det pågældende område eller overenskomsten skal være aftalt i kontrakten eller via en lokalaftale.

Såfremt ovennævnte ikke er opfyldt, vil der ikke være nogen overenskomst som er gældende, uanset at der er indgået overenskomst for det område.

Desuden er en overenskomst ikke roden til alt godt. Ofte kan man forhandle bedre vilkår på plads i en individuel kontrakt, og dvs. også få pension, feriefridage mv.

Kommentar
Fra : mortenfn

Dato : 05-04-06 22:25

PowerRanger -> sludder.

overenskomst er ikke lig med arbejdsgiverforening.

Siggen en gang øregas selvfølgelig kan man ikke altid selv forhandle bedere forhold - nogle gange og nogel enkelt kan, du kam, men absolut ikke man.

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 06-04-06 12:47

Tak for alle svarene. Arbejdsgiveren er organiseret og betaler også til min pensionopsparing. Så ingen tvivl om at jeg er under en overenskomst, men uden selv at være medlem af noget fagforbund.

Bille1948, du gav mig svaret efter 9 min. 50 point til dig.

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 06-04-06 17:14

--> mortenfn

Fordi et givent stykke arbejde, eksempelvis produktion, er omfattet af f.eks. Industriens Overenskomst, vil denne IKKE være gældende, såfremt arbejdsgiver ikke er medlem af Dansk Industri, eller overenskomsten er aftalt særskilt.

Min erfaring er, at man ofte kan forhandle bedre vilkår på plads individuelt. Hvis du har en anden erfaring, har jeg selvfølgelig respekt for det.