/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mos i græsplæne
Fra : thorkil35
Vist : 6781 gange
40 point
Dato : 05-04-06 14:02

Jeg har mos i min græsplæne. Har tidligere brugt ferromel i pulverform, men kan ikke finde noget sted at købe det. Kender du et sted på Sjælland hvor det kan købes.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 05-04-06 14:14

Har du prøvet jernvitriol det udvandes og mosset bliver brunt og dør og kan rives sammen, det skader ikke græsset, tværtimod for det lyd og luft

Kommentar
Fra : minnam

Dato : 05-04-06 14:48

Hej
Jeg har altid hørt at man skal strø kalk ud
over plænen og også "lufte" vha. redskaber
som er egnet til den.. så dør mosen,
det er heller ikke
så skadeligt for miljøet.

Minnam

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 05-04-06 15:05

Pas på med jernvitriol, - hvis du får det under skoene og træder ud på dine pæne flisegange, - vil du blive meget ked af at se fliserne efter en tid, - de bliver rustfarvede, der hvor de er blevet ramt af jernvitriol.
Ammitz

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 05-04-06 15:28

Jeg er enig med Minnam. Brug en Sømrulle. Lav den evt. selv det er ikke svært. Brug derefter kalk. Al brug af kemi i haven er en uskik. Se evt. på diverse Havesider på nettet, der er mange af slagsen. Også nogle hvor man kan stille spørgsmål, såvel til eksperter som til andre haveejere.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 05-04-06 15:38

Hej thorkil35

Du stiller det klassiske forårsspørgsmål om mos i græsplænen.
Først - Ferramol er til bekæmpelse af snegle.
Ferrosulfat = jernvitriol kan bruges til at dræbe mos - der bliver
sort og grim.
Mos bekæmpes ikke med kalk - den gror fint alligevel, mos har ingen rødder.
Kalk har ingen virkning på græsset, der gror fint i sur jord.
Mos kommer altid når der mangler lys og når græsset ikke gror.

Den allerbedste metode at bekæmpe mos på er at lade græsser kvæle den.
Den eneste - og bedste - metode til at få kraftig vækst i græs er at tilføre
ren kvælstofgødning eller en NPK-gødning - 26-3-10 eller lignende.
Kalkammonsalteter (26-0-0) indeholder f.eks. 26-27% kvælstof.
Jo større det første tal er, des højere kvælstofprocent.
100 kvm. græs skal have 2-3 kg af nævnte gødninger 4-5 gange i vækstsæsonen.
Så er der garenteret ingen mos i den periode, hvor man bruger græsplænen.
Til gengæld skal du ud med græsklipperen lidt oftere.

Mvh
2603ph

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-04-06 17:48

Jeg har stor success med følgende:

Nu i Påsken (om foråret) får hele plænen en tur med rotorklipperen påmonteret nogle små metalfjederkroge (kan købes i byggemarked m.m. - første gang, skal du også have en jernstang til at montere i stedet for kniven). Der kan nemt blive 10-12 sække mos, og plænen er ikke så køn bagefter.
Så får plænen en gang kalk og gødning, og efter ca. 1 måned er den flot igen. Det holder resten af året. Der er ikke brugt kemikalier, og du skal ikke efter fliserne med rustfjerner

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 06-04-06 11:50

MYG du har et problem første gang du sætter mos klørene på din rotorklipper så forsvinder garantien på maskinen, Ja man kean se det da de hopper op i skjoldet og ridser, selv et plastik skjold kan de slå itu.
Jeg har haft mange reklamationer på plæneklippe ved skjoldet så det er bare at vende dem om og se Jeg sendte dem ikke endgang ind. Det var spild af penge
Så hvis der er garanti LAD Være med at bruge MOSKNIVE.

ZITA

Kommentar
Fra : myg

Dato : 06-04-06 20:16

Nu har jeg monteret og afmonteret såvel "kniv" som løse fjedre adskillige gange, og selv en "husmandsgørdetselv" som mig synes jeg ikke, det er svært. Ej heller har jeg haft problemer med fjedre, der ridser endsige smadrer noget skjold. Fjedrene skal altså vende nedad, for at nå jorden/mosset, og ikke opad mod skjoldet !
Selvfølgelig skal man se sig for og gøre tingene ordentligt - da jeg brugte jernvitriol, strøede jeg det heller ikke ud på fliserne osv. Om der er garanti eller ej, skulle da helst ikke være afgørende for, hvordan man gør tingene!
Jeg kan kun gentage, at det er en god (og nem) løsning.