/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
en han og to hun undulater?
Fra : 0463
Vist : 1081 gange
100 point
Dato : 03-04-06 22:44

Så er redekassen igen kommet op ved min to undulater;
Sidste år var de ikke spor nysgerrig med at kigge/komme
ind i redekassen, og i år har de igen ikke været nysgerrig,
nærmest være ligeglade
Så er spørgsmålet om man kan sætte en ekstra hun undulater sammen
med parret, for at der så måske kunne komme noget
yngel/ske let, eller kan man sætte to par sammen?

Med venlig hilsen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 04-04-06 00:03

Er du nu sikker på, at de to du har er en han og en hun.

de fleste undulater plejer at være ynglevillige nok når de får en redekasse og ellers har plads nok.

Om det er en god ide med en fugl mere...det kommer an på, hvor stort er dit bur.
Og det er ikke sikkert det er en god ide.
Undulater danner som regel par, og derfor kan de have svært ved at acceptere en "fugl for meget", men igen afhængig af burets størrelse.
men egentlig vil det vel også være synd med et par, og så en der bare er alene.

To par sammen kræver meget plads (voliere) da hannerne kan være temmelig agressive overfor hinanden, og især hvis to hanner er forelskede i den samme hun.

Hvorfor er du så opsat på, at de skal yngle.
Det er ikke altid så let at få afsat ungerne og det er ikke en god ide at beholde dem sammen, da du så let risikerer en indavlet flok.
Men selvfølgelig, hvis du ligefrem har nogen der vil aftage ungerne.............

http://www.undulatsiderne.dk/

mvh dova

Kommentar
Fra : monique1983

Dato : 07-04-06 22:36

Hejsa

Jeg vil ikke anbefale dig at putte en ekstra hun i bur hvis det er unger du vil have.der kan opstå forfærdelig slå/ magt kampe, om hvem der skal bestemme af hunnerne.ligesom dette, kan det også opstå ved to hanner, men efter hvad jeg ved er det hunnerne der er de dominerende i undulat verdenen.

Dog har jeg et lille tip som noglegange virker. Klister på en eller anden måde et stykke papir/pap fra indersiden af reden foran indgangs hullet, så Hunne er nød til at "lave sit ejet hul til at komme ind i reden.

Desuden prøv at lave spirede frø, kender du ikke fremgangs måde kan jeg skrive den ned til dig.
- disse gør at fulge tro at frøene er ved at spir og det betyder i fugle verden at det er ygletid.

Få evt en vand forstøver og spy lidt lunken vand over fuglene et par gange om dagen (ikke så de blir meget våde bare lidt, så de ved at tiden er inde for ygle sæson (regntid i div. lande)

Håber dette kan hjælpe; måske lidt

Mange Hilsner Monica

Godkendelse af svar
Fra : 0463

Dato : 05-05-06 11:06

Tak for svaret dova.