/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Western Guitar m. pickup
Fra : Kazistuta
Vist : 992 gange
100 point
Dato : 03-04-06 22:40

Jeg har nu efter stor betænkning besluttet mig for at anskaffe en halvakustisk westernguitar. Jeg regner med at spendere omkring 3-5000 kroner på den og har i dag været forbi et par hjemmesider og et par musikbutikker. Her så jeg bl.a. på en Garrison (et mærke jeg ikke kendte i forvejen) og en Takamine, mens de hos musikhuset Aage har anbefalet Cort. Er der nogen vidende personer herinde som har erfaringer med nogle af de nævnte mærker i denne prisklasse og kan anbefale det ene eller det andet? Andre forslag ønskes også gerne........

P.S. Har en Epiphone western i forvejen og kender egentlig ikke så meget til forskellige klange etc., men vil bare undgå at købe katten i sækken - også derfor jeg helst køber fra nyt, istedet for risikabelt brugt.

Kommentar
Fra : larslynge

Dato : 04-04-06 02:36

Jeg kender takamine de er ret gode og lyder osse godt, men det der er vigtigst er om de lyder godt i dine øre.
Det er "næsten" lige meget hvilket mærke man køber, hvis bare man synes de lyder godt.
Klangen er forskellig i alles ører derfor er det vigtigt at man prøver guitaren før man køber, osse selvom man ikke er nogen ørn på en guitar ellers kan man som regl få forhandleren det.
jeg ville ikke købe en guitar på nettet uden og have prøvet den først, så gå musikforetningen og prøv nogle forskellige og vælg så om du vil finde dem på nettet eller købe dem hos forhandleren.

mvh
Lars Lynge

Kommentar
Fra : myg

Dato : 05-04-06 20:21

Takamine er en god kvalitetsguitar.
Cort og Stagg kender jeg for nogle ret gode "discount-guitarer" til forholdsvis små penge, hvor man får temmelig meget for pengene, men som absolut ikke er en guitar i Takamine- eller Martin-klassen.
Andre gode mærker er Yamaha, Washburn, Gibson, Fender og flere til.

Det vigtigste er (som tidligere nævnt), at det er en guitar, som du synes er god at spille på (pas på når du prøver dem - de strenge, der sidder på fra nye er som regel ikke ret gode. Et nyt og godt sæt kan forbedre spillekomfort og lyd meget) og som du er tilfreds med lyden af. Endelig er der spørgsmålene om der skal være cutaway - altså et "indhug" forneden i kassen, så man bedre kan spille i de høje positioner eller om der skal være pick-up indbygget, så den kan forstærkes.
Bredden på gribebrædtet er også forskellig, så har du tykke fingre er et bredt gribebrædt måske lettere at spille på og omvendt.

Med et forslidt udtryk: Prøv det ! - og prøv mange !

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : Claus_lindeberg

Dato : 10-04-06 22:31

Jeg spiller på en garrison g40/cutaway og er rigtigt godt tilfreds med klangen. Garrison er opbygget på et kulfiberskelet istedet for det normale træ-skelet hvilket gi'r den en helt speciel "sprødhed" over klangen og på samme tid gør den mindre følsom overfor temperatur og fugtigheds-forskelle. Min model ligger i den lidt dyrere ende(ca 15.000) og jeg mener at de billigste bruger et almindeligt træ-skelet. En anden mulighed for dig er at handle på nettet og evt købe en ungarsk eller tjekkisk håndbygget guitar da de er meget billigere pga lavere omkostninger til løn og matrialer. MVH Claus Lindeberg www.clausogmorten.dk