/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
¨bremsning af lydbølger
Fra : jeppenp
Vist : 1275 gange
200 point
Dato : 03-04-06 20:04

i forbindelse med et teknologi (eksamens projekt).. har vi overvejet og lave noget til at dæmpe støj. nu kommer spøgsmålet :)

kan man bremse lydbølger ved hjælp at andre bølger.. fx med anden frekvens lig.

mener det er noget af den sammen teknologi der bliver brugt til at bremse fx, rader signaler, eller andet i militært reshi...

jeppe

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-04-06 20:19

Du vender lydbølgernes kurve 180 grader, det bruges forskellige steder
for at udligne støj.

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 03-04-06 20:47

og hvordan gøres det praktisk... fx mod stemmer...

Kommentar
Fra : lawitt

Dato : 03-04-06 22:28
Accepteret svar
Fra : bvh

Modtaget 100 point
Dato : 03-04-06 22:34

Forestil dig to højttalere over for hinanden. Den ene membran bevæger sig ud og ville normalt udsende en trykbølge (et forbipasserende overtryk). Det gør den ikke, fordi den anden højttalermembran bevæger sig modsat og "opsuger" trykket.
Derved kan ingen omkring høre noget....

Der er en del problemer omkring fænomenet, da bølgelængden af lyden bestemmer hvor langt der skal være mellem højttalerne. Systemet fungere indtil nu kun på korte afstande...

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 03-04-06 22:42

Det er endda muligt at få høretelefoner som via en mikrofon måler og neutraliserer udefrakommende lyd, så man ikke behøver at skrue så højt og derved undgår høreskader. Ved dog ikke hvor man får fat i dem, men min underviser har et par. Sikkert dyre, men meget fikst.
Ras

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 03-04-06 23:02

som forsøg har vi tænkt på at lave noget det kunne sætte op i fx børnehaver. men der ligge frekvensen af børnenes lam jo i et stort interval, er det muligt af fx dæmpe støgen med en 10 %..

er det muligt

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 04-04-06 19:45

Uden at være sikker på noget, lyder det da sandsnyligt, når det kan lade sig gøre mht høretelefoner. Det vil jo naturligvis kræve opstilling af flere mikrofoner og højtalere i alle rum. Det er måske ikke den mest billige og effektive løsning set i forhold til lyddæmpning af gulv og vægge eller dæmpet og forbedret belysning, men det lyder som en god idé-

Kommentar
Fra : Skaevben

Dato : 04-04-06 19:58

Høretelefonerne forresten hedder "Sennheiser Noise Guard", hvis du vil søge lidt mere på dem

Kommentar
Fra : jeppenp

Dato : 05-04-06 08:18

i følge den opfattelse jeg har fået, kan man føst "bremse" lyden efter at man har optaget lyden og vendte, vi havede håbet på at man med et konstant lyd, kunne bremse børnenes larm.

så vi har droppet den ide igen, selv om et nu kunne have været en god en.

jeppe

Godkendelse af svar
Fra : jeppenp

Dato : 05-04-06 12:56

Tak for svaret bvh.