/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Uddannelse - Sosu-hjælper
Fra : Tiopi
Vist : 1251 gange
60 point
Dato : 02-04-06 00:12

Jeg overvejer at starte på en ny uddannelse som social- og sundhedshjælper. Nu vil jeg så gerne lige høre om andres erfaring med det, da jeg har fået en del misbilligende ord med på vejen over det. Er den noget værd når den er så kort? Kan man kun få job som "bleskifter" på plejehjem? Hvis man tager overdelen, social- og sundhedsassistent, skal man så tage blodprøver og andet nåle-legeri?

Kommentar
Fra : marie20

Dato : 02-04-06 00:41

Ja, selvfølgelig er den noget værd, men det skal jo ses i forhold til hvad du videre gerne vil...
Du kan få arbejde inden for plejehjem, ældre der "stadig" bor hjemme, handicappede osv.
Bleskift kommer jo an på hvor kritisk det står til med den enkelte person.
Som assistent vil du ikke komme til "at lege med nåle" men ligesom ved hjælper uddannelsen, kan du tage en kort overbygning og blive sygeplejerske, hvis det skulle have interesse...

Lad dig ikke gå på af andres fordomme, fordomme skabes af uvidenhed.

Hvis du gerne vil arbejde inden for social og sundheds sektoren, har du alverdens gode grunde til at starte på sosu.

Held og lykke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-04-06 00:51

Social og sundhedshjælpere arbejder typisk som hjemmehjælper i folks eget hjem, eller på plejehjem, med al praktisk hjælp, rengøring, personlig pleje m.m.

Om den er noget værd, afhænger af nogen ting:
For nogen er den totalt værdiløs, det er dem som i forvejen har erhvervserfaring inden for området, eller som har en god portion forhåndsviden, intuition, empati og praktisk håndelag for at hjælpe andre og være i stand til at kende/aflæse brugernes behov.

Assistenterne har et lidt større kompetenceområde, og kan varetage visse sygeplejeopgaver, typisk omkring dosering af medicin, sårpleje m.m.

Ikke lige blodprøvetagning, da det så vidt jeg husker ikke hører under kompetenceområdet, men sprøjter slipper du ikke for at "lege" med i form af injektioner.

Men en ting skal du overveje...det kræver en pokkers god fysik og en velafbalanceret psyke at have sådan et arbejde, og det er f.eks. topscorer inden for erhvervsrelaterede arbejdsskader som følge af nedslidning og stress. Lige som lønnen som stats- eller kommunalt ansat bestemt ikke er noget at råbe hurra for.

I dag skal det være et job man brænder for, ellers går det ikke.

mvh dova

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-05-06 14:36

Hej jeg har taget begge uddannelser lige da de kom frem, så det er ved at være en del år siden.

Hjælpe uddannelsen fandt jeg latterlig nem, vi lærte at vaske tøj, gøre rent og løfte mennesker og lave en lille smugle observationer så man kan holde øje med om de mennesker man arbejder med har det godt.

Man kan godt sige at hjælper uddannelsen i høj grad handler om at være numsevasker på et plejehjem, men det er faktisk også muligt at komme at gøre den til mere.
Blandt andet skal man også aktiverer, medinddrage og være socialt holdepunkt for dem man plejer.
Dvs at hvis du som person får udbytte af at gøre andres liv indholdsrigt, vil du have kronede dage indenfor faget.

Som assistent får man mere alsidige plejeopgaver - altså mere komplicerede. Jeg har en sommer kørt som hjemmesygeplejerske og blot sagt fra overfor de opgaver jeg ikke følte mig kompetend til. Derudover har jeg været ansvarshavende på en plejehjem (dvs mellemleder). Jeg har i en periode også været ansat i et aktivitetscenter hvor jeg blandt andet havde en del kontorarbejde, hjalp på toilettet og havde en malegruppe m.m.

Arbejdet er meningsfuldt og personligt givende, men yderst dårligt aflønnet og antiprestigefuldt.

Jeg skylder at sige at jeg er igang med en uddannelse til arkitekt idag - dels fordi de uverdige forhold som netop er vist på tv gjorde det umuligt at gøre arbejdet ordentligt, dels fordi det fysisk er umådelig anstrengende og dels fordi jeg ikke følte jeg brugte mine kompentencer godt nok/manglede den anderkendelse der burde følge med et godt udført job.
Faren er at man løber tør for omsorg.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 23-05-06 14:42

Åh ja, jeg har givet utallige injektioner, men bare rolig - du lære det og det er mndre grænseoverskridende end så meget andet indenfor faget.
Blodprøver er laboranternes arbejdsområde.

I den bog/folder som bliver udgivet hjert år til de nye uddannelsessøgende kan man se relaterede fag hvis du ikke er helt sikker på hvad du vil.

Hvis du ikke føler det er nok at vaske numser, kan man få merit på sygeplejeuddannelsen når man er uddannet assistent.