/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Bredbånd / Spørgsmål
10  Nordsted1 805
Fast ip flere computer på??
Fra : Klotilde
Vist : 662 gange
100 point
Dato : 31-03-06 16:56

vi har i vores boligforening lige fået ny udbyder (Telelet) de vil ikke hjælpe derfor dette spørgsmål?? Jeg har en fast ip adresse og vil gerne have flere computere på nettet.. Har en switch 5 ports som jeg købte i en netpakke fra Vega ( tror jeg den hed) 10/100 Mpbs. Jeg har i begge maskiner tastet min ip adresse men kan kun få en på nettet af gangen.. Udbyderen siger de ikke yder support.. Nogen gode foreslag?? skal jeg købe en router?? vi har jo en server i kælderen som hele huset er på.... Hvad gør en klog??
Hilsen Klotilde ps god påske..

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 31-03-06 16:56

Ps den ene kører Xp home den anden en Me..

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-03-06 17:08

Ja som du selv er inde på så køb en router. Det gør det hele meget nemmere. Så vil den få tildelt den faste ipadresse og den vil selv tildele de efterfølgende.
Det er bare at køre guiden -etværk og mindre kontor... - på begge pcer efter du har koblet routeren på så er du kørende.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-03-06 17:11

Jeg har en kabel router du kan købe billigt.

Nej det er ikke derfor.

En router er bare meget bedre til det at dele forbindelse, da det udadtil ser ud til at der kun er en forbruger af nettet og da du kun har en fast ipadresse er det ikke til at dele den med flere.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-03-06 17:28

Nemlig, bare gøre som Fijala siger. Det er den løsning du har brug for.

Uanset om du har en statisk eller dynamisk IP-adresse, så er en router det eneste rigtige, da det er en intelligent switch. - Du kan så med fordel købe en med AP og printerserver, så du har det hele samlet i en enkelt enhed. - Din switch kan du så bruge som fordelerdåse et andet sted, hvor du har brug for flere enheder, hvor signalet fremføres via et enkelt kabel fra routeren.
Routeren vil også kunne styre de tilslutninger du har sat til switchen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 31-03-06 17:48

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 31-03-06 23:04

Som skrevet oven for.
Du er nødt til at bruge en router da du skal koble på med een IP adresse og fordele andre adresser ud til de computere der kobles på. Routeren fordeler og dirigerer så det er den helt rigtige løsning og så yder den også bedre beskyttelse på dit netværk.

Alternativt skal du koble på med den ene computer og så lade den anden koble på via den, men det er en elendig løsning der jo kræver at begge skal være tændte for at nr. 2 kan koble på.

Altså følger du ovenstående råd.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-04-06 16:39

Har vi helt fået slået hatten af "Klotilde"

Jeg kom til at tænke på melodunten "Husker du vor skoletid"

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-04-06 17:09

Min først båd hed Klotilde

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 01-04-06 21:34

Nu har jeg fået fat i en router med en svicth Dlink DI-604 bredbåndsrouter og nogle kabel sammeldåser eller hvad de nu hedder.. Tror i det skal være et lige eller et krydset kabel der skal ned til serveren i kælderen?? jeg må jo handle før jeg kan svare ;-P ikk.. Og nej er ikke nogen Båd er bare en super dejlig osv kost af en q*GG*..

Klotilde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-04-06 21:39

De fleste routere er lige glad med om kablet er krydset.

Måske en skøn skude?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-04-06 22:01

Tilføjelse til Bjarne D
Nogle af de nyere routere finder selv ud af det, så de tilpasser sig, uanset om du skal bruge X-kabel eller lige igennem.
Det hedder noget med Auto MDI/MDIX så prøv at se i manualen, om den understøtter dette ???

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 01-04-06 22:12

Det kommer jo an på om en ½ nørd af en q kan være det!! ja ok henter routeren imorgen.. mon jeg kan programere den?? ved i om Harald Nyborg har en kabeltester der kan du - skal jo øve mig i at samle kabler..

Klotilde

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 01-04-06 22:13

Det kommer jo an på om en ½ nørd af en q kan være det!! ja ok henter routeren imorgen.. mon jeg kan programere den?? ved i om Harald Nyborg har en kabeltester der kan du - skal jo øve mig i at samle kabler.. swichsen skal vel sættes på routeren med et krydset kabel??

Klotilde

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 01-04-06 22:13

Det kommer jo an på om en ½ nørd af en q kan være det!! ja ok henter routeren imorgen.. mon jeg kan programere den?? ved i om Harald Nyborg har en kabeltester der kan du - skal jo øve mig i at samle kabler..

Klotilde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-04-06 22:24

Hvis HN havde en tester, hvilket jeg ikk emener de har, ville den nok ikke være til meget.
Midt Data har en til knapt 500 kr.. Lidt dyrt hvis man iokke skal lave ret meget af det.

Prc Data har en til ca. 300 kr. http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=56654654

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 01-04-06 22:27

Havde det ikke været smartere med et rådløst netværk til hele huset, der f. eks blev beskyttet med MAC filter. Detkunne en frisk q nok finde ud af med lidt support fra Kandu.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-04-06 22:27

Samle Kabler???

Hvis du selv skal klipse stik på kabel, så vil jeg forslå at købe dem færdige, det er ikke dyrere.

Jeg vil tro at HN i 60km (middel fart) har hvad du skal bruge, ellers må du ind til O'ense, så go' tur da'!

Når du nu sender dit indlæg 3 gange, så skal du nok kunne finde ud af det, for så er der jo 1½ nørd!

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 02-04-06 05:14

Tak for hjælpen!! Den sidste bemærkning vælger jeg så lige at overse.. Er Glad for at nogle mænd "tør" lærer fra sig så vi piger os kan lidt.. Vores net er som et lotteri her i weekenden beklager de gentagne indlæg ;-( men tak for hjælpen og Go Påske

Klotilde ;D)

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 02-04-06 05:17

Tak for hjælpen!! Den sidste bemærkning vælger jeg så lige at overse.. Er Glad for at nogle mænd "tør" lærer fra sig så vi piger os kan lidt.. Vores net er som et lotteri her i weekenden beklager de gentagne indlæg ;-( men tak for hjælpen og Go Påske

Klotilde ;D)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 02-04-06 10:34

Nogle kan'dur, andre kan'dur'ikke!
Det er her vi må hjælpe hinanden!

Godkendelse af svar
Fra : Klotilde

Dato : 02-04-06 10:49

Tak for svaret BjarneD. Du er da en knag
Hilsen

Klotilde

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 02-04-06 17:36

bare lige en sidste kommentar.. Det virker skal hun hilse og sige

God Påske

Klotilde

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 02-04-06 17:47

Du kan bare!

Kommentar
Fra : Klotilde

Dato : 04-04-06 18:20

Ender jo som haj øhe Nørd :D) endnu engang tak for hjælpen

Klotilde ;-S

Kommentar
Fra : BjarneD