/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Fysik . hjææææææææææælp,mig!!
Fra : XeniaABC
Vist : 769 gange
30 point
Dato : 30-03-06 15:05

hej jeg er igang med en fysik rapport om 0xygen.
jeg ved godt hvordan man tegner molekylerne , men jeg ved ikke hvordan jeg skal beskrive det?
håber der nogen der kan hjælpe miig!!
K.H Xenia

Kommentar
Fra : Gfivorl

Dato : 30-03-06 15:14

O2 molekylet består, som du nok har tegnet, af to O atomer, der er gået i forbindelse med hinanden. O2 er en såkaldt aktiv gas(dem er der 5 af: H2, N2, O2, Cl2, F2), hvilket betyder at O2 er meget kemisk aktiv, og dermed kan gå i forbindelse med et andet O2 atom. Tre O atomer kan også gå sammen, hvilket bliver til Ozon, O3.

Håber at det var til hjælp, ellers uddyb dit spørgsmål.

Kommentar
Fra : XeniaABC

Dato : 30-03-06 15:16

det var en stor hjælp , men kan du ikke os lige sige mig , hvad gassens anvendelse er , så er mine point dine :D

Kommentar
Fra : transor

Dato : 30-03-06 15:35

Nu var det O2 alene det drejede sig om.
Det udgør ca, 21% af atmosfæren, målt efter rumfang. Praktisk taget alle levende væsener er afhængig af at indånde oxygen, som bruges til at give energi ved forbrænding. Det gælder både dyr og planter. Eneste undtagelse er nogle få arter af bakterier og svampe , som kan skaffe sig energien ved andre processer, som f.eks. alkoholgæring.

Det forunderlige er at et så reaktivt stof findes frit tilgængeligt i naturen. det skyldes at der løbende også dannes oxygen af de grønne planter. Det sker ved spaltning af CO2 ved hjælp af energi fra sollys. De samme planter , som overalt i alle celler forbruger O2 danner også O2
, men kun i grønkornene.

Se ellers i en fysik eller kemibog. Der kan du finde masser om oxygen.

på nettet kan du også søge under combustion og sikker finde masser af stof, til at spinde en ende over i din rapport.

Kommentar
Fra : Gfivorl

Dato : 30-03-06 15:38

Jeg nåede det ikke lige, men du fik da svarene under alle omstændigheder.