/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Blandingsbatteri
Fra : bv32
Vist : 5580 gange
100 point
Dato : 29-03-06 13:55

Mit blandingsbatteri ved badekarret lukker af for vandet når vandet bliver varm. Åbenbart er der et eller andet inden i blandingsbatteriet der udvider sig ved varm vand der så lukker af for vandet. Hvad er der galt og kan det laves eller skal der anskaffes et nyt blandingsbatteri?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-03-06 14:11

Du må demontere det og se hvad der er galt. Man kan købe rep set til de fleste blandebatterier.Silvan bla.annet sælger dem.
alimak

Kommentar
Fra : steno

Dato : 29-03-06 15:46

Til bv32

Du fortæller kun, at det er et blandingsbatteri. Hvis det er et termostatblandingsbatteri, altså hvor du kan forindstille temperatur, er sagen en anden. Så kunne der være blevet drejet på den. Eller termostaten er defekt. Begge dele ville forklare, at den lukke for det varme.

Hilsen steno

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 29-03-06 16:28

Hej
Det er en termostatblandingsbatteri. Når jeg tænder for vandet er det jo koldt, efterhånden bliver vandet varmt og så lukket batteriet totalt for vandet. Så det kan da godt være at det er termostaten der er i stykker, men kan det laves sådan noget?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 29-03-06 17:03

Steno har ret, intet bliver fortalt om hvad det er for et batteri, hvis det ikke er et termobatteri sidder der mugligvis et filter bag batteriet som er stoppet med rust klumper, det gør der for øvrigt også i et termostatbatteri sgu, men tjek det (husk og luk for vandet) om der er l... øhhh rust bagved skru det fra hinanden og SE (bor du til leje så lad ejendommen ordne det) det har de pligt til.

dr.dem

Ps. hvis der er intet der hjælper så tag en hammer (stor) og ødelæg det hele med vand på så får du nyt sted og bo (måske).

Kommentar
Fra : steno

Dato : 29-03-06 17:17

Fra Byggekram skriver man:
Vi formoder det er en termostatblandingsbatteri der er tale om, og der har sandsynligvis samlet sig noget skidt heri eller det er tilkalket. Disse typer af blandingsbatterier er meget følsomme overfor urenheder i vandet. Derfor kan der let have samlet sig skidt efter f.eks. en lækage i vandforsyningen, eller blot hvis der har været slukket for vandet i huset. Skil det ad og se hvad der er – hvis du ikke kan rense det, må du montere et nyt.
Link : http://www.byggekram.dk/sw2117.asp
Fra Gør Det Selv skriver man : Link : http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=714&a=3153
Det kolde vand er varmt

Vandet i nogle af vores vandhaner ter sig
underligt. Der kommer varmt vand ud af en
kold hane, og vandtemperaturen svarer
ikke til det, vi forventer. Hvad sker der,
og hvad kan vi gøre?

Det mest sandsynlige er, at I har et eller flere termostatstyrede blandingsbatterier, som ikke længere kan finde ud af at holde det kolde og varme vand adskilt.
Vi vil ikke anbefale jer selv at begynde at lede efter den konkrete årsag, den slags skal der fagfolk til. Men ofte kan det klares ved at udskifte nogle dele i blandingsbatteriet, så varmt og koldt igen kan holde sig på egen boldbane.

Det er muligt der har sat sig kalk/skidt/rust inde i batteriet, hvis du er fiks på fingrene, skal du afmontere balandinsbatteri. Husk at lukke for vandet inden. Så kan du lægge det i eddikesyre en times tid, skylle det og montere det igen. Hvis du ikke er så fiks på fingrene eller mangler værktøj, skal du købe et nyt. Du kan for en sikkerheds skyld tage det med hen til en VVS mand og høre hvad det koster. Det kommer også meget an på hvad Fabrikat det er.

Hilsen steno

Accepteret svar
Fra : gasmanden

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-06 17:44

Hvis det er et termostat batteri så er det sandsynligvis
filteret på bagsiden der er stoppet.
Luk for vandet tag batteriet af og rens filteret på bagsiden

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 31-03-06 14:45

Vi har i min ejendom for nyligt haft et problem med for gamle og ikke-vedligeholdte termostat blandingsbatterier. Det kolde vand kommer med højere tryk end det varme, derfor presses det over i det varme - med det resultat, at man nærmest altid får lunkent vand fra den varme hane. 3 ud af 4 lejligheder fik påbud om at skifte blandingsbatteri. Og anbefalingen var et, der ikke havde termostat, da vandet fra den kolde og varme ikke kan presses over i hinanden, men først blandes, idet det løber ud af hanen. Det er skønt altid at kunne få varmt vand - for jeg var en af dem der havde købt mig til en andelslejlighed med defekte blandingsbatterier. Så mine råd er: KØB ET BLANDINGSBATTERI UDEN TERMOSTAT (fx Damixa, fås fra ca. 300 kr) og BRUG PROFESSIONELLE PAPPAKNINGER, DER IKKE BLIVER MØRE ELLER UTÆTTE SOM GUMMI OG HOLDER MANGE GANGE LÆNGERE.

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 21-04-06 21:19

Tak for svaret gasmanden.