/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Matematik , hjælp mig !!!!! !!
Fra : kristenBot
Vist : 789 gange
20 point
Dato : 28-03-06 19:26

hej med jer, jeg skal hjælpe min datter med noget matematik, og det har aldrig være mit bedste fag, så jeg har faktisk 2 spørgsmål.

1: Rumål, hvad er det og hvordan regner man det ud?
2: Gange, hvordan regner man det ud uden lommeregner og hvordan stiller man det op under hinanden?

på forhånd tak for hjælpen

Accepteret svar
Fra : epidedymittis

Modtaget 30 point
Dato : 28-03-06 19:31

Har din datter ikke selv lært det?

Rum ål: Slå op i hendes grundbog, - eller kig bagest i et almindeligt kladdehæfte.

Gange: Skriv stykket på en lige linje, - hvis det f.eks er 6 * 23 siger du: 6 * 3 = 18 så skriver du 8 under 3tallet, og 1 over 2tallet. 6 * 2 = 12 + den ene i mende = 13, 6* 23 = 138

Hvis du stadig er i tvivl, så slå det op i din datter matematikbog.

Godkendelse af svar
Fra : kristenBot

Dato : 28-03-06 19:34

Tak for svaret epidedymittis.
jo men hun har meget svært ved at huske ting, desvære.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 28-03-06 19:35

Ok. Det sker for selv den bedste.

Held og lykke med det!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-03-06 19:36

Jeg går ud fra du mener rummål i nr. 1... Og til det er der kun at sige h *b * g (højde * bredde * grundlinie)... Det afhænger selvfølgelig af om det er en kasse, en trekant, kegle, cylinder osv... Fælles for dem alle er at de har en formel, som bygger ud fra h*b*g.

2: Et gangestykke er lidt svært at vise her... Men jeg skal forsøge:

ex.
25 * 10 (først ganger vi 5*0 og får 0, som vi sætter under 10, derefter 5*1, som jo giver 5)
50 (så fylder vi en plads ud med et nul)
200 (så ganger 2 med 0 og 2 med 1, og sætter det ind)
250 (til sidst ligger vi sammen)

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 28-03-06 19:37

Hehe, så ikke du allerede havde accepteret et svar...

Kommentar
Fra : kristenBot

Dato : 28-03-06 19:40

ja , ups :D . men tak