/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tændingslås defekt på Berlingo
Fra : pallenoc
Vist : 4131 gange
300 point
Dato : 23-03-06 19:58

Jeg har fået et MEGET AKUT problem: Tændingslåsen på min Citroën Berlingo HDI fra 2002 er "gået i baglås"
Dvs. at jeg ikke kan dreje nøglen (eller nogle af de tændingsnøgler jeg har). Hverken ud af ratlås eller til startposition??? Jeg har prøvet at blæse med trykluft og efterfølgende give tændningslåsen grafitolie, men desværre uden resultat.
Skulle der evt. være en Citroën/ Berlingo-ekspert som kender til dette "fænomen", og hvad kunne en umiddelbar løsning være?.... (det er vel unødvendigt at oplyse jeg selvfølgelig skal bruge bilen i morgen tidlig...for ellers...ja, så ligner det en "ufrivillig fridag" imorgen til at få fat i en ny tændningslås og få den monteret).

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 310 point
Dato : 23-03-06 20:23

Er bange for at du må bytte tenningslåsen. Men du kan prøve at slå på tendingslåsen med en lille hammer og prøve at dreje rattet fem og tilbage samtidig.Lidt hardt.Med nøglen i, samtidig som du prøver at dreje nøglen.Håber det lykkes.
alimak

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-03-06 20:31

Når du ikke kan dreje nøglen ud af ratlåspositionen kan det være en mekanisk fastklemning af ratlåsmekanismen.
Det kan f. eks ske hvis der er pres på styretøjet fordi man har parkeret med forhjulene mod en kantsten.
Prøv at dreje kraftigt i rattet mod spændingen, så låsen aflastes. Først til den ene side og så til den anden side medens du samtidig vrider i nøglen.

Lad os høre om det virker.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-03-06 20:59

Mange TAk til alimak og transor for de VIRKELIGT kvalifiserede løsningsforslag. Jeg har netop prøvet begge dele, men desværre ville nøglen ikke dreje sig (eller ratlåsen "løsne" sig for den sags skyld) uanset hvad jeg gjorde...ØV!
Men som du påpeger alimak, ligner det nok en ny tændingslås imorgen
Jeg kan simpelthen ikke forestille mig hvad der skulle være galt, andet end den er defekt indeni.

/Palle

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-03-06 21:35

Håber bare du kan nøyes med at skifte låsesylinderen.Gå til en bil låsesmed da laver han så du får samme nøgle, så du slipper at have en nøgle til dører og en til tenningslåsen.Det ville jeg gjort hvis jeg var dig. Det er nok billigere hos en billåsesmed en hos citroen.
alimak

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 24-03-06 17:43

MANGE Tak for svaret alimak. Jeg blev desværre nødt til at skifte hele tændingslåsen, samt alle de andre låse i bilen (et såkaldt samlet "låsesæt").

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-03-06 18:07

Tak selv
alimak