/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Adiabatisk og isoterm
Fra : jonas0212
Vist : 2657 gange
100 point
Dato : 23-03-06 19:38

Kan en proces være både adiabatisk og isoterm?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 19:46

Ja.

..undtagen i de tilfælde der er tale om et 'springlag'.

Isotermer er ligesom isobarer og ækvidistancer; blot et mål/grænser for områder med forskellige værdier.

Derfor kan der nu godt være en udvekling af energi mellem disse områder : adiabatisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 19:48

Ps. Det er bl.a. derfor at vejrsystemer ikke er statiske

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 110 point
Dato : 23-03-06 20:23

Først lige til Molekule.
Du har misforstået spørgsmålet. Det handler om processer og ikke om vejrkort.

Hvis en proces er både adiabatisk og isoterm betyder det at den uden at udveksle varme med omgivelserne holder konstant temperatur.
Det er nok ikke en af de typiske fra lærebogen i termodynamik. Men det kunne f. eks bestå i mekanisk tilført energi ved omrøring som fik is til at smelte i en blanding af is og vand.
Energitilførslen kunne også være fra en lelektrisk strøm. Bare det ikke er varme der tilføres er processen adiabatisk.

Godkendelse af svar
Fra : jonas0212

Dato : 23-03-06 20:41

Tak for svaret transor.

Lige en tillægsspørgsmål: Hvis man tilfører energi i form af elektrisk strøm, er det så ikke også varme man tilfører til vandet? Strømmen må vel løbe igennem en metaltråd (eller lignende) der så bliver varmet op. Og denne afgiver vel så varme til vandet?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 20:42

transor -> Nej, jeg har ikke misforstået noget:

1.) http://da.wikipedia.org/wiki/Isoterm
2.) http://da.wikipedia.org/wiki/Adiabatisk_proces

Læs min første kommentar een gang til (skulle måske have skrevet: forskellige/samme ..under isotermer )

..og se bort fra den anden, hvis ikke du bryder dig om analogien.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-03-06 00:39

Jo du har Molekyle!
'springlag'. Isotermer isobarer og ækvidistancer, handler da om vejrkort;

Wikipedia henvisningerne er ikke universielt korrekte.

De handler kun om luftarter, og endda kun om ideelle luftarter.
Wikipedias formel for isotermen gælder også kun i et specielt tilfælde.

Det er rigtigt at lodrette luftstrømninger i atmosfæren er et vigtigt eksempel på en adiabatisk proces; men wikipedia tager grundig fejl ved at bruge den som definition på en adiabat.

Termodynamik handler ikke kun om ideale gasser. Min gode gamle lærebog, har bl. a. galvaniske elementer og trækning af metaltråde med som eksempler.

Til Jonas 0212
Du har på en måde ret med din indvending mod eksemplet med elektrisk strøm især hvis den bare virker ved at opvarme væsken, selv om det kan ske uden en metaltråd, ved strøm direkte gennem væsken.
Når man overfører elektrisk ladning fra et potentiale til et andet ( strøm gennem et spændingsfald) er der dog i følge definitionen på elektrisk potentiale , principielt tale om et mekanisk arbejde. I dette tilfælde bliver det omsat til varme, ligesom det mekaniske arbejde ved omrøring bliver til varme. Alligevel kalder vi processerne adiabatiske. Det er ikke anderledes end når man trækker i en uelastisk metaltråd.

Jeg har slået op i min gamle læserbog af E.S Johansen . Han angiver Joules forsøg som et eksempel på en isoterm og adiabatisk proces. Joules forsøg går ud på at man slipper en komprimeret gas fra en trykflaske over i en anden så trykket udlignes. Hvis gassen er ideel sker ingen temperaturændring og der udveksles ikke varme udadtil fra det samlede system bestående af begge beholdere. Ved reelle gasser sker dog lille varmetoning , afkøling for de fleste men nogle gasser opvarmes ved afspændingen.Kelwin effekten.

Både mine og lærebogens eksempler på ioterme og adiabatiske processer er irreversible. Dermed er det jo ikke bevist at reversible ikke findes. men jeg kan ikke komme på nogen.

Hvem kan finde på en isentrop, isoterm og adiabatisk proces ????