/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
kørseslgodtgørelse
Fra : dk-mini
Vist : 1052 gange
20 point
Dato : 23-03-06 15:56

Jeg vil gerne vide om de penge jeg får fra min kommune
i kørselsgodtgørelse til jobprøvning ved Rova er skattepligtige.
Jeg har ad omveje hørt, at de er skattefri.
Min sagsbehandler siger de er skattepligtige.
Hvad er rigtigt?

Hilsen
Frits Aarøe
mail@frits-aaroe.dk

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 23-03-06 16:26

Kørselsgodtgørelse fra en arbejsgiver er skattefri, forudsat at de svarertil reel kørsel, at der føres kontrol, og at de ikke overstiger de af ligningsrådet godkendte beløb.

Kørselsgodtgørelse fra en ikke arbejdsgiver er i princippet skattepligtige, men du kan fratrække et tilsvarende beløb, hvis udgiften er nødvendig for at få din indtægt. Jeg går ud fra at du får en indtægt fra det offentlige og jobprøvninge er en betingelse for at få denne indtægt. så du kan trække beløbet fra igen på selvangivelsen, men det kan koste et slagsmål med skattevæsenet, hvis der er en af de sædvanlige medarbejdere i små sko, som går efter de små i samfundet, fordi de ikke magter de store.

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 23-03-06 18:58

Tal med www.skat.dk de er de eneste der ved det.

Godkendelse af svar
Fra : dk-mini

Dato : 23-03-06 22:58

Tak for svaret transor.
Det var dejligt at få ren og klar besked.

Hilsen
Frits Aarøe