/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Regneark til beregning af lån
Fra : viskinge
Vist : 17219 gange
100 point
Dato : 23-03-06 09:06

Er der nogle der ved hvor man kan hente et regneark (exel) til beregning af lån.
Jeg tænker på, at jeg indtaster beløb, rentersats, mdl. ydelse, og kan så få at vide hvor lang tid lånet løber. (eller en anden rækkefølge, så man kan se forskellige muligheder)
Det skal bruges på en PC der ikke normalt er på nettet, altså arket skal ligge i PC'en.

MVH

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-03-06 09:16
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-03-06 09:27

Fin link, men jeg kan bare ikke få det til at virke. Arket kommer ikke til at ligge på PC'en, så vidt jeg kan se. Har prøvet at indtaste nogle tal, men hvad gør man så???

MVH

Kommentar
Fra : monadam

Dato : 23-03-06 09:47

hej linket virker
når du klikker på det ark du vil bruge spørger trykke du på gem og bestemmer selv hvor på pc´er du vil gemme det.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-03-06 10:24

Ok, nu har jeg gemt det, men kan ikke få det til at virke. Jeg indtaster lån (100000) renter (10%)
årlig afdrag (12000) men der sker ikke noget. startdato, navn skatteprocent osv. skal jeg ikke bruge.
Tror det er for avanceret, til det jeg skal bruge det til.
Det jeg mangler, er et ganske simpelt ark, som benævnt i spørgsmålet.
Jeg kunne nok selv lave det, men har ikke formlerne på renteregning.

MVH

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-03-06 10:27

Hej

I mit excel ligger der en standard-skabelon til beregning af lån - måske har du det også uden at vide det.

Åben Excel - gå ind under filer - vælg "ny" - nu skulle der komme en boks frem hvor du skal vælge fanen "egnearksløsninger" - vælg herefter "Afskrivning af lån"

Hvis boksen ikke kommer frem, men der kommer en skabelonmenu istedet, skal du ind under generelle skabelonner på computeren.

Du har også mulighed for selv at lave beregningerne i excel - det er ikke så svært som man kunne tro. Vend tilbage hvis ovenstående ikke virker.

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-03-06 10:33

Jeg kan evt. maile det ark jeg selv har lavet i excel.

ampere

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-03-06 10:34

Nu har jeg prøvet at sætte tal i

Beløb
Årlig rente
Låneperiode
Afdrag pr. år
Start dato bemærk datering således 23-03-2006

Og det synes at virke fint.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-03-06 10:42

balcanard:
Det er jo netop låneperioden jeg skal finde, derfor skal jeg jo ikke indtaste denne!!!
Vil senere prøve det andet tip.

MVH

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 23-03-06 11:01

O K

Accepteret svar
Fra : ampere

Modtaget 50 point
Dato : 23-03-06 11:21

Hvis du vil bruge en formel i dit excel, skal du gøre følgende:

Kolonne A1 angiv lånets hovedstol fx. 100.000 kr.
Kolonne A2 angiv lånets rente fx. 10%
Kolonne A3 angiv ydelsens størrelse fx. 24.000 årligt

Til beregning af antal perioder, skal du gøre følgende:

Stil dig i en tom celle
Tryg på funktionsikonet "fx" - står oppe ved tekstlinien
Vælg kategorien "Finansiel"
Vælg på listen "NPER" og tryk OK

Nu skal du udfylde linierne ved at klikke på kolonnerne der er angivet ovenfor.

Rente = A2
Ydelse = A3
Nutidsværdi = -A1 (der skal være minus foran, hvis tallet i feltet er positivt)

Tryk OK og antallet af perioder fremkommer. Ovenstående er baseret på en helårlig rentetilskrivning og helårlig ydelse.

ampere

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 23-03-06 11:29

Ved en månedlig ydelse dividerer du den årlige ydelse samt renten med 12 hhv. 4 ved et kvartal.

ampere

Godkendelse af svar
Fra : viskinge

Dato : 17-06-06 07:37

Tak for svaret ampere.