/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Copyright regler
Fra : Klumme
Vist : 572 gange
300 point
Dato : 23-03-06 01:42

Jeg kunne ikke finde et emne der hed regneark, så derfor stiller jeg sp. i smalltalk. Der kommer alle jo

Emnet:
Jeg konstruerer et "løndataprogram" i Excell - En lønseddel, hvor kun de variable tal skal indtastes, og der oprettes et ark for hver måned, samt et ark hvor feriepenge beregnes.. Det hele linkes til et selvstændigt ark hvor samtlige medarbejdere opsummeres, i form af bruttoløn, Atp, Ambi, sygedagpenge osv osv.

Kan dette lille system juridisk copyrightes??

Jeg er i tvivl, fordi det er lavet i et regneark, som jo er konstrueret af Microsoft, og enhver idiot kan jo lave det, hvis man kan finde ud af formlerne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-03-06 03:45

Uden at være jurist, vil jeg sige følgende:

Den første der laver et system (som dit jo er) og skriver i systemet at det ER copyrighted, har dermed fortalt at han/hun mener at eje retten til systemet. Om dette så er udviklet i et MS-program eller et hvilket som helst andet program, er sagen uvedkommende. Med andre ord er det ikke værktøjet der er det afgørende, men selve systemet.

Jeg har selv i mange år arbejdet med et system. Det er udviklet i et værktøj der hedder Clarion. Jeg har udgivet dette system under navnet MycoData©. Det lille © betyder at produktet er copyrighted.

Hvis du vil se mit program kan du downloade det fra www.svampe.dk

Men sagen er at mit program ER mit. Jeg har ganske vist brugt Clarion til udviklingen af det, men det kan bevises at jeg har lagt det ud MED © og navnet før alle andre. Ideen og den specielle måde er altså MIT. Håber at mit lange svar hjalp dig. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-06 04:04

Jeg kan godt se hvad du mener, men men.... hvor går grænsen for at noget kan copyrightes? Enhver kan jo sætte dette ©, men det betyder vel ikke at alt der mærkes med © er beskyttet af ophavsretsreglerne.

Eksempel (forsimplet) Et A4 ark farves rødt og mærkes med © - A4 arket kan vel næppe ophavsretsbeskyttes, og at lægge en rød farve på, er vel ikke så specielt, at det juridisk kan sikres mod kopiering. Ahhh dårligt eksempel, ved det godt men forstå mig ret... Der må være en nedre grænse for, hvad der kan beskyttes med ©...... men hvor går den?

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-03-06 04:26

Klumme -> Den går der hvor dommeren siger at den går. Det vil sige at hver enkelt sag skal være undersøgt. Man skal kunne bevise hvad man har OG at man var først med det. Kan man ikke det, har man ikke nogen sag. Det lille © har ingen juridisk gyldighed. Det er udelukkende en advarsel til andre om at dette navn/produkt allerede er optaget, så man kan lige så godt opgive. Den der med et givent produkt kommer først men kravet, får også ret i retten.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-06 04:32

Hmmmm Lyder meget plausibelt, men vil dog lige se, om der er andre med et bud og evt. flere detaljer eller henvisninger. De snorksover jo hele bundtet nu, så det blir vel først i løbet af dagen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 23-03-06 06:09
Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 300 point
Dato : 23-03-06 06:25

Hej Klumme.

For det første, så er der ikke noget der hedder "copyright" jf. den danske lovgivning.

Det hedder ophavsret. Lov om ophavsret kan du læse her: http://www.kum.dk/sw527.asp
Loven om ophavsret giver nemlig mulighed for, under bestemte forhold, at frembringe kopier

Det du gør med dit lønsystem-regneark, er jo at benytte et stykke software (og den indbyggede funktionalitet) som du har erhvervet brugsret (licens) til. Du har jo ikke udviklet en helt ny og smart funktionalitet, interoperabilitet, eller lignende.

For at kunne påkalde dig ophavsret, så må det være forventeligt, at det du har frembragt, har såkaldt "værkshøjde".

Jeg har på http://da.wikipedia.org/wiki/V%C3%A6rksh%C3%B8jde fundet en rigtig god beskrivelse af begrebet "værkshøjde". Jeg citerer herunder:

Citat
[b]Værksbegrebet[/b]

Værksbegrebet er det centrale begreb i ophavsretten. Kun værker kan være genstand for ophavsret.

Noget har værkshøjde, og er i ophavsretlig forstand et værk når det er resutat af en egen selvstændig kreativ proces.; To uafhængige personer må ikke kunne skrive den samme tekst, hvis teksten skal have værkshøjde.

Værksbegrebet er defineret forskelligt af forskellige forfattere, men der er rimelig enighed om, at der gælder et krav om originalitet, for at en frembringelse kan have værkshøjde. Der skal altså være tale om ophavsmandens egen intellektuelle frembringelse. Der er hverken kvalitative eller kvantitative krav, men må være udtryk for originalitet eller særpræg

At der er investeret meget arbejde eller mange penge i en frembringelse medfører ikke værkshøjde efter dansk ret.

Faktuelle oplysninger og rene ideer er ikke beskyttet som værker.

- derfor vil min vurdering være, at dit excel-ark er afskåret fra en ophavsretlig beskyttelse, for "enhver idiot kan jo lave det", som du selv skriver.

Copyrighttegnet © er ikke en del af lovgivningen - da der ikke er lovfæstede krav om mærkning.
- Det samme gør sig gældende med Trademark ™ mærket (som iøvrigt bruges om ikke registrerede varemærker), samt "registreret varemærke" ®
(hvilket du også kan finde ud af ved at kigge på patent- og varemærkestyrelsens hjemmeside http://www.dkpto.dk )
I udlandet kan der dog nemt gælde andre regler.

mvh berpox

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 09:21

Hvis vi forestiller os at du lægger resultatet ind på en hvjemmeside med f.eks. Excell Everywhere, så har du som udgangspunkt ophavsret til dét der vises på din side. Du behøver ikke engang skrive du har det!

Det du har lavet svarer til et 'værk' udført/opført på guitar. Du har ikke 'opfundet' guitaren. Alle vil kunne spille nummeret på enhver guitar, men du har STADIG ophavsret til noderne/melodien!

Kun hvis du udtrykkeligt skriver at alle frit må kopiere 'værket' ophæves ophavsretten.

Eksempelvis kan man skrive noget alá:
Citat
Please note that you will require permission to use some of these demonstrations on your site, others are free to use as you wish. Each demonstration page has a copyright notice giving information on what is required.

Fra et CSS site af Stu Nicholls : http://www.cssplay.co.uk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 09:27

I CSS eksemplerne kan man jo også påstå:

Stu Nicholls har ikke opfundet CSS.

Alle kommandoer kan bruges af alle.

Alle ville kunne lave det samme.

Alle kan umiddelbart benytte de viste skabeloner.

...men der er bare ikke andre, som har lavet 'tingene' før på præcis samme måde, selvom intet forhindrer at de KUNNE have gjort det.

Det samme må gælde dit regneark, hvis der ikke er tale om en enkeltstående standardfunktion indbygget i Excell.

Jeg vil mene du har ophavsret

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fluffyclaus

Dato : 23-03-06 12:46

Molo -> CSS hører ind under designretten http://www.infokiosk.dk/sw13039.asp#516_19161

Berpox -> Du har fat i den lange ende...

Hvis du havde sat dig ned og "hardcoded" et program der kunne lave de ting, havde du haft en chance for at opnå ophavsret. Men kun hvis programmet MÆRKBART udskilte sig fra andre lønprogrammer. Men du har jo udelukkende editeret i et, i forvejen eksisterende, program. Og det lyder jo ikke som om der er noget helt exceptionelt nyt i det du har lavet.

Så svaret må være NEJ.

Vh fluffy

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-03-06 13:04

Ok. ..det ka' jeg godt se nu fluffyclaus & berpox ..i dét perspektiv

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-06 13:42

Jeg kan efter at have læst Berpox' indlæg, suppleret af linket til http://da.wikipedia.org se, at min første tanke var korrekt. Der er jo netop ikke noget exceptionelt nyt i det jeg har lavet, men er udelukkende baseret på et i forvejen konstrueret program, hvori der blot skal indsættes nogle formler, som osse er angivet af konstruktøren.

Hvor er det samtidig bøvet næsten at hoppe på AJ's hjemmestrikkede historie.

Efter at ha' læst Berpox's saglige argumenter og veldokumenterede oplysninger, står det bøjet i neon, hvordan AJ bare kører en egenopfattelse af, fuldstændig uden hold i virkeligheden - En helt igennem hjemmestrikket fortolkning. Det er et mønster der ofte ses i hans svar, og desværre hopper mange brugere på dette crap.... incl. mig selv, dog med en anelse tvivl. Derfor lod jeg heldigvis tråden køre.

Godkendelse af svar
Fra : Klumme

Dato : 23-03-06 13:43

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 23-03-06 14:09

Velbekomme Klumme.

Ophavsret er et område hvor rigtig mange "går i vandet".

Det kan virkelig betale sig at læse loven ~ sproget er ikke særskilt vanskeligt, og man får mange gode oplysninger om hvilke rettigheder, pligter og muligheder man har både som rettighedshaver, og som "forbruger"

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-03-06 20:19

Klumme - lad nu for pokker være med at blive så sur! Jeg skriver jo:
Citat
Uden at være jurist, vil jeg sige følgende:

Dermed foræller jeg også at jeg ikke er sikker på at min kommentar er det rigtige svar.
Det er blot MIN mening. At berpox så senere kommer ind med en mere rigtig forklaring er jo kun fint. Det lærte såvel du som jeg og andre noget af.
Som sædvanlig kan du ikke opføre dig ordentligt og bruger muligheden for at tilsvine mig.
Skam dig. FY FY FY.
Du har af én eller anden grund den opfattelse at ALLE kommentarer SKAL være korrekte svar.
Hvis det var sådan, ville der jo aldrig blive udvekslet viden på Kandu.

Du opfører dig som en lille dum forurettet dreng. Tag dig sammen.

Hvis du ikke ønsker at modtage mine kommentarer til dine spørgsmål, så Blacklist mig.
Så er den skid slået.